KPI 34. De VRT is tegenover de mediagebruiker transparant over het gebruik en de aard van de publieke omroepalgoritmes.

Om deze KPI goed te realiseren, is het noodzakelijk dat de gebruikte infrastructuur voldoende uitgerold is en stabiel wordt gehanteerd. Zoals bij KPI 33 werd beschreven, focuste de VRT in 2021 op het ontwikkelen van zo’n robuust platform om de algoritmes te kunnen creëren en in te zetten op de verschillende VRT-kanalen (app, web en tv-app). Tegelijk werd gewerkt aan het verfijnen en verbeteren van de publieke omroepalgoritmes en het verrijken van de metadata van programma’s.

Omdat de infrastructuur en algoritmes nog in volle ontwikkeling waren, was transparante informatie over het gebruik en met name de aard van de publieke omroepalgoritmes op de betrokken platformen nog niet volledig beschikbaar. Uit de bevraging in het kader van Jouw VRT bleek trouwens dat de Vlaming veel belang hecht aan zijn privacy en aan de manier waarop de VRT omgaat met zijn data. Dat sluit aan bij het beleid van de omroep die bij de verdere ontwikkeling van smaakverbredende algoritmes hier maximaal rekening mee wil houden. In haar algemene communicatie over VRT NU verwees de VRT in 2021 anderzijds wel degelijk en geregeld naar het gebruik van de publieke algoritmes en wat dat betekende voor de digitale mediagebruikers. Dat was een eerste en belangrijke stap in de transparantie die de VRT beoogt.

VRT NU experimenteerde daarnaast in 2021 met het invoeren van verklarende labels bij specifiek aanbod (en groepen programma’s): “nieuw seizoen”, “nieuwe aflevering” en “verwijderen uit deze lijst”. De omroep ging verder na hoe digitale mediagebruikers beter geïnformeerd kunnen worden over waarom sommige programma’s in de vitrine staan en andere minder. Daartoe overlegde ze onder andere intensief met BBC en NPO, die op dit vlak ook experimenteren.

In 2022 zal de VRT verder op zoek gaan naar een gepast formaat om de transparantie te realiseren. Daarbij wil de VRT wel vermijden dat de gebruikersomgeving van VRT NU verzwaard wordt met veel uitleg en tekst over de algoritmes. Dat zou de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van het platform niet ten goede komen en dus het doel voorbijstreven. Praktisch zal bijvoorbeeld de optie om via het VRT-profiel-portaal uitleg te geven aan de mediagebruiker over algoritmes, uitgewerkt en uitgetest worden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.