5.2.3. Starters en KMO's helpen groeien

5.2.3.1. De VRT organiseert samenwerking met minstens 12 starters en KMO's per jaar (VRT Sandbox)

Binnen het omroepcentrum biedt VRT Sandbox een tijdelijke locatie en samenwerking aan startups, kmo’s binnen de mediasector, en andere innovatieve organisaties. Het initiatief heeft als doel nieuwe producten, diensten en werkprocessen binnen de VRT te demonstreren en testen. De openbare omroep stelt daarvoor haar productiesystemen, rechtstreekse contacten met medewerkers en gebruikers, en het VRT-netwerk van organisaties en Europese omroepen ter beschikking.

In 2017 kregen dertien start-ups en kmo’s de kans om nieuwe producten, diensten en werkprocessen te testen en te demonstreren binnen de VRT. Enkele voorbeelden (de volledige lijst is opgenomen als onderdeel van bijlage 8):

  • Start-up Kiswe en Sporza realiseerden samen met VRT Sandbox een interactieve primeur tijdens de Diamond League atletiek in Brussel. Voor het eerst was het mogelijk om naast de live tv- en radio-uitzen- dingen alle gelijktijdige sportnummers volledig live te bekijken via de Sporza-app.
  • Sinds 2017 maakt VRT NWS gebruik van Wolftech (naar de gelijknamige start-up). Dat is een toepassing waarmee nieuwsverhalen op een snelle en e ciënte manier op verschillende VRT-platformen kunnen worden verspreid. Microsoft bood voor deze toepassing cloudservercapaciteit aan op hun Azure-platform, zodat de Wolftech-oplossing cloud-based geëvalueerd kon worden en niet met een server ter plaatse.
  • Het Belgische Punch Powertrain-team nam in oktober 2017 deel aan de World Solar Challenge in Australië. VRT Sandbox bracht satellietspecialist Newtech, Network Innovations en Pacific Live Media samen en kon zo dagelijks een item uitzenden vanuit verschillende cameraperspectieven live uit de Australische woestijn.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.