1.1. Voor alle doelgroepen

1.1.1. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van de Vlaamse bevolking

De VRT wil iedereen bereiken. De publieke omroep is er voor alle bevolkingsgroepen, die onder andere onderscheiden worden op basis van gender, leeftijd, afkomst en opleidingsniveau. Hij moet ook een aanbod hebben via verschillende media: radio, televisie en online.

De VRT richt zich op iedereen in Vlaanderen. Haar beheersovereenkomst (2016-2020) stelt dat per week 85% van de bevolking bereikt dient te worden. In 2020 bereikte ze 90,2% van de Vlamingen (16 jaar en ouder) (evenveel als in 2019). Hiermee werd de norm van 85% behaald. Het onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Kantar TNS bij 2.494 Vlamingen. Bij wet mogen jongeren jonger dan 16 jaar enkel deelnemen aan marktonderzoek als ze toestemming hebben van hun ouders. Die toestemming vragen zou de complexiteit van de bevraging bemoeilijken en de kosten sterk verhogen. Om die reden werden jongeren van 12 tot en met 15 jaar niet in dit onderzoek opgenomen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

1.1.2. De VRT rapporteert bereikcijfers voor radio, televisie en online apart en dit in afwachting van een continue, technologieneutrale meting van bereik

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) had in 2020 een televisiemeting, een radiometing (door meetproblemen van de CIM radio-studie als gevolg van de coronacrisis in 2020, zijn er geen data beschikbaar voor het hele jaar) en een online-meting, waardoor er in de markt enkel bereikcijfers per platform (ie. radio, televisie, online) beschikbaar zijn en bijgevolg er ook geen totaal bereikcijfer beschikbaar is.

Een crossmediaal meetsysteem dat continu het bereik van media-aanbod meet op verschillende platformen, was eind 2020 in Vlaanderen nog niet beschikbaar. Een dergelijk systeem moet de brug slaan tussen het traditionele gebruikersonderzoek en een analytische aanpak voor digitale mediaplatformen. Het zou toelaten om een beter beeld te krijgen van het mediagedrag van de Vlamingen, wat voordelig zou zijn in de “strijd” met internationale mediaspelers. De VRT wil met de hulp van een crossmediaal meetsysteem haar aanbod afstemmen op de evoluerende behoeften en verwachtingen van de mediagebruikers.

De VRT onderzocht in 2020 welke samenwerkingen mogelijk zijn om deze nieuwe meetmethode te realiseren. Zij pleit er voor om zo veel mogelijk Vlaamse mediaorganisaties daarbij te betrekken. Dat zou het vergelijkingskader immers verhogen en het financieel meer haalbaar maken. Verschillende gesprekken werden daartoe gevoerd, onder andere met de regionale televisieomroepen. Dat leidde tot het indienen van een projectvoorstel bij het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten van de Vlaamse overheid dat het nadien goedkeurde. De VRT zal initiatief blijven nemen om binnen de mediasector draagvlak voor dit systeem te creëren.

De VRT kiest er in tussentijd voor om één keer per jaar een totaalbereikstudie uit te voeren bij meer dan 2.000 Vlamingen.

Ook de volgende jaren zal het CIM wel inzetten op een televisiemeting, die ook online videogebruik meet en een radiometing die ook online audiogebruik meet.

 De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

1.1.3. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep (geslacht - leeftijdsgroepen - opleidingsniveau - afkomst)

De beheersovereenkomst stelt dat de VRT op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep dient te bereiken, meer bepaald:

  • Geslacht: M/V
  • Leeftijdsgroepen: 12-24, 25-44, 45-64, 65+
  • Opleidingsniveau: lager, LSO, HSO en HO
  • Afkomst: nieuwe Vlamingen 

In 2020 bereikte de VRT, conform de beheersovereenkomst, op weekbasis minstens 75% van elke relevante bevolkingsgroep. De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische en een onlinebevraging bij 2.503 Vlamingen ouder dan 15 jaar in de periode september-oktober 2019. Het onderzoek werd uitgevoerd door een externe partner, het onderzoeksbureau TNS Research. De bereikcijfers per bevolkingsgroep (gemiddeld weekbereik):

DOELGROEP

BEHAALD AANDEEL

Mannen

90,6%

Vrouwen

89,9%

16- tot 24-jarigen

88,4%

25- tot 44-jarigen

89,0%

45- tot 64-jarigen

90,6%

65-plussers

92,4%

Opleidingsniveau lager onderwijs

83,6%

Opleidingsniveau lager secundair onderwijs

84,5%

Opleidingsniveau hoger secundair onderwijs

90,1%

Opleidingsniveau hoger onderwijs

94,3%

Nieuwe Vlamingen

77,6%

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.