KPI 2. De VRT zet in op continu onderzoek dat de directe maatschappelijke impact die mediagebruikers toeschrijven aan aanbod en initiatieven van de VRT in kaart brengt
VRT onderzocht in 2022 actief de maatschappelijke impact van een aantal van haar programma’s, ander aanbod en acties. De onderzoeken gebeurden door een online panel bij een representatief staal van Vlaamse mediagebruikers (16+; N: >1.500). Drie domeinen werden bevraagd: (a) de bekendheid van het programma/aanbod/actie; (b) kwam de respondent ermee in contact en zo ja, via welk kanaal (tv, radio, online, sociale media); en (c) welke vorm van impact schrijven de respondenten, die ermee in contact kwamen, toe aan het initiatief (informeren, inspireren en verbinden).
Over volgend(e) aanbod of actie werd onderzoek naar maatschappelijke impact gevoerd: Thuis (Eén), Sekswerkers (Canvas), Radio2 Bene Bene 1000 (Radio2), De week van de Belgische muziek (VRT), Taxi Joris (Canvas), Taboe (Eén), Factcheckers (Eén), Stip It! (Ketnet), Therapie (Canvas), De Bourgondiërs (Klara), Restaurant misverstand (Eén), De MIA’s (Eén), De ideale wereld (Canvas), Het Eurovisiesongfestival (Eén en Radio2), De dag van vandaag (Eén), Junior op zoek naar de liefde (Eén), De blokhut (MNM), Interne keuken (Radio 1), Puntje van kritiek (Radio 1), #LikeMe (Ketnet), Zomerhit (VRT), Heropening KMSKA (VRT), De ochtendshow (MNM), Vive le vélo (Eén), Pano (VRT NWS), Hotel romantiek (Eén), De ochtend met Fien Germyns (Studio Brussel), Homo Universalis (Eén), Wij vrouwen (Canvas) en Kom op tegen kanker: alles in de strijd (Eén).
De onderzoeken tonen aan dat deze programma’s/acties directe impact hadden op (een deel van) de bereikte mediagebruikers. Tegelijk wordt ook de onderscheidende meerwaarde aangetoond. De onderzoeksresultaten gebruikt VRT voor de verdere ontwikkeling van nieuw aanbod en verdere uitbouw van haar merken.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.