6.2. Structurele samenwerking met andere Vlaamse mediaorganisaties

6.2.1. De VRT laat haar samenwerkingsinitiatieven met de mediasector tweejaarlijks evalueren door een onafhankelijke deskundige, gekozen door zowel VRT als de Minister van Media. De evaluatie focust op de bijdrage van samenwerking aan (1) de maatschappelijke opdracht van de VRT (i.e. worden één of meerdere van de strategische doelstellingen 1 t.e.m. 5 beter vervuld?), (2) een kwalitatief sterke en diverse, economisch duurzame ontwikkeling van het media-ecosysteem, en (3) de concrete meerwaarde en/of kostenreductie voor de betrokken partners in de samenwerking (vanaf 2016, eerste rapportering in 2019)

Samenwerking met de externe productiesector

In de Beheersovereenkomst 2016-2020 wordt de rol van de VRT als versterker van het media-ecosysteem benadrukt. Naast het waken over de toepassing van het Sociaal Charter in de sector, dient de omroep een kwalitatief sterk en economisch leefbaar landschap te stimuleren om zo een pluralistisch en divers aanbod mee in stand te houden.

De VRT stelt dat de eerste evaluatie begin 2018 zal uitgevoerd worden over de jaren 2016 en 2017.

De VRT ondersteunde de Vlaamse audiovisuele sector in 2017 op verschillende manieren:

  • via productiebestellingen bij onafhankelijke productiehuizen,
  • via bestellingen bij facilitaire bedrijven,
  • via ontwikkelingsgelden,
  • via coproducties,
  • via samenwerking met Vlaams Audiovisueel Fonds.

Samenwerking met andere mediaspelers

De VRT werkt regelmatig samen met andere mediaspelers. De VRT ontwikkelde in 2017 een kader voor samenwerking met andere mediaspelers. Dat werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur. Daarbij werden criteria afgesproken om te bepalen of de VRT in een samenwerkingsproject met een andere Vlaamse mediaspeler kan stappen.

De VRT kan samenwerken met andere mediaspelers als dat een positieve impact heeft op het Vlaamse media-ecosysteem en als de samenwerking bijdraagt tot het vervullen van haar maatschappelijke opdracht.

De VRT werkte in 2017 met andere Vlaamse mediaspelers samen op verschillende vlakken:

Overeenkomsten met andere Vlaamse mediaspelers

  • overeenkomst met Medialaan over het uitwisselen van sportcontent voor nieuwsuitzendingen;
  • overeenkomsten met SBS Belgium over het uitwisselen van sportcontent voor nieuwsuitzendingen en met betrekking tot het gebruik van beelden voor Sports Late Night (Vier) en news access van de Jupiler Pro League (voetbalbeelden);
  • overeenkomst met RTL over de captatie van wedstrijden van de Europa League voetbal;
  • overeenkomsten met Telenet (voor Play Sports) over de samenwerkingen met betrekking tot veldrijden, het gebruik van archiefbeelden, Formule 1, Engels voetbal, De Beker van België voetbal, basketbal, hockey, de documentaire series Belga Sport en De kroonprinsen en het inzetten van commentatoren;
  • overeenkomsten met Proximus-TV over de samenwerkingen met betrekking tot Proximus League voetbal, veldrijden en het inzetten van commentatoren ;
  • overeenkomsten met Telenet en Proximus-TV over het aanbod-op-aanvraag van VRT- programma’s in hun aanbod.
  • Op inhoudelijk en productioneel vlak werd geregeld samengewerkt met andere, vooral Vlaamse, mediabedrijven, bijvoorbeeld voor de Buitenspeeldag (samenwerking van KETNET met VTM-KZOOM, Studio 100 TV en Nickelodeon). Ook met de schrijvende pers werd samengewerkt rond inhoudelijke thema’s (bijvoorbeeld voor De grote levensvragen-actie van Radio 1 samen met De Standaard en De universiteit van Vlaanderen samen met Knacken kennisuitwisseling (bijvoorbeeld over de aanpak en werking van nieuwsdiensten).
  • De VRT had met de directies vanalle regionale televisieomroepen een gemeenschappelijk overleg op 25 april 2017. Alle vragen en wensen van de regionale omroepen ten aanzien van de openbare omroep werden er besproken. Nadien voerde de VRT-nieuwsdienst bilaterale gesprekken met de regionale omroepen (o.a. over de samenwerking met de regionale redacties van Radio 2 en het uitwisselen van beeldmateriaal). De VRT wil verder bekijken hoe zij haar ondersteunende rol ten aanzien van de regionale omroepen kan versterken (bijvoorbeeld op het vlak van nieuwsgaring).

Websyndicatie

De Vlaamse uitgevers (zoals De Persgroep en Mediahuis) kunnen VRT-videofragmenten publiceren op de websites van hun merken. De fragmenten zijn afkomstig van programma’s van de nieuwsdienst en van andere VRT-programma’s. Het publiceren van VRT-fragmenten op de websites van andere Vlaamse mediaspelers zorgt er voor dat het bereik van het video-aanbod vergroot en het bereik van de websites van de uitgevers wordt ondersteund. Het leidt tevens tot extra advertentie-inkomsten.

Gezamenlijke acties

De VRT en andere mediaspelers werk- ten samen aan concrete dossiers, zoals een gezamenlijke aanpak over auteursrechtelijke dossiers en een DAB+-stappenplan. Samen met andere Vlaamse mediaspelers stapte de VRT in een traject rond Radioplayer.

Innovatie

De VRT stelt dat ze samenwerkingsverbanden opzet met Europese en Vlaamse media- partners om innovatie te stimuleren en mee te bouwen aan een aangepaste mediabeleving in de toekomst. Zo kunnen bijvoorbeeld via VRT Sandbox Vlaamse mediabedrijven (veelal start-ups en innovatieve organisaties) samenwerken met de VRT op het vlak van het uittesten van mediatechnologieën.

De VRT werkt regelmatig samen met andere mediaspelers. De VRT ontwikkelde in 2017 een kader voor samenwerking met andere mediaspelers. Dat werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur. Daarbij werden criteria afgesproken om te bepalen of de VRT in een samenwerkingsproject met een andere Vlaamse mediaspeler kan stappen.

De VRT kan samenwerken met andere mediaspelers als dat een positieve impact heeft op het Vlaamse media-ecosysteem en als de samenwerking bijdraagt tot het vervullen van haar maatschappelijke opdracht.

De VRT werkte in 2017 met andere Vlaamse mediaspelers samen op verschillende vlakken:

Overeenkomsten met andere Vlaamse mediaspelers

  • overeenkomst met Medialaan over het uitwisselen van sportcontent voor nieuwsuitzendingen;
  • overeenkomsten met SBS Belgium over het uitwisselen van sportcontent voor nieuwsuitzendingen en met betrekking tot het gebruik van beelden voor Sports Late Night (Vier) en news access van de Jupiler Pro League (voetbalbeelden);
  • overeenkomst met RTL over de captatie van wedstrijden van de Europa League voetbal;
  • overeenkomsten met Telenet (voor Play Sports) over de samenwerkingen met betrekking tot veldrijden, het gebruik van archiefbeelden, Formule 1, Engels voetbal, De Beker van België voetbal, basketbal, hockey, de documentaire series Belga Sport en De kroonprinsen en het inzetten van commentatoren;
  • overeenkomsten met Proximus-TV over de samenwerkingen met betrekking tot Proximus League voetbal, veldrijden en het inzetten van commentatoren ;
  • overeenkomsten met Telenet en Proximus-TV over het aanbod-op-aanvraag van VRT- programma’s in hun aanbod.
  • Op inhoudelijk en productioneel vlak werd geregeld samengewerkt met andere, vooral Vlaamse, mediabedrijven, bijvoorbeeld voor de Buitenspeeldag (samenwerking van KETNET met VTM-KZOOM, Studio 100 TV en Nickelodeon). Ook met de schrijvende pers werd samengewerkt rond inhoudelijke thema’s (bijvoorbeeld voor De grote levensvragen-actie van Radio 1 samen met De Standaard en De universiteit van Vlaanderen samen met Knacken kennisuitwisseling (bijvoorbeeld over de aanpak en werking van nieuwsdiensten).
  • De VRT had met de directies vanalle regionale televisieomroepen een gemeenschappelijk overleg op 25 april 2017. Alle vragen en wensen van de regionale omroepen ten aanzien van de openbare omroep werden er besproken. Nadien voerde de VRT-nieuwsdienst bilaterale gesprekken met de regionale omroepen (o.a. over de samenwerking met de regionale redacties van Radio 2 en het uitwisselen van beeldmateriaal). De VRT wil verder bekijken hoe zij haar ondersteunende rol ten aanzien van de regionale omroepen kan versterken (bijvoorbeeld op het vlak van nieuwsgaring).

Websyndicatie

De Vlaamse uitgevers (zoals De Persgroep en Mediahuis) kunnen VRT-videofragmenten publiceren op de websites van hun merken. De fragmenten zijn afkomstig van programma’s van de nieuwsdienst en van andere VRT-programma’s. Het publiceren van VRT-fragmenten op de websites van andere Vlaamse mediaspelers zorgt er voor dat het bereik van het video-aanbod vergroot en het bereik van de websites van de uitgevers wordt ondersteund. Het leidt tevens tot extra advertentie-inkomsten.

Gezamenlijke acties

De VRT en andere mediaspelers werk- ten samen aan concrete “beleidsdossiers”, zoals een gezamenlijke aanpak over auteursrechtelijke dossiers en een DAB+-stappenplan. Samen met andere Vlaamse mediaspelers stapte de VRT in een traject rond Radioplayer.

Innovatie

De VRT zet samenwerkingsverbanden op met Europese en Vlaamse media- partners om innovatie te
stimuleren en mee te bouwen aan een aangepaste mediabeleving in de toekomst. Zo kunnen bijvoorbeeld via VRT Sandbox Vlaamse mediabedrijven (veelal start-ups en innovatieve organisaties) samenwerken met de VRT op het vlak van het uittesten van mediatechnologieën.

Samenwerking met andere publieke omroepen

De VRT werkte in 2017 samen met andere publieke omroepen. Enkele voorbeelden:

  • De VRT werkte samen met RTBF voor de productie en de captaties van de thuiswedstrijden van de Rode Duivels en de Davis Cup tennis. De beide omroepen werkten samen voor de captatie van de Koningin Elisabethwedstrijd en de uitzending van het nationaal defilé (beide uitgezonden op Canvas).
  • Belgodyssee is een initiatief van het Prins Filipfonds, VRT NWS, RTBF, Metro en l’Avenir. Acht duo’s laatste- jaarsstudenten – de ene Nederlandstalig, de andere Franstalig – werkten samen aan radioreportages en artikels voor de geschreven pers en online. De winnaars kregen een betaalde stage bij de VRT en RTBF.
  • De VRT overlegde op regelmatige basis met RTBF en NPO. Dat gebeurde op directieniveau en op netniveau. Daarbij werd van gedachten gewisseld over uitdagingen, strategieën en projecten.
  • Met de NOS was er een overeenkomst over het uitwisselen van beelden van het WK atletiek. De VRT werkte met de Nederlandse publieke omroep samen om hun buitenlandse correspondenten te kunnen inzetten.
  • De Canvas-reeks Allah in Europa was een coproductie met VPRO. Dat was tevens het geval met de culturele reisreeks Made in Europe (waarbij ook deBuren partner was).
  • Samen met onder andere ZDF coproduceerde Eén de fictiereeks Tabula rasa. Eén werkte samen met ZDF en Netflix aan de fictiereeks Undercover (uitzending voorzien ten vroegste einde 2018). Eén was samen met AVROTROS coproducent van de fictiereeks Grenslanders (uitzending voorzien in 2019).
  • Ketnet was coproducent van enkele internationale reeksen die samen met andere openbare omroepen worden gemaakt, zoals de animatiereeks Alva & De trollen (samen met Cheebies BBC), de fictie-docu-reeks Heroes wit a Tail (samen met Z@ppelin NPO en NDR) en de “live-action”-reeks Lucasetc. (samen met Ouftivi RTBF en TV5 Monde). Het kindernet werkte ook samen met andere omroepen met betrekking tot het dubben van reeksen en films (zoals met Z@appelin NPO).
  • De VRT werkte samen met de EBU op verschillende vlakken, zoals: het verzorgen van de host-broadcasting van het EK wielrennen op de weg in Denemarken; het uitwisselen van producties en het coproduceren (onder andere door Ketnet via EBU Youth News Exchange (reportages van kind- en jeugdjournaals) en EBU Children Documentary Exchange (documentaires)); het uitwisselen van captaties van klassieke concerten (voor Klara); het bijdragen aan seminaries en congressen (onder andere EBU Digital Days, EBU Children & Youth Experts Meeting en Eurovision Connect). 

 De performantiemaatstaf (evaluatie) dient behaald te worden tegen 2019.