5.2.2. Participeren aan de EBU-werking rond innovatie

5.2.2.1. De VRT verspreidt de opgedane kennis uit Vlaamse en Internationale innovatieprojecten en EBU-werkgroepen via haar websites, via sociale media en via daarop gerichte netwerkevenementen

De VRT stelt dat VRT Innovatie in 2017 inzichten en projectresultaten deelde met andere spelers in het Vlaamse medialandschap. De website Innovatie.vrt.be bracht nieuws en inzichten van innovatie-projecten. Op Sandbox.vrt.be waren de activiteiten van de VRT Sandbox-werking te volgen.

In 2017 experimenteerde VRT Innovatie met vlogs over media-innovatie. Deze vlogs brachten verhalen, ideeën en mensen samen rond media en technologie, zowel in Vlaanderen als daarbuiten. Zo maakte VRT Innovatievlogs, over smart city’s en user generated content tijdens live-evenementen, die geïntegreerd werden in het Steambox-project.

De vlogs werden geproduceerd door Media Fast Forward en gepost op YouTube. Zo was er de “Wall of Moments” tijdens De warmste week van Music For Life. Dat zorgde voor interactie met de mediagebruikers, ook al waren ze niet fysiek aanwezig op De warmste week. “Live multicam tv” testte tijdens de Burgemeestersmarathon van Radio 2 hoe een online-programma kan worden gemaakt met maar 5 iPhones en 1 iPad. Dat maakte van radioreporters video-makers op een eenvoudige manier.

In december 2017 vond Media Fast Forward plaats. Op dat evenement, dat liep in samenwerking met VAR en Bozar, waren er presentaties over de laatste trends en inzichten op het vlak van media-innovatie. Een exporuimte stelde twaalf innovatie- projecten voor, zowel van de VRT als van externe organisaties.

MediaRoad was een Europees project dat de starterswerking van VRT Sandbox omvormt tot een repliceerbaar model om te gebruiken door andere Europese openbare omroepen. Het ging van start in 2017. Het heeft als doel een Europees netwerk op te bouwen voor open innovatie en ondernemerschap.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.