5.1.4. Een belangrijke rol voor de mediagebruiker

5.1.4.1. De VRT biedt online gepersonaliseerd aanbod aan op minstens één van haar merken

Door op online platformen in te zetten op personalisering, wilde de VRT de gebruiksvriendelijkheid en relevantie van haar aanbod verhogen.

De gebruiker kon op VRT NU zijn aanbod voor een deel personaliseren, bijvoorbeeld door een programma aan te duiden als een favoriet programma en aan te geven welke hij/zij later wil bekijken. Vrtnws.be bood de mogelijkheid om voorkeuren m.b.t. “push-berichten” persoonlijker te maken. In de Sporza-voetbalapp kan je je favoriete voetbalploeg aangeven en zo wedstrijdupdates ontvangen.

Dergelijke voorkeuren kunnen gebruikers gebruiksvriendelijk beheren in hun VRT-profiel. Door hun profielinstellingen aan te passen kunnen ze zo bijvoorbeeld ook aangeven welke nieuwsbrieven van de VRT-merken zij willen ontvangen. Het regionaal nieuws van Vrtnws.be kon de gebruiker personaliseren aan de hand van het invullen van zijn postcode.

Voor de jongste gebruikers bood de VRT een gebruikersprofiel op kindermaat. Met dat Ketnetprofiel konden kinderen een eigen profielpagina aanmaken, delen wat ze leuk vinden met hun vrienden, reageren op filmpjes, de nieuwsbrieven van Ketnet en Karrewiet bestellen, en deelnemen aan wedstrijden. Net zoals het VRT-Profiel gebeurde dit steeds volgens de principes uit AVG.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

5.1.4.2. Elk aanbodsmerk ontwikkelt minstens vier acties per jaar die inzetten op participatie en co-creatie met het publiek

De aanbodsmerken speelden in de eerste plaats in op de behoeften van de mediagebruikers. Ten dele gingen ze ook met hen in interactie. Enkele voorbeelden van participatie en co-creatie:

  • Naar aanleiding van de coronacrisis en met het oog op verbinding vroeg Eén aan de kijkers om videofragmenten op te sturen. Die werden getoond in Eén voor allen (op televisie en online). Alle Vlamingen werden opgeroepen om op Wereld downsyndroomdag (21 maart) twee verschillende kousen aan te doen, en foto’s ervan te plaatsen op de sociale mediaplatformen (actie #steunkousen). Voor De warmste week riep Eén op om een foto van een “vlam” te sturen naar Een.be. In een speciale uitzending van Durf te vragen waarbij mensen met kanker getuigden, werd opgeroepen om lampionnen te kopen voor kankerpatiënten.

  • Canvas Connect was een webinar van Canvas over het programma Een zomer als geen andere (dat over de gevolgen van de coronacrisis in Europa ging). Daarbij werden telkens fragmenten uit het programma getoond waarop online-kijkers konden reageren. Tijdens een Live Belpopsessie met Selah Sue konden mensen rechtstreeks vragen stellen aan de zangeres. Nomaden@FOMU was een fototentoonstelling van de Nomaden (studenten, pas afgestudeerden en reporter-in-spe onder begeleiding van de VRT-nieuwsdienst (specifiek VRT-journalist Rudi Vranckx)). Bezoekers konden er in gesprek gaan met de makers. De online-videorubriek Canvas Curiosa bracht “verhalen met een twist, raadselachtige geschiedenissen, boeiende, soms bizarre wetenswaardigheden”. Kijkers stuurden daarvoor zelf tips in, die ten dele verwerkt werden tot nieuwe afleveringen. De tipgevers kwamen daarbij zelf aan het woord.
  • Via het livecenter op Ketnet.be konden kinderen meedoen aan spelletjes en peilingen. In Escape room hielpen kinderen een studiogast uit een kamer te ontsnappen door het oplossen van raadsels. Ketnet Musical zocht naar 24 jongeren om mee te doen aan een musical. Naar aanleiding van de voorjaarslockdown (als gevolg van de coronacrisis) ontwikkelde Ketnet diverse activerende initiatieven, zoals Tekenen met Gloria (o.a. met kinderen die raden wat de wrapster tekende) en Mamagazine (een digitale tool waarbij kinderen een ‘tijdschriftcover’ met hun moeder erop maakten).
  • Voor de Classics 1000 konden de Radio 1-luisteraars voor hun favoriet muzieknummer stemmen, meedoen aan een quiz en hun eigen favoriete nummer omzetten naar een tekening om te plaatsen op Radio1.be. Het programma Achter de feiten liet luisteraars aan het woord die getuigden over gebeurtenissen uit de actualiteit. In het kader van De warmste week bracht Radio 1 mensen met behoefte aan contact telefonisch met elkaar in contact (De warmste belcirkels). Het programma De luisterlijn liet mensen aan het woord die zich eenzaam voelden.
  • Luisteraars deelden verhalen uit hun leven in Beste buren (op Radio 2 en digitaal). Helden van de dag plaatste helden die door de luisteraars naar voren werden geschoven in de kijker. Aangezien de Radio 2-tuindag wegens de coronacrisis niet fysiek kon doorgaan, werd een digitaal alternatief gehouden, waarbij vragen van luisteraars over tuinieren werden beantwoord. Luisteraars konden stemmen voor de lijst van 1000 klassiekers.
  • In plaats van de favoriete muziek van een bekende Vlaming zette De liefhebbers (naar aanleiding van corona) de keuze van de luisteraar centraal. Voor het radio-evenement 20 jaar Klara konden luisteraars hun muziek kiezen. De luisteraars van Klara konden stemmen voor de Klara Iedereen Klassiek-prijs voor de man/vrouw die “moeilijk bereikbare doelgroepen in contact brengt met klassieke muziek” (winnaar werd Dirk Proost). Voor De Week van de Koningin Top 30 konden de luisteraars voor hun favoriete muziekstukken uit de geschiedenis van de Koningin Elisabethwedstrijd stemmen en hun persoonlijke verhalen delen.
  • Naar aanleiding van de coronacrisis zond MNM Jij kiest de muziek uit, dat in interactie ging met jongeren. Voor Marathonradio konden luisteraars de hulp inroepen van het Marathonradio Rescue Team voor vragen rond studeren. Jongeren werden bevraagd via onlineenquêtes over verschillende thema’s uit hun leefwereld (Conversation Manager-toepassing). Die informatie werd in diverse MNM-programma’s gebruikt. Tijdens de voorjaarslockdown kregen luisteraars in De grote Peter Van de Veire ochtendshow de kans om een muzieknummer dat hen helpt in het leven, te laten horen.
  • De luisteraars van Studio Brussel konden deelnemen aan Café quarantaine, een Facebook-groep waar ze elkaar virtueel konden ontmoeten en optredens van Vlaamse artiesten volgen. StuBru At Work was een radio-quiz tussen telkens twee bedrijven (van maandag tot en met donderdag), met op vrijdag de platenkeuze van de winnaar. Rock Refter gaf de luisteraar de kans om zijn favoriete muzieknummer te presenteren. Tijdens Beats of love konden de luisteraars hun verzoekplaat opdragen aan een bijzonder iemand om hem of haar te bedanken.
  • VRT NWS voerde op haar nieuwswebsite de mogelijkheid in om bij berichten rechtstreeks vragen te stellen bij dat nieuws. Op die manier verkreeg een “vragenteam” van de nieuwsdienst dagelijks (vaak honderden) reacties van mediagebruikers (kritische bedenkingen en vragen naar meer informatie). De inzichten werden dagelijks gedeeld met de VRT-journalisten. Tijdens de coronacrisis werden de reacties ook rechtstreeks gebruikt in uitzendingen. Het Instagram-kanaal NWS NWS NWS (met nieuws op maat van jongeren) zette in op interactie: meningen konden gedeeld worden, vragen werden beantwoord (of leidden soms tot een nieuw bericht), enzovoort. Voor de duidingsprogramma’s De ochtend en De wereld vandaag werden nieuwsverhalen van luisteraars verzameld via de Radio 1-app. In januari en februari organiseerde VRT NWS bezoeken voor studenten hoger onderwijs, waarbij in gesprek gegaan werd met journalisten.
  • Personen uit de sportsector beantwoordden regelmatig (bijna dagelijks) vragen van sportliefhebbers via livesessies op de sociale media van Sporza. In de Wielermanager op Sporza.be konden wielerfanaten onder andere tijdens de Ronde van Frankrijk hun eigen wielerploeg samenstellen (de ploeg die ook daadwerkelijk het best scoorde, won de wedstrijd). Bij diverse sportwedstrijden werden vragen van kijkers in de uitzending beantwoord (vragen die binnenkwamen via de sociale media en Sporza.be). Gebruikers konden via Sporzamateur eigen sportfilmpjes doorsturen, die op Sporza.be gedeeld konden worden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.