Strategische doelstelling 7: Efficiënte en meer wendbare organisatie

Om voorgaande strategische doelstellingen te verwezenlijken binnen een aangepast budgettair kader is er nood aan een flexibele, efficiënte, wendbare en dus slankere organisatie.

Daartoe werkt de VRT een Transformatieplan uit in de eerste helft van 2016 dat steunt op vier hefbomen.

Ten eerste scherpt de VRT haar aanbod aan, maakt ze keuzes in functie van publieke meerwaarde en stimuleert ze synergieën tussen aanbodsmerken.

Ten tweede zal de VRT in toenemende mate focussen op de kerntaken en binnen de kerntaken op de kern: wat doet de VRT nog zelf om de publieke opdracht te realiseren en wat niet meer. Niet-kerntaken zijn alvast de activiteiten waarbij het interne beheer geen onderscheidende toegevoegde waarde heeft en waarvoor een gevestigde en competitieve externe markt bestaat. Hierdoor zal de VRT wendbaarder kunnen inspelen op (tijdelijke) veranderingen in het aanbod en de snelle wijzigingen in het medialandschap. Tevens laat dit toe om de mediamarkt te versterken door bepaalde taken uit te besteden en om prijs/kwaliteitswijzigingen in de markt efficiënt op te vangen.

Ten derde zet de VRT in op een toekomstgerichte en efficiënte manier van werken en op een evoluerende bedrijfscultuur.

Tot slot investeert de publieke omroep in leiderschaps- en talentontwikkeling. Beiden zijn hoekstenen van een moderne mediaorganisatie en behoeven bijkomende aandacht.

De uitdaging is om middels deze vier hefbomen en een consequante uitvoering van het Transformatieplan een zo sterk mogelijke publieke omroep voor de mediagebruikers en de Vlaamse samenleving te bouwen en een publieke omroep die eveneens een toekomstperspectief biedt aan haar medewerkers.

De VRT is binnen het overeengekomen budgettair kader autonoom verantwoordelijk voor de implementatie van het Transformatieplan binnen de duur van deze beheersovereenkomst.

Beoogde resultaat: De VRT werkt midden 2016 een Transformatieplan uit dat goedgekeurd is door de Vlaamse Regering

De VRT stelt dat ze tegen 2020 ruim 30 miljoen euro moet besparen. Tegelijk mogen de totale personeelskosten niet meer bedragen dan 43,25% van de totale ontvangsten. Om die doelstellingen te realiseren ontwikkelde de VRT in 2016 een transformatieplan.

Het definitieve plan kwam tot stand na een uitgebreid participatieproces met de medewerkers en na onderhandelingen met de sociale partners. In tal van participatiesessies werd de dialoog tussen het management en de medewerkers gestimuleerd om samen tot geschikte besparingsvoorstellen te komen. Die werden nadien door de VRT-directie besproken en onderhandeld met de sociale partners. In september 2016 werd een akkoord bereikt over de sociale maatregelen die het plan mogelijk moeten maken

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.