1.2. Aandacht voor diversiteit in beeldvorming

1.2.1. De VRT streeft naar een diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde televisieaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (geslacht-afkomst)

De VRT stelt dat ze ernaar streeft om specifieke bevolkingsgroepen voldoende aan bod te laten komen in haar aanbod. Volgens de beheersovereenkomst dient de VRT in het gehele intern en extern geproduceerde televisieaanbod, uitgezonderd programma-aankoop, minimaal 33% vrouwen (vanaf 2016, oplopend naar 40% tegen 2020) en 5% nieuwe Vlamingen (vanaf 2016, oplopend naar 7,5% tegen 2020) te behalen.

De aanwezigheid van die bevolkingsgroepen in het televisie-aanbod (behalve aangekochte programma’s) wordt jaarlijks gemeten in de Monitor diversiteit televisie. Die wordt gemaakt door het Elektronisch Nieuwsarchief, een samenwerking van VUB, UA, KULeuven en UG. Dat helpt de VRT in het bijsturen van haar actieplannen diversiteit.

In 2016 waren van alle sprekende actoren op Eén, Ketnet en Canvas 8% nieuwe Vlamingen (doelstelling: 5%), 37,4% waren vrouwen (doelstelling: 33%).

 

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.