De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (13 april 2017, 17u-23u), waaronder ÉÉN.
De VRM stelt vast dat bij het programma ‘Mag ik u kussen?’ twee sponsorboodschappen worden uitgezonden die niet in overeenstemming zijn met de geldende regelgeving.
Bij de memorie van toelichting bij het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie herhaalt de decreetgever volgend principe: “Sponsoring mag ook niet rechtstreeks tot het kopen of huren van goederen of diensten aanzetten. Het onderscheidend criterium is de boodschap, en niet de vorm van de sponsorvermelding. Zo kan een sponsorvermelding, in tegenstelling tot een reclameboodschap, geenszins aanzetten tot consumptie. Een louter imago-ondersteunende slogan of baseline van de sponsor of van zijn producten of diensten, is toegestaan in de sponsorvermelding, omdat deze niet aanzet tot consumptie.”
De VRM meent dat de voorliggende sponsorboodschappen verder gaan dan het louter vermelden van een algemeen imago-ondersteunende boodschap van de sponsor in kwestie. De sponsorvermeldingen blijken een wervend karakter te hebben, de kijker wordt rechtstreeks aangespoord tot consumptie.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat reeds eerder gelijkaardige inbreuken werden vastgesteld bij VRT.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 5.000 euro op te leggen.