KPI 4. De VRT (co)organiseert jaarlijks evenementen die mensen verbinden op het vlak van onder meer maatschappelijke thema's, cultuur, muziek en sport; waarvan minstens 5 culturele evenementen
In 2022 organiseerden VRT en haar aanbodsmerken diverse evenementen die mensen met elkaar verbonden. Enkele voorbeelden:
- Met de verbindende actie Weldoeners zocht Radio2 samen met het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk naar duizend nieuwe vrijwilligers die vrijwilligerswerk konden uittesten. Door de oorlog in Oekraïne werd ook een soortgelijke actie Weldoeners voor Oekraïne georganiseerd.
- Tijdens De MNM Blokhut werden blokkende studenten ondersteund, onder andere met studietips, door het draaien van verzoeknummers, het sturen van berichten en door presentatoren die mee studeren en examens afleggen.
- De voorleesclub nodigde kinderen en hun (groot)ouders uit om tijdens ‘Theater aan zee’ mee te luisteren en te genieten van voorleessessies door bekende voorlezers.
- VRT streek tijdens de (her)openingsweek van het KMSKA neer op het Museumplein in Antwerpen. Elke dag zond een ander aanbodsmerk van daaruit uit met extra live aanbod rond dans, opera, podium en poetryslam waarvan de bezoekers en mediagebruikers mee konden genieten.
Aansluitend organiseerden VRT, Publiq en KMSKA De Nationale Expo: een wedstrijd waarbij men op zoek ging naar artistiek talent en die uitmondde in een tentoonstelling van de 100 winnende werken. Kinderen konden ook kunstwerken insturen voor een afgeleide wedstrijd: De Nationale Ket-expo. De werken werden bovendien tentoongesteld in het KMSKA zelf, waar veel bezoekers op afkwamen.
- De Zomerboekathon deelde boekentips tijdens een 12 uur durende live uitzending op VRT MAX met auteurs die vertelden over hun meest recente werk. Een selectie van fragmenten werd nadien ook uitgezonden in Een zomer vol boeken, de Zomerboekathon op Eén.
In het najaar was er ook VRT-Boekenmaand met honderden boekentips vanop Boektopia in Kortrijk (en live te volgen via Radio2, MNM en Canvas).
- Het Concertgebouw Brugge vierde zijn twintigste verjaardag. Klara bouwde er een muzikaal feest rond met muzikale hoogtepunten uit het aanbod van de cultuurinstelling en gesprekken met publiek en artiesten.
- Meer dan 10.000 bezoekers zakten af naar Brugge voor de muzikale belevingsdag Iedereen klassiek van Klara. De zender zond uit vanop het publieksevenement maar de muziekliefhebbers konden ook dansen op de Brugse Grote Markt of meegenieten van concerten op verschillende locaties. Het evenement zorgde voor ontdekking bij nieuwelingen en verbinding tussen liefhebbers van klassieke muziek.
- De tweede editie van de Radio2 Singalong liet zo’n 3.000 mensen meezingen met Vlaamse artiesten en een koor tijdens een evenement in de Lotto Arena. Deelnemers konden in aanloop naar het evenement ook tips en online workshops krijgen van dirigent Hanz Primusz.
- #LikeMe@Sea was een belevingsexpo in Blankenberge waarbij kinderen en hun (groot)ouders de decors uit de reeks konden ontdekken, de personages ontmoeten, meezingen met nieuwe liedjes van de Ketnet-reeks #LikeMe, dansen, foto’s maken, enzovoort.
- In aanloop van het WK Voetbal organiseerde MNM een straatvoetbaltornooi voor jongeren op verschillende locaties in Vlaanderen: MNM Straathelden.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.
- ‹ KPI 3. De VRT kan jaarlijks 100 voorbeelden van maatschappelijke relevantie naar voor schuiven, over de verschillende aanbodsmerken heen.
- Omhoog
- KPI 5. De VRT gaat pro-actief en op structurele basis in overleg over de realisatie van haar publieke opdracht met maatschappelijke stakeholders, de culturele sector, sportorganisaties, de muzieksector en de erkende levensbeschouwelijke strekkingen. ›