Bijlage 17 : Profilering VRT-televisienetten (SD 11)

Één

Blikvangers:

  • 2012 was een uitdagend jaar voor Eén: de komst van Vier en het wegvallen van Woestijnvis als leverancier van Eén enerzijds; en het toenemende digitale kijken anderzijds, zorgden voor een scherp stellen van de identiteit en het aanbod van Eén. Eén bleef haar eigen koers varen, en we zijn blij dat de kijker het resultaat daarvan weet te waarderen: ook in het veranderende medialandschap blijft de kijker zich thuis voelen bij Eén.
  • Belangrijkste evolutie is de versterking van de horizontale programmering met  de 2 nieuwe dagelijkse programma’s Iedereen Beroemd en Café Corsari. Beide programma’s houden op een positieve manier een vinger aan de pols bij wat er leeft in Vlaanderen en leggen de focus op live beleving en actualiteit. Iedereen Beroemd bereikt regelmatig ruim 1 miljoen kijkers en ook een sterk gewaardeerd Café Corsari veroverde op korte tijd zijn vaste stek op Eén.
  • Eén ging vanaf ook september voluit voor nieuwe Vlaamse programma’s in primetime, van 18 tot 22.30u, van maandag tot donderdag en in het weekend. Dat is het moment waarop de meeste mensen televisie kijken en dat is het moment waarop Eén er met programma’s van eigen bodem wil zijn.
  • Vlaamse dimensie:
    • Dagelijkse Kost blijft een topper op Eén. De aandacht voor een eerlijke en Vlaamse keuken maakt het programma uiterst succesvol, en Jeroen Meus zet mensen aan om zelf met verse producten te gaan koken. De Dagelijkse Kost kookboeken stonden in 2012 alle 4 in de top-10 en haalden de kaap van 1 miljoen verkochte boeken.
    • één blijft investeren in drama en fictie van eigen bodem. Naast Thuis, De Vijfhoek, Wolven en Salamander was er ook de alom bejubelde reeks Quiz Me Quick.
    • één houdt de vinger aan de pols in Vlaanderen en brengt echte verhalen van wat er leeft bij de mensen zelf.  Iedereen Beroemd en Tot aan de Maan en Terug zijn hier voorbeelden van. 
    • In Vlaanderen Muziekland, Villa Vanthilt, De Zevende Dag, Radio 2 Zomerhit 2012 en de MIA’s is er uitgebreide aandacht voor de Vlaamse muziekartiesten. In de uitzending van de Nekka-Nacht staat de Nederlandstalige muziek centraal. De Vlaamse feestdag werd gevierd met een speciale uitzending van Vlaanderen Muziekland.
    • Vlaanderen Vakantieland staat al voor het 23ste jaar op rij garant voor inspirerende reportages over de mooiste bestemmingen in binnen- en buitenland.
    • één investeert ook in de Vlaamse film. één was coproducent van oa Marina (Eyeworks) en Flying Home (Kanakna, Dominique Deruddere) die in 2012 in première gingen.
  • Maatschappelijk engagement:
    • In Beroepen zonder grenzen kreeg de kijker een authentieke blik op de werkomstandigheden van duizenden mensen ter wereld, door de ogen van enkele Vlaamse collega’s die eenzelfde beroep hier in Vlaanderen uitoefenen.
    • Ik leef verder gaf een gezicht aan mensen die wachten op een orgaan en orgaandonoren, en wakkert hiermee het debat en bewustwording rond deze thematiek aan.
    • In In the Mix brengt Brahim twee totaal verschillende werelden en generaties bij elkaar: die van de hiphoppers en die van oudere bekende Vlaamse artiesten. Totaal verschillende leefwerelden verenigd door één grote liefde: de liefde voor muziek.
    • Volt en Ook getest op mensen nemen consumentenzaken of gezondheidsaspecten kritisch onder de loep. In 2012 startte ook de ontwikkeling van een nieuw consumentenprogramma, Voor ’t zelfde geld, dat voor empowerment van onze kijker op het vlak van consumentenzaken moet zorgen.
    • Dieren in Nesten en WWF sloegen in 2012 de handen in elkaar in de strijd voor het behoud van de neushoorn.
    • In nieuwe lifestyleprogramma Fabriek Romantiek gaan Eva Daeleman en Caroline Verbruggen ze op zoek naar originele spullen en inspirerende plekken. Ze recycleren en gaan creatief aan de slag, hiermee inspelend op een trend in Vlaanderen.
    • Ook Groenland en Dagelijkse kost zijn servicegerichte programma’s met heel wat nuttige tips. 
  • Band met publiek:
    • De zomerprogramma’s Villa Vanthilt, 1000 zonnen en Vlaanderen Muziekland, waarbij één naar buiten komt, kenden een massale opkomst van het publiek. 
    • Ook met acties als het  Tournée Générale evenement, de Thuisdag en de Witse speurtocht, strijkt één neer in Vlaanderen. De evenementen konden rekenen op een groot succes.
    • één slaat een brug tussen de zender en de kijker door de continue inzet van sociale media. Omroepster Eva Daeleman bijvoorbeeld communiceert met de kijkers via haar eigen twitteraccount. Eén investeerde in 2012 ook sterk in het aangaan van de dialoog met de kijker.
    • In Dieren in nesten ging Chris Dusauchoit wekelijks op zoek naar een nieuwe thuis voor enkele asieldieren.
  • Nieuws & sport:
    • De kijker onafhankelijk informeren  blijft de kern van het aanbod van één. De goede programmatorische omkadering  (Blokken, Iedereen Beroemd en Thuis) zorgt ervoor dat Het Journaal dagelijks een heel hoog bereik heeft. Naast de klokvaste Journaals om 13, 18 en 19u kwam daar nog een nieuwe vaste afspraak bij met het gloednieuwe journaal van 22.15 uur, een kort, dynamisch en snedig journaal dat een nog groter deel van het publiek in staat stelt het laatste journaal mee te pikken en helemaal mee te zijn met het nieuws van de dag. Koppen (XL) biedt het hele jaar door een blik op de brede actualiteit. En De zevende dag bepaalt mee de (politieke) agenda.  Bij urgent nieuws, bv de busramp in Sierre, onderbreekt  VRT Nieuws Live de normale programmering. 
    • De gemeenteraadverkiezingen van 14 oktober kregen uitgebreid aandacht en duiding op Eén, zowel binnen bestaande programma’s (de Journaals, De Zevende Dag, Villa Vanthilt) als met een specifiek aanbod verkiezingsprogramma’s: Niet Tevreden Geld Terug, De Laatste Week en Het Grote Debat. Met De 327 tenslotte bereikt Eén een jonge doelgroep met een programma over welke verkiezingsthema’s leven bij jongeren, gemaakt door een jonge ploeg tv-makers.
    • Sport: rechtstreeks verslagen van wielerwedstrijden en –rondes, met als hoogtepunt De Ronde van Frankrijk. De talkshow Vive le vélo maakt de Ronde ook voor een heel breed publiek interessant.

CANVAS

Blikvangers

  • Ontkoppeling:

Op 14 mei om 14u werd voor Canvas de ontkoppeling  een feit.  Door de verhuis van Ketnet naar een eigen kanaal krijgt Canvas de mogelijkheid om te evolueren naar een volwaardig net met ook een namiddagprogrammering. De opdracht van Canvas wordt nu nog beter ingevuld en de sterktes beter uitgespeeld, met nadruk op de actuagedreven missie. De  100” nieuwsupdate, een kort nieuwsbulletin om het uur, is daar een eerste voorbeeld van. De namiddagprogrammering geeft ook ruimte om op geregelde tijdstippen rechtstreekse nieuwsevenementen uit te zenden, zoals de uitspraak op het proces Breivik of persconferentie rond het onderzoek naar het busongeval in Sierre. Dankzij Villa Politica zit de in politiek geïnteresseerde Canvaskijker op de eerste rij van het Vlaams, Federaal en Europees parlement.  En in aanloop naar Terzake is er het nieuwe dagelijkse magazine Login waarin met buitenlandse reportages een blik op de actualiteit uit andere landen gegeven wordt. De extra zendtijd in de namiddag geeft Canvas ook de kans om het rijke archief te ontsluiten. 

  • Nieuwe actuastudio

Een bijzonder belangrijke vernieuwing dit jaar is de nieuwe actuastudio van Canvas. Zowel Terzake, Reyers Laat, Panorama, als het nieuwe reportagemagazine Login worden uitgezonden vanuit deze studio en krijgen zo een duidelijk herkenbare Canvas-identiteit. De flexibiliteit van de actuastudio kwam onder meer tot uiting met de Amerikaanse presidentsverkiezingen.  De vaste afspraak van Reyers Laat werd ook versterkt omdat de talkshow vier dagen na mekaar en op een vroeger uitzenduur uitgezonden wordt.  Het bereik van Reyers Laat kon hier duidelijk van profiteren. Ook de kijkcijfers van Terzake bleven  stabiel, ondanks de toegenomen concurrentie in het najaar.  

  • Sportzomer

2012 was een rijk gevuld sportjaar met vooral een grote sportzomer. Canvas was in juni de gastheer voor het EK voetbal, zond de topmatchen van Roland Garros en Wimbledon uit en maakte in augustus drie weken lang plaats voor de Olympische Spelen in London. In aanloop naar die Olympische Spelen was er de reeks Goudkoorts waarin de opmerkelijke Belgische atleten werden geportretteerd.

Ook buiten de zomer blijft sport een wezenlijk onderdeel met rechtstreekse uitzendingen van  het Europa League voetbal, en Sporza op zondag.  In aanloop naar het WK veldrijden bracht Canvas de docureeks De flandriens van het veld. De grote kantelmomenten in de Belgische sportgeschiedenis kwamen aan bod in een nieuwe reeks van Belgasport. 

  • Cultuur

In 2012 was er de derde editie van de Canvas Collectie, het mobiliserende evenement rond beeldende kunst waaraan zowel professionele als amateurkunstenaars aan deelnemen. Het hoogtepunt is de tentoonstelling in de Bozar waar 274 kunstwerken van 230 verschillende kunstenaars te zien waren.

Ook dit jaar zond Canvas de finale van de KEW uit en er was ook aandacht voor Rock Werchter en Pukkelpop.

In een nieuw seizoen van Belpop werd er hommage gebracht aan grote Belgische artiesten van vroeger en nu. De veel bekeken afleveringen van Louis Neefs en Ann Christy waren de blikvangers.

Het informerende, maar ook soms humoristische Man over woord kreeg een tweede reeks waarin Pieter Emmbrechts de geheimen van onze Nederlandse taal verder ontmaskerde.

Zondagavond wordt op Canvas meer en meer de vaste avond voor de cultuurliefhebber met het cultuurmagazine De Canvasconnectie en diverse documentaires over cultuur uit binnen –en buitenland.

  • Documentaires

Canvas blijft zich profileren als de documentairezender bij uitstek en creëerde twee nieuwe slots hiervoor. Op dinsdag is er Dockland met documentaires rond de latente (maatschappelijke) actualiteit. Zo was er De revolutieroute waarin Rudi Vranckx terugblikte op de Arabische lente of President te koop waarin Guillaume Van Der Stighelen in zoomde op de verkiezingscampagne.

Ook de (recente) geschiedenis is nooit ver weg op Canvas.  Sven Speybroeck onderzocht acht nieuwe publieke geheimen en er was ook een special rond de Belgische passagiers op de  Titanic (nalv de 100 ste verjaardag van de scheepsramp). Meneer de burgemeester toonde de evolutie in de Vlaamse gemeentepolitiek van de laatste 50 jaar.

Andere thema’s in het documentair aanbod zijn wetenschap, milieu,  gezondheid en (natuur) exploratie.

Op donderdagavond is er een vaste afspraak voor de auteursdocumentaires in de Uil van Athene met ook verschillende documentaires van Vlaamse makers.

  • Eigenzinnige ontspanning

Last but not least mag er ook gelachen worden op Canvas. Een laatste groet was een gloednieuw format waarin Bart Peeters samen met een humoristisch panel afscheid nam van een Bekende Vlaming.

De zevende reeks van Comedy Casino (inmiddels een vaste waarde) bracht opnieuw topcomedians uit binnen –en buitenland.

  • 15 jaar Canvas.

Canvas viert haar 15de verjaardag met Scandinavische week. Een week lang veranderde CANVAS in KÅNVAS en werden er programma’s uit of over Scandinavië geprogrammeerd. Canvas heeft inmiddels een traditie in het uitzenden van Scandinavische topreeksen, vandaar de keuze. Naast een aangepaste programmering trakteerde Canvas ook  met Scandinavisch getinte evenementen zoals een rondreizende saunamobiel, een filmavond bij Ikea, een Curling tornooi,…

OP12

Het voorjaar stond in het teken van het ontwikkelen van de strategie van ‘het derde kanaal na 20u’, het installeren van een werkstructuur, en het inventariseren en uitwerken van een eerste aanbod.

Op 1 mei was het derde kanaal een feit: een volwaardig kanaal met ononderbroken aandacht voor kinderen van 0 tot 12 met Ketnet van 6u tot 20u.  En ná 20u ruimte waar specifieke doelgroepen kunnen worden bediend: de buitenlanders in Vlaanderen op woensdag, de jongeren van 12 tot 20 jaar structureel op maandag en vrijdag en verder evenementieel waar opportuniteiten.

OP12 is gestart  als een ‘kanaal’ met een dynamische programmering, bepaald door de 4 E’s: evenementieel (pop-up televisie, surfend op een evenementiële golf), evenwichtig (mix met focus op jongeren, expats & publieke opdracht), efficiënt (voortbouwend op bestaande productie, met daardoor een marginale meerkost), evolutief (het eerste jaar leren en bijsturen o.v.v. aanpak en programmering).  Het opzet was 2 à 4 keer per maand een evenement uit te zenden, en in uitzonderlijke gevallen als ‘uitwijk-tv’ te fungeren (door het wegvallen van de plus-kanalen). 14 mei was de 1ste uitzenddag. In het najaar is OP12 na 20u een versnelling hoger gegaan, met een structurele programmatie (maandag & vrijdag jongeren, dinsdag cultuur, woensdag buitenlanders in Vlaanderen, donderdag sport), in combinatie met pop-up-televisie.

Opdracht  m.b.t. kinderen

Sinds 1 mei 2012 is Ketnet een volwaardige kinderzender, die tussen 6u en 20u een betrouwbaar en kwalitatief kinderaanbod biedt.  Dankzij  dit volwaardig kanaal, is Ketnet gevrijwaard van onderbrekingen, en kan het voor een constant TV-aanbod zorgen voor de kinderen, wanneer zij er behoefte aan hebben.  De volledige programmering werd dan ook herbekeken in functie van het optimaal bereiken van àlle kinderen tot 12 jaar, met hun behoeftes, beschikbaarheden, interesses en hun kijkgedrag.

Inhoudelijke kregen de kinderen ook in 2012 weer een gevarieerd, kwaliteitsvol  aanbod met nieuwe programma’s van eigen bodem binnen een brede mix van genres en domeinen zoals cultuur met Mijn Kunst is Top; actie met Helden; Vlaamse fictie met Elfenheuvel, Galaxy Park, Rox en Zingaburia; humor met Lekker Windje; muziek met iFan en Junior Eurosong; docu met De Zoo-reporters; preschool aanbod met nieuwe Kaatjes Tralalaatjes en nieuwe Bumba; degelijke dagelijkse actua en informatie op kindermaat met Karrewiet en maandelijkse specials rond specifieke thema’s uit de leefwereld van de kinderen met Karrewiet Plus; fun en ontspanning met De Omgekeerde Show, enz.  Dit aangevuld met sterke, verantwoorde , toegankelijke aankoop en  nederlandstalige dubbing zoals Dodelijkste 60, Dodelijkste Kunst, De Kleine Prins, … 

Ketnet wil de vinger aan de pols houden bij zijn doelpubliek.  Interactie met de kinderen en participatie van kinderen gebeurt vooral in de live-uitzendingen van de wrap (hosting) en Ketnet King Size (het weekend-ochtendmagazine).   Onder de noemer ‘Ketnet komt naar je toe’ organiseerde Ketnet tal  van kleinere acties en evenementen zodat kinderen hun Ketnet-helden kunnen ontmoeten:  de Mijn Kunst is Top-dag, de X-treem-dag, de Ketnet Cup, Intrede van de Sint, …

 Kinderen zijn digital natives en zijn aanwezig op verschillende platformen:  Kinderen kijken tv, surfen op het internet en gebruiken mobiele platformen.  Ketnet kiest daarom voor een 360°-strategie waarbij elke Ketnetter op elk moment van de dag volgens zijn eigen behoeften en beschikbaarheid zijn gading vindt: een volwaardig televisienet, aanbod op aanvraag,  maar ook een vernieuwde website met ruimere mogelijkheden en een mobiel aanbod met een app voor de Ketnet-videozone en voor kaatje.

 Op Ketnet.be kunnen verschillende doelgroepen terecht.    Voor de peuters is er nog steeds Kaatje.be: een magische belevingswereld waarin ze samen met hun ouders op ontdekking kunnen gaan.   Voor kinderen vanaf zes jaar kwam er vanaf april 2012 een vernieuwde interactieve belevingssite met sociaalnetwerkfuncties.  Kinderen kunnen er onder andere kijken naar foto’s en video’s, spelletjes spelen, knutselen, meedoen met wedstrijden en nog veel meer.  De actualiteitswaarde van de website vergrootte door de integratie van de website van het nieuwsmagazine Karrewiet:  kinderen vinden er spelletjes en quizzen rond de actualiteit, dossiertjes en materiaal dat ze voor spreekbeurten kunnen gebruiken.  Ze kunnen ook hun mening geven over het nieuws, zowel met tekst als via hun webcam.

Door aan deze belevingssite heel wat sociaalnetwerkfuncties toe te voegen, werd Ketnet.be een website voor én door kinderen, waar ze kunnen spelen, kijken en ontdekken, maar ook kunnen interageren en zelf creëren.  Dit alles kunnen ze delen met hun vrienden én met de wrappers.  Hun helden zijn immers net als op tv een rode draad doorheen de website.  Zij nemen de Ketnetters online op sleeptouw en begeleiden hen in een veilige internetomgeving.  Ook ouders worden bij dit alles betrokken.  Zij kunnen terecht op de oudersite en bepalen zelf wanneer hun kind klaar is voor de upgrade van een Ketprofiel naar een King Size Ketprofiel waarmee ze ook vriendjes kunnen toevoegen.  Dit alles met succes: in december 2012 telde Ketnet.be reeds 175 000 aangemaakte Ketprofielen.

 Ketnet hecht bij dit alles heel veel belang aan mediageletterdheid en begeleidt kinderen om hen op een verantwoorde en veilige manier te leren omgaan met diverse media. Onder de noemer Vet op het Net sensibiliseert Ketnet op een toegankelijke manier over valkuilen die het internet en sociale netwerken met zich kunnen meebrengen.   Kinderen werden ook aangemoedigd in hun mediageletterdheid via o.a. de participatieve acties binnen de wrap en Ketnet King Size maar vooral ook bij De Verhuisactie en Wie wordt Wrapper 2012.

Opdracht  m.b.t. jongeren

Niettegenstaande de implementatie van het jongerenaanbod op OP12 pas opgelegd wordt vanaf september 2013, hebben in 2012 al verschillende initiatieven voor en door jongeren het scherm gehaald. Van mei t.e.m. augustus middels een ad hoc, evenementiële aanpak, veelal voortsurfend op projecten van MNM, StuBru of derden; van september t.e.m. december via een structurelere programmatie, met aandacht voor jongerenparticipatie, en nog steeds ruimte voor pop-up-televisie.

  • Jongerenaanbod mei-september:
    • StuBru Club 69: Absynthe Minded & dEUS (reportage + live concert)
    • StuBru Blok Party (12x live-uitzending)
    • MNM Marathonradio (9x best of-reportage + live-uitzending)
    • Rock Werchter (4x live-uitzending)
    • MNM Start To DJ (4x reportage + 2x live-uitzending)
    • Pukkelpop (3x live-uitzending)
  • Jongerenaanbod oktober-december:
    • Structureel op maandag & vrijdag:
      •  ‘Magazinski’, een “programski voor jonge menski”
      • ‘In de remix’, in combinatie met herhaling van ‘In de mix’ (één)
      • ‘Yes we can’, ‘dasbloghaus.tv’,’ True Blood’, ‘World of Jenks’ (aankoop)
      • ‘Push-it’: vrij podium voor jong talent (EBU TV lab, studenten(eind)werken,…)
    • Jongerenparticipatieprojecten:
      • in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen (incl. jongerenredactie: ‘de 327’ (4 liveshows i.s.m. MNM)
      • in het kader van Zuiddag: ‘Work it’ (3 magazines over ‘jongeren & werk’)
    • Pop-up-televisie:
      • StuBru Club 69: Netsky, Goose, The xx
      • Radio 1-sessies (5 uitzendingen)
      • MNM1000 popquiz & sessie (6 live-uitzendingen)
      • StuBru Sound of Sam (7 live-uitzendingen)
      • StuBru Music for Life (6 live-uitzendingen)

In de kerstvakantie werd er elke dag exclusief voor jongeren geprogrammeerd (film, concerten, Magazinski en aankoopseries).

Opdracht m.b.t. buitenlanders in Vlaanderen

Zoals afgesproken in de beheersovereenkomst maakte de VRT  in 2012 werk van een specifiek aanbod voor buitenlanders in Vlaanderen en Brussel. Onder de noemer Fans of Flanders lanceerde de openbare omroep op 12 september een nieuw digitaal platform en een nieuw  wekelijks televisieprogramma op het derde kanaal OP12,  in het Engels voor buitenlanders in Vlaanderen.

Wat?

Fans of Flanders heeft aandacht voor de actualiteit die relevant is voor buitenlanders die wonen en werken in Vlaanderen. Die wordt aangeleverd  via Flandersnews, de bestaande Engelstalige nieuwsredactie van de VRT, en verder versterkt met meer duiding en achtergrondinformatie. Daarnaast biedt Fans of Flanders in een aantal vaste rubrieken  over alle aspecten van het leven in Vlaanderen.

Een greep uit het aanbod

Meanwhile in Flanders/Flandersnews (actualiteit), Wablief? (taal), Things to do (Toerisme),  Once Upon a Time (geschiedenis), Copyright Flanders (ondernemerschap – creativiteit), Expat of the Week/Home & Away (human interest), Eat This (Vlaanderen culinair), Flemish Habits/I Spy (Vlaamse identiteit), Spotted (humor).

Missie

To know her is to love her! 

Via dit aanbod wil VRT de doelgroep de kans geven enerzijds Vlaanderen leren te begrijpen en anderzijds er  een ‘affectieve’ relatie  mee op te bouwen.

Doelgroep

VRT vulde  deze opdracht ambitieus in en interpreteerde de doelgroep “breed”: Fans of Flanders richt zich op het kwart miljoen inwoners dat hier om professionele redenen tijdelijk woont (expats), maar ook  op de groeiende groepen internationale studenten en op alle nieuwkomers die Vlaanderen  willen leren kennen, maar voor wie de taal in het begin een drempel is. 

Het nieuwe platform werd in nauwe samenwerking met de doelgroep ontwikkeld en de inhoud is gemakkelijk deel- en uitwisselbaar. Het kan daardoor gemakkelijk op alle mogelijke platformen van en voor buitenlanders in Vlaanderen gepubliceerd worden. Blogs, tweets en andere posts zorgen voor een dynamische invulling van het onlineplatform en een Fans of Flanders-conversation manager leidt de dialoog in goede banen.

Talrijke positieve reacties volgden op de lancering van  Fans of Flanders niet enkel vanuit de doelgroep, ook  Vlamingen  en Vlamingen in het buitenland  vormt Fans of Flanders waarderen deze  blikopener op de eigen leefwereld.

In herhaling wordt Fans of Flanders ook aangeboden op  één en Canvas.

Voor de productie van Fans of Flanders werkt de VRT samen met het nieuwe productiehuis  Borgerhoff & Lamberigts TV en Boondoggle.