SD 5.1. Toekomstgericht digitaal aanbod

Mediagebruik verandert en de verwachtingen die de mediagebruiker in zijn publieke omroep stelt, evolueren. Om relevant te blijven is een digitale focus voor de VRT onontbeerlijk.

De relatie die de VRT via haar verschillende aanbodsmerken heeft met de mediagebruiker is sterk. Deze relatie wordt in de digitale wereld verder uitgebouwd. De missie van de aanbodsmerken en de persoonlijke situatie van de gebruiker zijn daarbij richtinggevend.

De mediagebruiker zal het aanbod van de publieke omroep kunnen vinden op diverse relevante platformen, alsook via sociale media. Door content beschikbaar te stellen en deelbaar te maken, kan de mediagebruiker ook in toenemende mate een actieve rol opnemen bij de verspreiding van het publieke aanbod.

In een digitale wereld is het cruciaal dat mediagebruikers makkelijk hun weg vinden naar en in het publieke aanbod. Daarom zal de VRT inzetten op een digitaal contentplatform met als koepel VRT, een videoplatform en een platform voor (radio)luisteren.

Als toekomstgerichte digitale mediaorganisatie zal de VRT meer rekening houden met de mediagebruiker en doelgroepgerichte, gepersonaliseerde en thematische vertelstructuren en formats verkennen.