Hoofdstuk 2: Mediagroepen in Vlaanderen
De evolutie naar meer crossmedialiteit zoals die op het einde van hoofdstuk 1 aan bod kwam, is geen nieuw gegeven. Zo vormden zich in Vlaanderen historisch een aantal mediagroepen die via verschillende dochterondernemingen mediacontent onder diverse vorm aanbieden.
In dit tweede hoofdstuk volgt een overzicht van de voornaamste (op basis van de balans) mediagroepen die in Vlaanderen in meerdere mediatakken actief zijn. Er zal informatie gegeven worden over de volgende groepen:
Tabel 44: Mediagroepen in Vlaanderen
Naam |
Ondernemingsnummer |
---|---|
Belgacom |
0202239951 |
Concentra |
0474959510 |
Corelio |
0415969454 |
De Persgroep |
0440653281 |
De Vijver Media |
0466137359 |
Roularta Media Group |
0434278896 |
Sanoma Media Belgium |
0404802477 |
Telenet |
0439840857 |
Think Media |
0404824154 |
Vlaamse Media Maatschappij |
0432306234 |
VRT |
0244142664 |
Ten opzichte van vorige edities van dit rapport vallen er op het vlak van mediagroepen heel wat veranderingen te noteren.
De Alfacam Groep die zich reeds eerder had teruggeplooid op zijn tv-activiteiten, werd in april 2013 failliet verklaard.
Mobistar kwam met de mededeling dat het zijn tv-aanbod stopt. Om die reden wordt de onderneming niet meer opgenomen in dit hoofdstuk.
Op 26 juni 2013 kondigden Concentra en Corelio aan voortaan hun printactiviteiten te bundelen in “Het Mediahuis”. Deze samenwerking moet nog goedgekeurd worden door de Belgische Mededingingsautoriteit, maar zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben.
In dit hoofdstuk wordt voor elke mediagroep apart een toelichting gegeven bij het aandeelhouderschap, de groepsstructuur en het productaanbod.
In zoverre nagegaan kan worden welke eigenaars een bepaalde groep controleren, wordt hier melding van gemaakt. Het is niet steeds mogelijk om het aandeelhouderschap tot 100% samen te stellen.
Elke groepsstructuur zal worden weergegeven onder de vorm van een organigram dat werd samengesteld op basis van de informatie die in 2013 werd neergelegd bij de Nationale Bank van België en die gegevens bevat over het boekjaar 2012.
Voor de verschillende groepen wordt een overzichtsschema gemaakt dat de activiteiten binnen de schakels contentproductie / aggregatie / distributie van de waardeketens voor radio, televisie, geschreven pers en internet in Vlaanderen weergeeft.
Als de groep daarnaast een crossmediaal aanbod of bijkomende activiteiten heeft die voor interactie met het media-aanbod kunnen zorgen, worden ze ook opgenomen in het overzicht.
Ten slotte wordt melding gemaakt van het aanbod van de groep buiten Vlaanderen.
Hieronder vindt u de legende voor de productoverzichtsschema’s:
Figuur 10: Legende productoverzicht per groep
Product dat beschikbaar is in/zich richt tot een beperkt deel van de Vlaamse Gemeenschap (bv. regionale televisie) |
|
Product dat gericht is op/ beschikbaar is in de hele Vlaamse Gemeenschap |
|
Product dat een Franstalig equivalent kent en ook gericht is op de Belgische markt |
|
Product dat gericht is op een buitenlandse markt |
Opmerking: Hoewel websites wereldwijd raadpleegbaar zijn, worden ze in het merendeel van de gevallen als Vlaams gekwalificeerd.
Nadat de diverse mediagroepen apart zijn toegelicht, wordt een globaal overzicht gegeven van de mate waarin crossmedialiteit speelt binnen de Vlaamse mediagroepen. Ten slotte wordt nagegaan hoe sommige mediagroepen onderling allianties aangaan om gezamenlijk mediaproducten op de markt te brengen.