2.3.1. De VRT heeft een breed-educatieve rol

2.3.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een educatief aanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

De merken hadden in 2020 op diverse manieren aandacht voor educatie. Door de coronacrisis werd het educatief aanbod op alle platformen versterkt. Enkele voorbeelden:

  • Op Eén ging Factcheckers op zoek naar het antwoord op sommige consumentenvragen. Is er een dokter in de zaal? was een panelquiz over gezondheid. Durf te vragen vroeg aan betrokkenen antwoorden op vragen over diverse thema’s zoals jongdementie, hiv en overgewicht. In Dwars door België werden “grote en kleine” verhalen uit de geschiedenis van ons land onder de aandacht gebracht. In De cel vermiste personen werden de activiteiten van deze afdeling van de federale politie belicht. In Andermans zaken werden ondernemers geholpen in het redden van hun zaak. Via Een.be kon het trainingsprogramma Start to Kamp Waes gevolgd worden. In 100 dagen werden scholieren geportretteerd in hun laatste honderd dagen van het middelbaar onderwijs.
  • Op Canvas vertelden in Kinderen van de Holocaust Holocaust-slachtoffers (en nakomelingen ervan) hun verhaal. In een tweede seizoen van de docureeks Wereldrecord werden zeven sportwereldrecords geanalyseerd. In het technologieprogramma Team Scheire (dat ook actief was op YouTube en Facebook) werden concrete oplossingen ontwikkeld voor dagelijkse problemen die mensen ondervinden wegens een beperking of andere problemen. Brain Man onderzocht of het mogelijk is de werking van je hersenen te verbeteren. Besmet liet de kijker kennismaken met het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen en zijn onderzoek naar verschillende ziektekiemen. In Procureurs werden parketmagistraten geïnterviewd over hun opdrachten. Canvas zond documentairereeksen voor het merendeel in prime time uit. In de tweede reeks van In Europa (een coproductie met de VPRO) werd de Europese geschiedenis na 1999 belicht. Meer vrouw op straat portretteerde vrouwen uit onze geschiedenis. In Ancient Invisible Cities werd met nieuwe technologieën geheimen van antieke steden toegelicht. Tal van andere documentaires over maatschappelijke en historische onderwerpen werden ook door Canvas uitgezonden, zoals Once upon a time in Iraq en Cuba, The revolution and the world.
  • Ketnet bood naar het einde van het schooljaar online de Toets & Poets-quiz: kinderen konden wekelijks meespelen in vier rondes (rekenen, taal, wereldoriëntatie en lichamelijke opvoeding). De geanimeerde reeks Yetili zette kinderen aan tot lezen. Met de podcast Op luistertocht met Ridder Muis leerden kinderen over voorwerpen en gebruiken uit de middeleeuwen.
  • Ook VRT-Radio bood aanbod met educatieve meerwaarde. Radio 1 verspreidde bijvoorbeeld educatieve podcasts zoals Twintigers (een analyse van de generatie Y) en Drie dagen (over euthanasie). De inspecteur van Radio 2 zocht antwoorden op vragen van consumenten. In Faqda bij Studio Brussel ging aandacht naar vragen waar jongeren mee zitten (zoals over het coronavaccin en genderidentiteit). Generation M van MNM was een radioprogramma en website met tips voor jongeren over tal van thema’s (zoals school & studeren en werk & geld). Het Klara-radioprogramma en de podcast Leopold II belichtten het leven van de vroegere Belgische vorst en zijn impact.
  • De VRT moest volgens haar beheersovereenkomst jaarlijks investeren in de coproductie van minimaal 15 afleveringen documentaires. Eén en Canvas behaalden samen die doelstelling (cf. infra).
  • De Universiteit van Vlaanderen werd vervolgd: onder meer op Radio1.be, Een.be, YouTube en VRT NU werden beknopte videocolleges van academici over diverse thema’s verspreid.
  • Wekelijks verspreidde VRT NWS een nieuwsbrief naar leerkrachten met daarin nieuwe onderwijsinitiatieven (zoals EDUboxen) als actueel aanbod rond onderwijs.

Extra educatief aanbod tijdens de coronacrisis

  • Het onderwijs had zwaar te lijden onder de coronacrisis: scholen sloten, vakanties werden verlengd, fysiek contact werd onderwijs-op-afstand. De VRT nam haar educatieve opdracht op en versterkte (binnen de beperkingen van de coronacrisis zelf en haar budget) haar educatief aanbod. Enkele voorbeelden: diverse programma’s werden opnieuw aangeboden, zoals de Eén-programma’s De klas, Reizen Waes en Animalitis. Tijdens de voorjaars-lockdown als gevolg van de coronacrisis zond Eén tijdens weekdagen dat extra educatief aanbod uit van 8.30 uur tot 10 uur voor kinderen van de lagere school (96.704 kinderen werden daarmee bereikt (minstens 10 minuten in de periode 16 maart - 5 april)) en van 10 tot 12 uur voor jongeren. Op Ketnet konden kinderen en leerkrachten ook terecht voor educatieve programma’s, zoals Goed gezien! (wereldoriëntatie), Superbrein (STEM) en Lucas enzo (Frans). De wrappers stimuleerden tijdens de lockdown in het voorjaar kinderen met weetjes over bijvoorbeeld taal, rekenen en muziek. (Ketnet werd zo Kotnet.) Canvas hernam in zijn aanbod onder andere Kinderen van de collaboratie, Kinderen van het verzet, Kinderen van de kolonie, Bonjour Congo en Wissel van de macht en bood extra educatief aanbod (zoals Wetenschap redt de wereld, waarin wetenschappers oplossingen gaven aan wereldwijd verspreide problemen).
  • Zomerschool.Vlaanderen bracht in augustus drie weken lang entertainende, maar educatieve content voor kinderen van de lagere school. 100 virtuele lessen werden gegeven door vier leerkrachten, bijgestaan door onderwijsexperts en bekende gezichten. Ze werden aangeboden via Eén, Vrtnu.be, Ketnet.be, de Ketnet-app en www.Zomerschool.Vlaanderen en ter beschikking gesteld op platformen voor leerkrachten (zoals KlasCement en Het Archief voor Onderwijs). Via de VRT-kanalen keken 316.718 Vlamingen minstens naar een kwart van een aflevering.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.1.2. Minimaal één aanbodsmerk voorziet multimediaal in een aanbod over wetenschap

Radio 1, Eén en VRT NU voorzagen in een multimediaal aanbod over wetenschap zoals met De Universiteit van Vlaanderen. De Universiteit van Vlaanderen wil universitaire kennis zo breed mogelijk verspreiden door colleges van een kwartier van een wetenschapper online te plaatsen op VRT NU. Door die colleges te capteren en online te verspreiden wil de VRT wetenschap toegankelijk maken voor iedereen tussen 15 en 115 jaar oud. Bij Radio 1 werden de video’s van de colleges van de professoren op Radio1.be gedeeld en aangevuld met een artikel.

Voor de wetenschappelijke programma’s Team Scheire, Wereldrecord en Brain man werkte Canvas samen met professoren en wetenschappers van verschillende universiteiten, zoals Universiteit Antwerpen, KU Leuven, Universiteit Gent en VUB.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.