KPI 7. De VRT werkt tegen begin 2022 een strikter beleid uit op het vlak van commerciële communicatie inzake gokken ten opzichte van de bestaande regelgeving.
Conform haar beheersovereenkomst had VRT in 2021 reeds een strikter beleid op het vlak van commerciële communicatie inzake gokken uitgewerkt. Dat focust enerzijds op de afbouw van de reclame-inkomsten uit gokadvertenties (volgens een afbouwplan) en anderzijds op aandacht in haar aanbod voor de gevolgen van gokken. Dat beleid werd in 2022 consequent uitgevoerd.
In de praktijk betekende dit in 2022:
- Het reclamepakket rond gokken zakte op de online-platformen met ongeveer 20%. Op televisie waren er geen premium partners/alliantiepartners meer uit de gokreclamesector. Er liep in 2022 wel nog een overeenkomst met BWin voor de UEFA Europe and Conference League. Die overeenkomst loopt af in 2023.
- In het aanbod handelde VRT voorzichtig en vermeed dat gokgedrag zou gestimuleerd worden. Naar aanleiding van het WK Voetbal overlegde Sporza bijvoorbeeld met het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs voor het aanbieden van een WK-pronostiek-app.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.
- ‹ KPI 6. De VRT besteedt aandacht aan levensbeschouwing, religie en zingeving middels een vast onderdeel in een wekelijks radioprogramma, minstens 1 podcast, en regelmatige aandacht in video-aanbod (inclusief televisieaanbod).
- Omhoog
- KPI 8. De VRT maakt op basis van de aanbevelingen uit het forensisch rapport van Audit Vlaanderen een actieplan dat de te bereiken resultaten duidelijk bepaalt. ›