KPI 19. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de Vlaamse bevolking. Ze streeft er naar 65% van de groep 16- tot 24-jarigen te bereiken met haar informatieaanbod.

De VRT bood in 2021 informatie op een kwaliteitsvolle, betrouwbare, onpartijdige en onafhankelijke manier en op basis van een strikte deontologie aan. Zij streefde ernaar om zoveel mogelijk Vlamingen te informeren over de gebeurtenissen en evoluties in de Vlaamse samenleving en de wereld. Zij richtte zich daarom op iedereen, elke bevolkingsgroep.

  • Wekelijks bereikte in 2021 het totale informatieaanbod 87,0% van de Vlaamse bevolking (12 jaar en ouder) (Bron: onderzoek van onderzoeksbureau Profacts bij 2.524 Vlamingen in de periode september-december 2021).
  • Het bereik op weekbasis bij de 16- tot 24-jarigen bedroeg 80,8%. Dit hoge bereikcijfer als Vlaamse nieuwsbron is bemoedigend en toont aan dat jongeren (ook in onzekere tijden) de publieke omroep zien als een referentiewaarde.

VRT NWS bood ook een aanbod op diverse socialemediaplatformen aan. VRT NWS telde eind 2021 305.015 volgers op Instagram en 400.055 op Facebook. NWS NWS NWS (gericht op jongeren) bereikte 225.036 volgers op Instagram. Karrewiet telde eind 2021 172.200 volgers op TikTok (Bron: Fanpage Karma).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.