KPI 33. De VRT doet aan smaakverbreding via algoritmes en curatie. De impact daarvan wordt op continue basis gemeten.

De VRT ontwikkelt smaakverbredende “publieke algoritmes”. Wat betreft VRT NU wordt daarmee bedoeld dat de mediagebruiker naast programma’s die gelijksoortig zijn ten opzichte van recent bekeken programma’s, op basis van een algoritme ook programma’s voorgesteld krijgt uit andere categorieën (thematische groepen van programma’s zoals informatie of cultuur). In 2021 werd een eerste proefversie hiervan uitgerold op VRT NU. Daarnaast “programmeerde” VRT NU ook programma’s. Met deze (‘manuele’) curatie plaatste het platform programma’s in de vitrine.

Het inzetten van publieke algoritmes en curatie bij VRT NU zat in 2021 in een testfase. Voor VRT NU werden zeven gepersonaliseerde lijsten op basis van algoritmes opgeleverd:

  • Kijk verder: bij een herstart kan de gebruiker verder kijken naar zijn programma’s.
  • Kijk verder naar kinderprogramma’s: zoals Kijk verder maar dan voor kinderaanbod.
  • Luister verder: een gelijke aanpak als Kijk verder maar dan voor podcasts.
  • Gepersonaliseerde startknop: de meest relevante aflevering op elke programmapagina.
  • Uitgelicht voor jou: om nieuwe en diverse content te ontdekken.
  • Laatste kans: om programma’s die bijna verdwijnen alsnog te kunnen zien.
  • In de kijker: de redactie promoot programma’s met de persoonlijk relevantste aflevering.

Daarbij werden nieuwe hypotheses (suggesties) nagegaan waarbij verschillende versies van een algoritme bij verschillende gebruikersgroepen werden uitgetest. Zo werd onderzocht welke versie het meest impact heeft. Dankzij de beschikbare metadata werden categorieën gehanteerd bij de uitwerking van smaakverbreding. Op die manier zorgde VRT NU, in deze testperiode, ervoor dat gebruikers content gingen raadplegen uit categorieën die ze niet spontaan zouden aanklikken.

Eind 2020 was gestart met een eerste algoritme rond smaakverbreding op de VRT NU-website. Als testmeting werd een manueel meetsysteem opgezet. Uit onderzoek van de impact van smaakverbreding, op basis van gegevens van november 2020, bleek dat gediversifieerde aanbevelingen wel degelijk leiden tot een breder kijkgedrag. De belangrijkste conclusies waren:

  • Zonder aanbevelingen was 80% van de opgestarte programma’s afkomstig uit vier categorieën. Met gediversifieerde (smaakverbredende) aanbevelingen was dat kijkgedrag verspreid over zes categorieën.
  • Series worden door smaakverbreding relatief minder geconsumeerd, ten gunste van politiek, economie, vrije tijd, film, show en spel, kunst en cultuur.

In 2021 zette de VRT een robuuste infrastructuur op die toelaat om media in elk formaat (video, audio, artikel) aan te bevelen op elk mogelijk toestel of op elke applicatie die de mediaconsument gebruikt. Het kan ook ingezet worden voor algoritmes voor de verschillende VRT-aanbodsmerken.

In een tweede fase worden de metingen geïmplementeerd met de bedoeling om de impact van deze algoritmes op alle VRT-platformen te kunnen meten. Daarvoor migreert de VRT naar een nieuwe manier van meten, met name het zogenaamde “event based” meten (waarbij metingen aangepast worden aan de evoluties die websites/apps doormaken). Zij implementeert deze meetmethodiek in het voorjaar van 2022.

Vrtnws.be en de VRT NWS-app hanteerden in 2021 ook aanbevelingsalgoritmes: Nieuwe dossiers om te volgen in Mijn NWS (zo worden nieuwe dossiers aangeboden om te volgen), Meest beluisterde audiofragmenten van de afgelopen week en Meest bekeken videofragmenten van de voorbije week.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.