2.2.4. Cultuurparticipatie bevorderen

2.2.4.1. De VRT brengt een brede keuze uit de Vlaamse culturele agenda onder de aandacht van de mediagebruikers

De cultuursector werd in 2020 getroffen door de coronacrisis. Maar ook in die moeilijke omstandigheden speelde de VRT haar rol als cultuursponsor en -promotor. De omroep bracht een alternatief aanbod en nam nieuwe (vaak digitale) cultuurinitiatieven, veelal in samenwerking met andere cultuuractoren. De VRT zorgde er zo voor dat cultuur toegankelijk bleef voor een breed publiek. De omroep inspireerde de Vlamingen om online of op locatie deel te nemen aan het culturele leven in Vlaanderen. De VRT organiseerde in de mate van het mogelijke ook zelf acties en evenementen, in coronaveilige omstandigheden.

Alle eindredacteurs van VRT-programma’s waarin cultuur aan bod komt, komen tweewekelijks samen. Daar wordt de culturele agenda overlopen, worden prioriteiten vastgelegd voor de verschillende programma’s en wordt nagegaan welke cultuuritems het best passen bij welke programma’s. Om tot concrete samenwerkingen te komen, werden diverse cultuurorganisaties uitgenodigd op de tweewekelijkse vergadering van de VRT-cultuurredacties.

Een overzicht van de cultuurberichtgeving is in de bijlagen 6A t.e.m. 6H opgenomen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.2. Verschillende aanbodsmerken maken een link naar UITinVlaanderen

Alle websites van de aanbodsmerken bieden een link aan naar UITinVlaanderen, de website van de Vlaamse overheid met een vrijetijds- en cultuuragenda van Vlaanderen en Brussel. Ketnet linkte naar de gelijkaardige agenda voor kinderen tot 12 jaar: UITmetVlieg.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.3. De VRT organiseert of co-organiseert jaarlijks minimaal 5 evenementen die een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker maken voor een breed publiek

Door de coronacrisis werden vanaf maart 2020 vele culturele evenementen en acties aangepast, uitgesteld of afgelast. De VRT deed inspanningen om ervoor te zorgen dat cultuur toegankelijk bleef voor een breed publiek. Enkele voorbeelden:

  • Eén organiseerde de Music Industry Awards (MIA’s, samen met Kunstenpunt), en coronaveilige versies van Zomerhit (samen met Radio 2) en van Vlaanderen feest (samen met de stad Antwerpen).
  • De uitreiking van de Ultima’s werd rechtstreeks uitgezonden in het cultuurmagazine Culture Club op Radio 1. Het programma bracht ook uitzendingen op locatie naar aanleiding van Filmfest Gent en de Ensor-tentoonstelling in mu.zee Oostende.
  • Klara kon ondanks de coronacrisis 98 concerten en muzikale evenementen capteren (tegenover 160 in 2019). Programma’s zoals Pompidou en Klara live zonden live uit vanop culturele locaties wanneer het kon (zoals M HKA en Museum M).
  • Ketnet organiseerde Het gala van de gouden K’s, de avant-première van de tweede reeks #LikeMe (met nieuwe versies van Vlaamse klassiekers) en de première van Ketnet musical: Knock-out.
  • Langzullenwelezen.be, het boekenplatform van de VRT, verzamelde het boekennieuws van alle VRT-aanbodsmerken. In 2020 groeide het bereik van de wekelijkse nieuwsbrief tot ongeveer 19.000 abonnees. De podcastreeks Groen Gebladerte, in samenwerking met Sabam for Culture, zette jong schrijftalent in de kijker.

Cultuurstrijd tegen corona

  • Canvas steunde de door de coronacrisis getroffen cultuursector met De Toots sessies: optredens van Vlaamse muzikanten en artiesten die werden uitgezonden op televisie en via VRT NU. Op het Canvas-kanaal van VRT NU bood Museum Tour virtuele rondleidingen door Vlaamse musea en collecties. Daar werd bovendien een catalogus opgebouwd van cultuurprogramma’s uit het archief. Met de promocampagnes Cultuur in uw kot en De deur uit ondersteunde Canvas respectievelijk digitale initiatieven en coronaveilige live-evenementen van de cultuursector.
  • Klara presenteerde met Kunst op de kaart (in samenwerking met Fietsland Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen) vijf coronaveilige fietsroutes langs kunst- en cultuurplekken in Vlaanderen. Klara Live zette de hele zomer componisten van bij ons in de kijker en De zomer van Klara deed dat met Vlaamse ensembles. Klara on Tour was een live-uitzending vanuit diverse locaties, met een gevarieerd muzikaal aanbod en in samenwerking met de grote muziekhuizen.
  • De Koningin Elisabethwedstrijd 2020 werd door de coronacrisis uitgesteld naar 2021, maar de VRT bracht een alternatief aanbod. Op Klara was er De week van de koningin, met archiefmateriaal, verhalen, anekdotes en een Top 30. Canvas verzamelde legendarische concerten van de wedstrijd in Het mooiste van de wedstrijd.
  • Bij Eén zetten programma’s als Iedereen beroemd en Vandaag in op Vlaamse muziek. Muziekproducties van eigen bodem werden vaak gebruikt voor de sonorisatie van programma’s. De jaarlijkse uitreiking van de MIA’s kon nog wel met publiek plaatsvinden, maar Zomerhit kreeg in 2020 een alternatieve formule zonder publiek.
  • Op Radio 1 bracht Belpop late night van bij de start van de coronacrisis elke weekdag muziek van eigen bodem. Samen met cultuurinstellingen, artiesten en kunstenaars organiseerde Radio 1 een alternatieve cultuurmarkt vanuit Studio Marconi.
  • Radio 2 startte naar aanleiding van de coronacrisis met het programma Radio 2 Bene Bene, dat vier keer per week alleen maar Vlaamse en Nederlandse muziek bracht. Radio 2 lanceerde een gelijknamige digitale muziekstroom en organiseerde Radio 2 Bene Bene-muzieksessies (met onder meer Tourist LeMC en Laura Lynn). Radio 2 besteedde in het zomerprogramma Zot veel vakantie en de regionale uitzendingen extra aandacht aan cultuur en vrijetijdsbesteding in eigen streek.
  • #ikluisterbelgisch van Studio Brussel bundelde diverse initiatieven voor muzikanten van eigen bodem, zoals een #ikluisterbelgisch-weekend, een nieuw wekelijks programma, een digitale muziekstroom met dezelfde naam, twee digitale concertavonden, een clubtournee vanuit tien concertzalen en clubs, en een digitaal dossier rond de crisis in de muzieksector.
  • MNM organiseerde een hele reeks #Blijfinuwkot-concerten met Vlaamse artiesten.
  • Ketnet stimuleerde kinderen met allerlei acties en handleidingen om te zingen, dansen, lezen en tekenen.
  • Als digitaal alternatief voor de afgelaste Boekenbeurs organiseerde Boek.be met de steun van de VRT De boekenmarathon. Via VRT NU werden gesprekken uitgezonden met 378 auteurs.
  • Door de coronacrisis waren geen grote publieksevenementen mogelijk tijdens het Feest van de Vlaamse Gemeenschap. De VRT-aanbodsmerken vierden 11 juli met een alternatief feestprogramma en veel muziek van eigen bodem.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.4. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod

De VRT organiseerde interactieve cultuurprojecten waaraan de mediagebruiker kon participeren. Enkele voorbeelden:

  • De apps van de diverse radionetten werden in 2020 “interactieve hubs” met input, tips en antwoorden op vragen van de mediagebruikers, onder meer over cultuur en muziek, zoals bij de verbindende acties We zullen doorgaan op Radio 1 en De liefhebbers op Klara.
  • Diverse radionetten betrokken hun luisteraars bij de samenstelling van muzieklijsten, zoals De lage landen lijst (Radio 1), De 1000 klassiekers (Radio 2), Music ’n Mind (MNM) en De tijdloze (Studio Brussel).
  • Klara vierde zijn 20ste verjaardag met Klara 20: vijf dagen lang kozen de luisteraars de muziek en vertelden zij verhalen en anekdotes.
  • Samen met De Standaard, Creatief Schrijven en de Vlaamse bibliotheken werkte Radio 1 mee aan De schrijfwijzen, een alternatief voor het Groot Dictee.
  • Studio Brussel ging op zoek naar talentvolle muzikanten met De nieuwe lichting, waarvoor zich in totaal 999 artiesten en bands inschreven.
  • MNM organiseerde talentenwedstrijden voor jonge muzikanten (MNM Battle of talents, MNM Start to DJ en MNM Rising star) en gaf kansen aan jonge mediatalenten (MNM Talentendagen en Student Late Night).
  • In Iedereen beroemd op Eén werd iemands mooiste herinnering omgezet in een tekening of een schilderij.
  • Tijdens een Belpop Sessie van Canvas met Selah Sue ging de zangeres in gesprek met het publiek.
  • LangZullenWeLezen.be stelde een literaire eindejaarslijst samen met de 10 favoriete boeken van lezers.
  • De VRT organiseerde samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media het inspiratie- en netwerkfestival Media & Culture Fast Forward.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.