2.12 Crossmedialiteit en verstrengeling van het aanbod

Zoals hiervoor uitvoerig geïllustreerd, hebben de Vlaamse mediagroepen een crossmediaal aanbod. Ze bieden producten en diensten aan in meerdere segmenten van de markt en in meerdere fasen van de toegevoegde waardecreatie.

Daarnaast gaan ze ook onderling strategische allianties aan om samen producten te commercialiseren.

2.12.1 Crossmedialiteit van het aanbod

Tabel 56: Mediagroepen in Vlaanderen en hun aanbod geeft een overzicht van hoe gediversifieerd het aanbod van de verschillende groepen is.

Daarbij valt op dat de groepen die uit print ontstaan zijn (Concentra, Corelio, De Persgroep en Roularta Media) alle dezelfde activiteiten ontplooien (vooral contentcreatie en -aggregatie van verschillende mediasoorten, maar geen distributie). In de distributie zijn minder spelers actief.

Tabel 56: Mediagroepen in Vlaanderen en hun aanbod

Media-
groepen
Radio:
content
+
aggreg.
Radio:
distrib.
Tv:
con-
tent
Tv:
aggre-
gatie
Tv:
distri-
butie
Dag- bladen:
content
+
aggreg.
Perio-
dieke
bladen:
content
+
aggreg.
Inter-
net:
con-
tent
+
aggreg.
Inter-
net:
distrib.
Re
-gie
Belgacom -xxxx - -xxx
Concentrax -xx -xxx -x
Coreliox -xx -xxx -x
De Persgroepx -xx -xxx -x
De Vijver Media- -xx - -xx -x
Roularta Media Groupx -xx --xx -x
Sanoma Mediax -xx --xx -x
Telenet -xxxx -xxxx
Think Media - - xx - -xx -x
VMMax -xxx - -x - x
VRTx -xx - - -x -x

 

2.12.2 Verstrengeling van de mediagroepen

De mediagroepen beperken zich niet tot één specifieke mediasoort, maar zijn uitgegroeid tot aanbieders van een breed gamma aan mediaproducten.

Om een aanvulling van hun aanbod te kunnen realiseren gaan ze soms strategische allianties aan met andere mediagroepen.

Deze samenwerkingsverbanden kunnen betrekking hebben op één specifiek product, maar soms ontstaat uit de samenwerking een nieuwe groep. Een reeds lang gekend voorbeeld hiervan is de VMMa, ontstaan uit de samenwerking tussen verschillende uitgevers en momenteel verdeeld over De Persgroep en Roularta.
In 2011 werd naar aanleiding van de verkoop van SBS Belgium een nieuw en groot samenwerkingsverband tussen Corelio, Sanoma en Waterman & Waterman, met name De Vijver Media, opgericht.

Op 26 juni 2013 kondigden Corelio en Concentra aan dat ze hun printactiviteiten voortaan willen bundelen in “Het Mediahuis” (voorlopige naam). Beide groepen zullen hierin participeren ten belope van respectievelijk 62% (Corelio) en 38% (Concentra). Deze plannen voor een verregaande samenwerking worden op het moment van redactie bestudeerd door de Belgische Mededingingsautoriteit.

Vaak hebben deze samenwerkingsverbanden betrekking op innovatieve projecten die dan soms worden gestimuleerd vanuit de overheid. De digitale knipsel- en archiefdienst Mediargus kwam bijvoorbeeld tot stand met de hulp van de Vlaamse overheid.

Een in 2013 gelanceerd project waarbij zeer veel verschillende Vlaamse mediagroepen betrokken zijn is Stievie. VMMa (en dus ook de Persgroep en Roularta), VRT en De Vijver Media (met als gevolg ook Corelio en Sanoma) werken hier samen aan een mobiel tv-distributieplatform.

Tegelijkertijd zijn er ook samenwerkingsverbanden die stopgezet worden. Concentra verkocht zijn aandelen in Vacature, zodat dit nu volledig in handen van de Persgroep is. Andersom verwierf Concentra de 50% aandelen in ATV die de VMMa aanhield en werd daardoor de enige eigenaar van de regionale tv-zender.

In figuur 33: Verstrengeling mediagroepen in Vlaanderen werden de samenwerkingsverbanden tussen de verschillende mediagroepen uitgetekend.

De figuur geeft per mediagroep via iconen aan of de groep actief is in pers, reclameregie, televisiezenders, productiehuizen, omroepsignaaltransmissiediensten, radio, websites of apps.

(In de productoverzichten op de voorgaande pagina’s vindt de lezer terug over welke producten het handelt).
Producten waarvoor er samengewerkt wordt bevinden zich in de intersecties van één of meerdere groepen.
 

Figuur 33: Verstrengeling mediagroepen in Vlaanderen - tekstuele beschrijving figuur 33