KPI 35. De VRT biedt aan elke geregistreerde mediagebruik een gebruiksvriendelijk portaal om zijn gebruikersdata te raadplegen en te beheren.

Mediagebruikers konden van de VRT-websites en -apps gebruik maken zonder zich te registeren. Indien zij iets interactiefs wilden doen (bijvoorbeeld een video bekijken op VRT NU, aan een wedstrijd of stemming deelnemen, een reactie doorgeven aan een redactie, e.d.) dienden zij zich wel te registreren. Daartoe dienden zij een VRT-profiel aan te maken.

Mediagebruikers konden een VRT-profiel opstellen via een gebruiksvriendelijk portaal (https://profiel.vrt.be/mijn-gegevens). Daar konden zij persoonsgegevens invullen en hun gebruikersdata raadplegen en beheren. Enkel merkspecifieke voorkeuren werden in 2021 nog beheerd via de digitale platformen van de aanbodsmerken zelf. Met het profiel kon elke geregistreerde gebruiker bij elke website en app van de VRT zich aanmelden. Dat levert extra voordelen op: de gegevens van de gebruikers worden voor alle websites en apps centraal beheerd, de VRT-merken kunnen optimaal beheerd worden door de gebruiker, die hoeft zich maar eenmaal aan te melden om verschillende VRT-websites/apps te gebruiken en hij krijgt inhoud die het best bij zijn profiel past (zoals aankondigingen van evenementen in de eigen regio). “Oude” niet-actieve profielen werden (na een herinneringsboodschap) verwijderd opdat de omroep met relevante data zou kunnen werken ten dienste van de mediagebruikers. Het portaal evolueerde in 2021 verder, gericht op gebruiksvriendelijkheid voor de digitale gebruikers. Het werd ook breder inzetbaar om gebruikt te kunnen worden voor televisie-apps en bij het kijken in het buitenland.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.