KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):
- geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,
- afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst naar 9,5% in 2025,
- handicap: van 1,5% naar 2% in 2025.
Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel- en turfsystemen.
KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):
- geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,
- afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst naar 9,5% in 2025,
- handicap: van 1,5% naar 2% in 2025.
Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel- en turfsystemen.
Om haar rol als publieke omroep waar te maken streeft VRT ernaar om de Vlaamse samenleving zo goed mogelijk te weerspiegelen. Dat doet ze enerzijds door in te zetten op het verbeteren van de representativiteit van de diverse bevolkingsgroepen in haar aanbod en anderzijds door van hen een genuanceerd beeld te tonen. Om de streefcijfers te halen discrimineerde de omroep in geen enkel geval (positief).
De schermaanwezigheid van specifieke bevolkingsgroepen werd onderzocht aan de hand van representatieve steekproeven (Bron: Monitor Diversiteit - Onderzoek van Universiteit Antwerpen en Universiteit van Amsterdam, in opdracht van VRT).
Het aandeel van verschillende bevolkingsgroepen ten opzichte van het totaal aantal sprekende actoren in het videoaanbod bedroeg:
- vrouwen: 40,8%;
- personen met een handicap: 1,7%;
- personen met buitenlandse herkomst: 12,2%.
De performantiemaatstaf moet in 2025 behaald zijn.
- ‹ KPI 9. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van alle Vlamingen. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75 van elke relevante doelgroep (verdeling naar geslacht, leeftijdsgroepen, opleidingsniveau en afkomst).
- Omhoog
- KPI 11. De VRT streeft naar een meer diverse samenstelling van haar personeelsbestand, afhankelijk van de instroom die gerealiseerd kan worden. ›