5.2.1. Innovatieprojecten met de mediasector opzetten

5.2.1.1. De VRT realiseert jaarlijks minimaal drie innovatieprojecten i.s.m. Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters

De VRT stelt dat de afdeling Onderzoek en Innovatie in 2017 aan meer dan drie Vlaamse en Europese innovatieprojecten werkte. Hierbij een overzicht:

  • Flame: een project dat focust op interactieve mediatoepassingen in een smart city-omgeving.
  • Media Orchestration from Screen to Screen (MOS2): een project dat zich enerzijds richt op journalistieke producten die tot stand komen in interactie met het publiek via sociale media en het gebruik van beelden gemaakt door media- gebruikers zelf, en anderzijds op de verhoging van de mediabeleving tijdens live evenementen.
  • ImmersiaTV: een project dat de meerwaarde onderzoekt van een virtual-realitybril bij de televisiebeleving.
  • Marconi: een project dat focust op de integratie van gebruikersinter- acties in het radioproductieproces.
  • Content Personalisation Network: een project waarbij nieuws op maat wordt aangeboden.
  • HRADIO (hybride radio): een project dat op zoek gaat naar nieuwe radiobelevingen, onder meer in de auto.
  • Providence+: een project waarin de VRT, samen met Newsmonkey en Imec, manieren onderzoekt om de impact van online-nieuws te analyseren, te voorspellen en te verbeteren.
  • Content4all: een project dat onderzoekt hoe mediacontent toegankelijker gemaakt kan worden voor doven door een geautomatiSeerde gebarentaal te ontwikkelen.
  • Conamo: een project dat prestatiedata verzamelt tijdens fietstrainingen om de training voor en beleving van recreatieve wielerevenementen te verbeteren.

De VRT werkte voor deze projecten samen met andere openbare omroepen (BBC, IRT en RAI), met onderzoeksinstellingen en universiteiten (Imec en VUB) en met Vlaamse en internationale mediapartners (Newsmonkey, Mediahuis, The Walt Disney Company).

VRT Innovatie nam deel aan de EBU Research Group, het bestuurscomité van het Europees Technologieplatform New European Media, en de raad van bestuur van de Big Data Value Association (een Europese publiek-private samenwerking).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.