Bijlage 8: Overzicht samenwerking VRT en middenveld

Cultuurpartners

De VRT werkte samen met allerlei partners uit de cultuursector. Enkele voorbeelden:

  • Als alternatief voor de traditionele cultuurmarkt in Antwerpen organiseerde Radio 1 een coronaveilige cultuurmarkt in Studio Marconi, samen met diverse cultuurpartners, zoals NTGent, Ontroerend Goed, Het Theaterfestival, Compagnie Cecilia en Kunstencentrum Nona. Radio 1 was mediapartner van het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid voor de Ultima’s, de Vlaamse cultuurprijzen. De zender zond de prijsuitreiking rechtstreeks uit in Culture club.
  • Klara organiseerde Klara in deSingel in samenwerking met het gelijknamige cultuurhuis. Klara on Tour was een live-uitzending in samenwerking met acht grote muziekhuizen, zoals Flagey, de Bijloke, Concertgebouw Brugge, De Munt en Bozar. Het cultuurmagazine Pompidou belichtte tentoonstellingen vanuit en in samenwerking met musea of cultuurinstellingen zoals M HKA, Museum M en de Koninklijke bibliotheek. Klara organiseerde Kunst op de kaart in samenwerking met Toerisme Vlaanderen.
  • Studio Brussel was partner van de Brusselse museumraad voor het cultuurevenement Comeback: de heropening van de Brusselse musea na de lockdown, in oktober.
  • Canvas werkte voor De Toots sessies samen met diverse culturele instellingen, zoals Bronx, Toneelhuis, deSingel en AB. Met Museum tour maakte Canvas een reeks virtuele rondleidingen in Vlaamse musea, in samenwerking met Toerisme Vlaanderen, de Vlaamse musea en FARO.
  • Ketnet werkte samen met Iedereen leest voor de rubriek Boek van de week in de wrap (de programma-omkadering).  Met Kazerne Dossin werd samengewerkt voor De vlog van Feé, een reeks over de Tweede Wereldoorlog door de ogen van een jong meisje (uitzending in 2021).
  • De VRT werkte onder meer samen met Boek.be voor het boekenplatform LangZullenWeLezen en voor De boekenmarathon (als alternatief voor de Boekenbeurs) en met het Departement Cultuur, Jeugd en Media voor het digitale inspiratie- en netwerkfestival Media & culture fast forward.

Muziekpartners

De VRT werkte voor haar muziekaanbod samen met diverse partners uit de muzieksector, van koepelorganisaties over artiesten en concertorganisatoren tot platenmaatschappijen.

  • Koepelorganisaties

In 2020 werd Vi.be (voorheen Poppunt) de opvolger van Kunstenpunt als de vaste partner van de VRT voor structureel overleg met de professionele muzieksector. Dat was een gevolg van een nieuwe beheersovereenkomst van Poppunt/Vi.be met de Vlaamse Overheid. De VRT en Vi.be organiseerden in 2020 samen de uitreikingen van de Music Industry Awards (MIA’S) en de Klara-muziekprijzen (Klara’s).

Vi.be verving Kunstenpunt ook als coördinator van het Muziekoverleg, de koepel van 19 Vlaamse muziekorganisaties. Wegens de coronacrisis kon een eerste overleg pas op 20 november plaatsvinden. Het stond grotendeels in het teken van de crisis in de Vlaamse muzieksector en de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT. Met het oog op de hoge nood in de muzieksector door de coronacrisis, vond een week later (op 25 november) een nieuw overleg met vertegenwoordigers uit de muziek- en cultuursector plaats. Daarbij werd gefocust op wat de VRT kon doen ter ondersteuning van die sectoren. In december werd een wekelijks overleg opgestart met Vi.be met het oog op De week van de Belgische muziek (in februari 2021).

  • Artiesten

VRT bood gevestigde artiesten een platform via haar programma’s en allerhande concerten. De omroep ging ook actief op zoek naar nieuw Vlaams talent. Daarnaast deed de VRT bij haar eigen producties geregeld een beroep op Vlaamse artiesten voor het componeren en produceren van muziek voor zenderaankleding (tunes, jingles), generiekmuziek van programma’s of scores bij een fictiereeks. VRT Music Publishing investeerde in 2020 in 46 nieuwe muziekproducties of -projecten die geschreven en/of geproducet werden door Vlaamse artiesten. Zo stimuleerde de VRT de creatie van nieuw Vlaams muziekaanbod.

  • Concertcircuit

Door de coronacrisis konden in 2020 weinig concerten of festivals plaatsvinden. Noodgedwongen moest de VRT veel van haar structurele samenwerkingsovereenkomsten met concertpromotoren, concertzalen, cultuurhuizen en festivals tijdelijk bevriezen. Waar mogelijk werden alternatieve initiatieven genomen, zoals Rock Werchter for LIVE2020 en de Toots sessies (Canvas), en #ikluisterbelgisch clubtour (Studio Brussel) of Klara on tour.

  • Platenmaatschappijen

De muziekverantwoordelijken van VRT werkten daarnaast dagelijks samen met de Belgische platenfirma’s of filialen van internationale maatschappijen om artiesten promotionele aandacht te geven (via bijvoorbeeld interviews, airplay en gastoptredens).

  •  Beheersvennootschappen

De VRT werkte nauw samen met de beheersvennootschappen (SABAM, SIMIM, IMAGIA, PLAY RIGHT) voor de collectieve inningen van auteursrechten en naburige rechten. SABAM for culture bood financiële steun aan diverse muziekinitiatieven van de VRT, zoals de MIA’s, De nieuwe lichting en De Toots sessies.

Samenwerking met het onderwijs

In het licht van haar educatieve opdracht werkte de VRT geregeld samen met onderwijsinstellingen en -organisaties. Enkele voorbeelden:

  • Ketnet werkte met de Vlaamse administratie van onderwijs en de Universiteit Vlaanderen samen voor Zomerschool Vlaanderen. Samen met Mediawijs en Vlaamse scholen ging Ketnet in de wedstrijd De schaal van M op zoek naar de ‘meest mediawijze klas van Vlaanderen'. Met het Vlaams netwerk Kies kleur tegen pesten en Vlaamse scholen voerde Ketnet actie tijdens De week tegen pesten.
  • Voor de wetenschappelijke programma’s Team Scheire, Wereldrecord en Brain man werkte Canvas samen met professoren en wetenschappers van verschillende universiteiten, zoals Universiteit Antwerpen, KU Leuven, Universiteit Gent en VUB.
  • Radio 1 was partner van de Universiteit van Vlaanderen en gaf redactionele aandacht aan de digitale videocolleges van academici. Radio 1 was ook partner van de PhD Cup, een wedstrijd op initiatief van Scriptie vzw waarin jonge doctoraatsstudenten van diverse universiteiten hun doctoraatsonderzoek kort en bevattelijk moesten uitleggen.
  • MNM werkte samen met zes Vlaamse hogescholen voor het project Student late night. Daarbij kregen mediastudenten van die onderwijsinstellingen een praktische opleiding bij MNM. De betrokken scholen waren AP Hogeschool, Howest, Hogeschool PXL, Arteveldehogeschool, RITCS School of Arts en Thomas More.
  • VRT NWS werkte voor zijn audiovisueel educatief aanbod KLAAR samen met Smartschool en Het Archief voor Onderwijs.

Sportorganisaties

Sporza organiseerde een online bijeenkomst met vertegenwoordigers van Sport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad, diverse sportfederaties en kabinetsmedewerkers van de Vlaamse ministers voor Media en Sport. Op dit overleg werd onder andere aandacht besteed aan de bereikcijfers van het VRT-sportaanbod, digitale innovaties, de manier waarop Sporza met de coronacrisis omging en het algemeen VRT-sportaanbod.

De VRT overlegde op bilaterale basis met tal van sportorganisaties, zoals de Koninklijke Belgische Voetbalbond, de Pro League, de Koninklijke Belgische Wielerbond, Basket Vlaanderen, Volley Vlaanderen, het Belgisch Olympisch en Paralympisch comité en de Belgische Handbalbond. In 2020 ging telkens de meeste aandacht naar de impact van de coronacrisis op het sportaanbod en werd gezocht naar vervangende initiatieven.

Andere organisaties

De VRT werkte samen met maatschappelijke organisaties. Enkele voorbeelden:

  • Eén overlegde met de seniorenvereniging OKRA voor het programma Beweeg in je kot, dat tijdens de coronalockdown in het voorjaar (vooral) oudere mensen aanmoedigde om meer te bewegen. Voor een aantal programma’s naar aanleiding van de Kom op tegen kanker-dag werkte Eén samen met de stichting Kom op tegen kanker. Voor de reeks De cel vermiste personen werd samengewerkt met de gelijknamige afdeling van de federale politie.
  • Canvas werkte voor het programma Als je eens wist (over kindermishandeling) samen met de Vertrouwenscentra kindermishandeling en de hulplijn 1712 (voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling). De programmamakers van Meer vrouw op straat werkten samen met de Vrouwenraad, Rosa (kenniscentrum voor gender en feminisme) en diverse stadsbesturen. Voor Ontoerekeningsvatbaar werkte Canvas samen met de organisatie Te gek!? (die het taboe rond psychische problemen wil doorbreken).
  • Ketnet overlegde met het Netwerk tegen armoede voor verhaallijnen in de fictieserie #Likeme. Voor de webreeks Meisjes en de actie De schaal van M werd samengewerkt met Het Vlaams kenniscentrum digitale en mediawijsheid.
  • Bij Radio 2 werkte het consumentenprogramma De inspecteur samen met diverse organisaties, zoals Febelfin (bijvoorbeeld over jongeren en geld en over phishing-fraude) en Test Aankoop (over de kwaliteit van diverse producten en diensten, zoals elektrische steps of betaaldienst Paypal). Met Unizo werkte Radio 2 samen in het kader van de actie #winkelhier om lokale handelaars te steunen tijdens de coronacrisis.
  • MNM focuste op het thema mentaal welzijn met de actie Warme William, in samenwerking met het Fonds Ga Voor Geluk. Met Boerenbond werkte MNM samen voor het project ‘Jongeboerentour’ (met uitzendingen vanop landbouwbedrijven). Op de Online Startersdag van Unizo werden tips uitgewisseld voor jonge starters.

Sandbox

VRT Sandbox biedt start-ups en scale-ups groeimogelijkheden om innovatie binnen de VRT en de (inter)nationale mediasector te stimuleren. In 2020 werkte VRT Sandbox zo met 14 bedrijven samen. Enkele voorbeelden:

  • De chatbot-technologie van Bothrs werd uitgetest om informatie van VRT NWS via Facebook Messenger semiautomatisch te ontsluiten en desinformatie te bestrijden. Zo kan de VRT-nieuwsdienst met een beperkte bezetting toch interactief en gericht informeren naar diverse doelgroepen.
  • Podeo testte een podcast-app die op “een intuïtieve manier” audiocontent aanbiedt. Het project leverde inzichten voor de data- en audiostrategie van de VRT.
  • Musiio zet in op het gebruik van AI-technologie bij het “automatisch luisteren” naar audiobestanden en het genereren van “objectieve metadata”. Op die manier kan het doorzoeken van grote muziekarchieven eenvoudiger gemaakt worden en vergroten de mogelijkheden op het vlak van data-analyse en personalisatie.

Future Media Hubs

  • In 2018 was de VRT een van de initiatiefnemers van Sandbox Hub (binnen het Europees MediaRoad-project). Dit samenwerkingsverband had tot doel dat mediabedrijven hun innovatieve kennis met elkaar kunnen delen en start-ups op internationale schaal helpen doorgroeien.
  • In 2020 richtte de VRT samen met RTBF de Future Media Hubs op. Dat werd een overkoepelend netwerk waarin Sandbox Hub en andere internationale overlegplatformen rond ondernemerschap, digitale talentontwikkeling en innovatieve productiemiddelen zochten naar nieuwe samenwerkingsverbanden en manieren om kennis te delen. Doel van Future Media Hubs is de groei van de mediasector en lokale ecosystemen te versnellen. Meer dan 25 internationale mediapartners nemen deel (zoals BBC (Verenigd Koninkrijk), YLE (Finland) en Red Bull Media House (Oostenrijk)).

OpenVRT

OpenVRT brengt digitale mediamakers uit Vlaanderen samen. Het heeft als doel talenten te detecteren, te inspireren, te coachen en te verbinden.

Online informatiesessies werden georganiseerd met sprekers uit het werkveld, zoals over het opstarten van een creatief bedrijf en het samengaan tussen activisme en journalistiek. Drie pas afgestudeerden kregen een vakantiejob bij OpenVRT rond enkel digitale projecten. De opdracht eindigde met het promoten van een creatief voorstel bij Studio Brussel en MNM. OpenVRT zette in op co-creatie: het gaf bijvoorbeeld enkele mediamakers de kans om te werken aan een podcast (Wie was mama? (Radio 1)) en een YouTube-reeks (Café sport (Sporza)).