2.2.1. Cultuur voor alle Vlamingen

2.2.1.1. Elk aanbodsmerk (met uitzondering van Sporza) brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

Alle VRT-netten droegen in 2020 bij aan de invulling van de culturele opdracht. Elk aanbodsmerk bracht een cultuuraanbod dat aangepast was aan zijn doelgroep. Onderstaande geeft een greep uit het cultuuraanbod.

  • Cultuur voor een breed publiek zat verweven in het hele aanbod van Eén, met extra aandacht voor de Vlaamse identiteit, geschiedenis, kunst en muziek, onder meer in het human-interestprogramma Iedereen beroemd, in de historische documentairereeks Ten oorlog: de bevrijding van Vlaanderen en de wandelreisreeks Dwars door België. Eén investeerde in Vlaamse fictie, zoals GR5 en Black-out.
  • Canvas bracht een verdiepend en gevarieerd cultuuraanbod. De documentairereeks Geheimen van het Lam Gods volgde het restauratieproces van het meesterwerk van Jan Van Eyck. Ontoerekeningsvatbaar toonde hoe geïnterneerde mensen samen met gerenommeerde artiesten kunst maakten.
  • Ketnet besteedde structureel aandacht aan cultuur in het kinderjournaal Karrewiet, met reportages over podiumkunsten, beeldende kunsten, literatuur, muziek en populaire cultuur. In de wrap (de omkadering tussen de programma’s) ging aandacht naar onder meer boeken, strips, musicals, films, de Jeugdboekenmaand, Kunstendag en de restauratie van het Lam Gods.
  • Cultuur zat verankerd in het aanbod van Radio 1. Culture Club volgde de cultuuragenda op de voet en maakte live-uitzendingen vanop expo’s en cultuurlocaties. Zandman presenteerde hoorspelen, kortverhalen en podcasts. Zomerhuis met boeken liet auteurs en bekende boekenliefhebbers aan het woord. In de Brievenestafette schreven auteurs brieven aan elkaar. Culturele onderwerpen en gasten kwamen aan bod in de duidingsprogramma’s (zoals De wereld vandaag) en programma’s als Interne keuken en Touché.
  • Radio 2 bracht cultuur in De madammen (klassieke muziek, films, boeken, cultuurevenementen), De weekwatchers (theater, boeken, films) en Spits (filmrubriek).
  • Bij Klara kwam het hele culturele landschap aan bod in Pompidou. Online bood Klara videoportretten van kunstenaars in de reeks Pompidou presenteert en een videospecial Pompidou XL over Jan Van Eyck. Espresso stelde nieuwe films en series voor, en presenteerde in de zomermaanden de Canon van de Nederlandstalige literatuur. Persoonlijkheden uit de culturele wereld waren te gast in De liefhebber en Berg & Dal. De vierdelige reeks Mulisch bracht hulde aan auteur Harry Mulisch, die tien jaar eerder overleden was. De modernisten was een videoreeks over modernistische architectuur in Vlaanderen.
  • MNM focuste op de diverse aspecten van de jongerencultuur in De grote Peter Van de Veire ochtendshow, de avondspitsprogramma’s Planeet De Cock (tot juni) en Gillis & Govaerts (vanaf september), en Generation M. Die programma’s besteedden ook aandacht aan de cultuuractualiteit, boeken, films, series en herdenkingsmomenten. De stedelijke cultuur en de diversiteit in de Vlaamse muziek stonden centraal in UrbaNice (vanaf het najaar omgedoopt tot Juice).
  • Studio Brussel had aandacht voor de culturele actualiteit, films, series, theater en nieuwe media, vaak met muziek als insteek. Op YouTube was er Gamelab, een videoreeks over de gamecultuur. De podcastreeks Vijftig tinten gras blikte terug op een halve eeuw festivalgeschiedenis in Vlaanderen.
  • Naast de cultuurberichtgeving in de nieuws- en duidingsprogramma’s bracht VRT NWS de culturele actualiteit in de rubriek Cultuur & media van Vrtnws.be en op NWS NWS NWS, het nieuwe Instagram-nieuwskanaal voor jongeren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.1.2. Het journaal van één bevat jaarlijks minstens 365 cultuuritems

In totaal werden er 558 unieke cultuur- en media-items gemaakt voor Het journaal (norm: 365). Bijlage 4 bevat een overzicht van de cultuuritems in de journaals. Onder uniek wordt verstaan dat items die meerdere keren werden uitgezonden in verschillende hoofdjournaals maar één keer geteld worden.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurde op basis van de opgevraagde overzichtslijst van cultuuritems in Het journaal. De gegevens voor de periodes van 1 juni tot en met 30 juni en van 1 september tot en met 30 september 2020 werden aan de VRT opgevraagd. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte overzichtslijst van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM. Tijdens de controle van de VRM is nagegaan of de beelden effectief zijn uitgezonden. Er werd geen interpretatie gedaan of elk van de items zoals aangeduid door de VRT effectief voldoet aan de definitie van cultuuritem.

Bijlage 4 bevat een overzicht van de cultuuritems in de journaals.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.