Korte samenvatting van de beslissing
De VRM controleerde de uitzending van het programma 'De Ideale Wereld' (CANVAS) op donderdag 5 september 2019.
Voor en na het programma worden sponsorvermeldingen uitgezonden, waaronder een sponsorboodschap voor een kraslot van de Nationale Loterij.
Volgend uit de regelgeving mogen sponsorboodschappen niet rechtstreeks aanzetten tot consumptie. De boodschap moet zich op promotioneel vlak beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. Anders dan bij reclameboodschappen is terughoudendheid vereist bij deze vorm van commerciële communicatie.
De VRM oordeelt dat door de betreffende sponsorboodschap de kijker rechtstreeks wordt aangespoord tot aankoop van de krasloten. Het product wordt specifiek aangeprezen door middel van promotioneel woordgebruik.
Bijgevolg heeft de VRT een inbreuk begaan op artikel 91, eerste lid, 2°, en artikel 92 van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat bij VRT reeds eerder gelijkaardige inbreuken zijn vastgesteld.
Bijgevolg wordt een administratieve geldboete van 10.000 euro opgelegd.
Eerdere inbreuken VRT m.b.t. dit punt:
Beslissing 2017-032 (10 juli 2017)
Beslissing 2018-007 (22 januari 2018)
Beslissing 2019-009 (11 maart 2019)