Bijlage 18 : Actieplannen diversiteit Nieuws (SD16)

Sensibilisering en opleiding:

  • Op iedere deelredactie een open gesprek over diversiteit in kleur: gebeurd, Hakim Zemni, feedback :
  • “Een  workshop als die van Hakim Zemni  zou voor elke journalist  verplicht onderdeel moeten zijn van het opleidingspakket.”
  • “Zeker interessant en leerrijk waren de soms hevige discussies die binnen onze groep gevoerd werden….ook al zal ik – tenminste tot de volgende sessie – een moslimterrorist nog een moslimterrorist blijven noemen. “

Sensibilisering en opleiding: TO DO

  • Op iedere deelredactie één open gesprek over genderdiversiteit: nog in te plannen 2012-2013
  • Onderzoek genderdiversiteit TZ: klaar, bespreking nog plannen

Personeel:

  • Actieve marktprospectie voor invulling vacatureBepaalde duur: 3 journalisten (100”, Pano, Login)
  • Onbepaalde duur: 2 journalisten (KN StuBru, Volt)
  • 2 Leerstoelen: (VK 2012, productiesecretariaat)
  • 3 Stagiaires: Online en KW
  • 2 Transfers: naar JNL
  • Vrouwen ER JNL: van 0 naar 3
  • Vrouwen ER TZ: van 0 naar 1

Recrutering: TO DO

  • Prospectie in diverse kringen naar potentiële medewerkers met kleur
  • Stagiairs research met kleur

Productie:

  • Gids: integratie ‘diversiteitsdatabank’ Vl. Overheid, beperkt resultaat
  • Telling: bij JNL en KW constant, andere programma’s tot lente
  • TO DO: initiatieven nemen om meer vrouwelijke gasten en gasten met kleur uit te nodigen in programma’s van de nieuwsdienst

Actieplannen nieuws

  •  Doel: 33% vrouwen, 5% kleur
  • Journaal: 30% vrouwen, 15 % kleur (5%)
  • Koppen: 35% vrouwen, 17% kleur
  • KW: 42% vrouwen, 24% kleur (14%)
  • TZ: 17% vrouwen, 8% kleur
  • De Ochtend: 15% vrouwen, 6% kleur
  • DVM: 4,5% vrouwen, 0% kleur