2.1 De Persgroep nv

2.1.1       STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

De Persgroep ontstond vanuit de activiteiten rond Het Laatste Nieuws. Deze krant werd in 1888 voor het eerst uitgegeven door de familie Hoste.

In de jaren ‘70 van de twintigste eeuw trad de familie Van Thillo toe tot de aandeelhouders en in 1987 namen zij in eerste instantie 66%, en daarna het volledige kapitaal over.

Vanaf 1998 waren De Persgroep en Roularta Media Group allebei voor de helft eigenaar van de in 1987 opgerichte Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). In 2014 werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv.

In juni 2015 nam De Persgroep Publishing, een volle dochter van De Persgroep, de tijdschriften Humo, Story en TeVe-Blad en de licentie van het maandblad Vitaya over van Sanoma Media Belgium.

Op 23 december 2015 fuseerde De Persgroep Publishing met Vacature cvba, Jobs&Careers cvba,

Humo nv, Eco Print Center nv en Depefin nv en op 31 december 2016 met Spaargids bvba.

In maart 2017 nam De Persgroep de portaalsite Livios (gericht op bouwers en verbouwers), het naslagwerk ‘Verstandig Bouwen en Renoveren’ en het print-on-demand magazine ‘Mijn Verstandige Verbouwing’ over. De achterliggende vennootschappen (Livios nv en Verstandig Bouwen bvba) fusioneerden met De Persgroep Publishing op 29 december 2017.

Op 2 oktober 2017 werd een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan overdroeg aan De Persgroep. Daarmee ging Medialaan integraal deel uitmaken van De Persgroep. Vervolgens werden de nieuwsredacties van Medialaan en De Persgroep Publishing samengebracht in News City, waarbij elke redactie o.m. zijn eigen hoofdredacteur en eigenheid behoudt[195]. Vanaf het najaar 2019 zouden de verschillende redacties van het nieuwe bedrijf zich in onder 1 dak in Antwerpen vestigen[196].

Op 1 februari 2018 werd een fusie tussen Medialaan en De Persgroep Publishing aangekondigd, maar daarvan is de naam nog niet bekend.

Gelijktijdig met de overname van de Medialaanaandelen van Roularta, verkocht De Persgroep zijn 50%-aandeel in Mediafin aan Roularta.

Naar aanleiding van de overname van Base door Telenet verkocht Telenet in 2016 haar belangen in de mobiele telefonieoperator VikingCo nv (Mobile Vikings) aan Medialaan die middels een transactie met de andere aandeelhouders 100% van VikingCo verwierf. VikingCo veranderde vervolgens van naam. De onderneming heet voortaan Unleashed en is een 100% dochter van Medialaan. De Nederlandse activiteiten van VikingCo BV werden in december 2015 gestaakt.

De Persgroep Publishing nam begin 2018 mijnenergie.be over, een vergelijkingssite voor energie.

Eind juni 2018 sloot het een akkoord met het Nederlandse mediabedrijf Audax om de Belgische uitgeverij Cascade nv (Primo, Eos, Bahamontes …) over te nemen.

De laatste jaren zette de groep in op buitenlandse expansie, wat zorgt voor een aantal buitenlandse dochtermaatschappijen binnen de groepsstructuur.

Aandeelhouder

% kapitaal

Epifin (= familie Van Thillo)

99,33%

Andere

0,66%

Totaal

100,00%

Tabel 49: Aandeelhouders De Persgroep nv

Bron: VRM op basis van NBB

Figuur 16: Organigram De Persgroep nv - Tekstuele beschrijving figuur 16

Bron: VRM o.b.v. informatie de Persgroep[197]

2.1.2      AANBOD DE PERSGROEP NV

2.1.2.1        Radio

De Persgroep beheert via Medialaan twee landelijke private radiozenders Qmusic en Joe. Sinds 1 september 2017 zijn deze ook via DAB+ te beluisteren. Daarnaast zijn er drie nog extra DAB+-zenders: Qmusic non-stop, Joe 70s en Joe 80s.

Ondanks de aangekondigde verhuis van News City naar Antwerpen blijven de radiostudio’s van Medialaan gevestigd in Vilvoorde[198].

De Persgroep, is via Medialaan, ook betrokken in het initiatief m.b.t. de Radioplayer Vlaanderen. Samen met de openbare omroep en Mediahuis zou een cvba opgericht worden die kan aansluiten bij Radioplayer Worldwide, een non-profitorganisatie.[199]

2.1.2.2        Televisie

Met het interne productiehuis van Medialaan nv, TvBastards nv, is De Persgroep actief in TV-productie.

Als volgende stap in de televisiewaardeketen (aggregatie) dienen de Medialaan-televisieomroepen VTM, VTMKzoom[200], KADET en Q2 tot De Persgroep gerekend te worden. Sinds de overname van Media ad Infinitum in 2010 en Bites Europe in 2016 horen daar ook Vitaya en CAZ (het vroegere Acht) bij.

Onder de merknaam Stievie werd vanaf 2013 een over-the-top-tv-aanbod gecommercialiseerd. Op die manier begaf het bedrijf zich in de distributiesector van de televisieketen.

In het najaar van 2015 lanceerde Medialaan Stievie Free. Via de website en de app kan de kijker alle Medialaan-zenders gratis live en licht uitgesteld (tot zes dagen terug) bekijken op smartphone, tablet, laptop en computer. In augustus 2017 herlanceerden ze de betalende versie, Stievie Premium. Via de website en de app kan de kijker voortaan 18 zenders live en licht uitgesteld (tot zes dagen terug) bekijken op smartphone, tablet, laptop en computer voor 9,99 euro per maand. In het najaar van 2018 wordt Stievie Free vervangen door VTM GO, waarin programma's tot 30 dagen na uitzending herbekeken kunnen worden en er een grote catalogus van programma's die Medialaan in portefeuille heeft, komt.

2.1.2.3        Geschreven pers

Als historische krantenuitgever heeft De Persgroep een uitgebreid aanbod van dag- en periodieke bladen in portefeuille.

Dochtervennootschap De Persgroep Publishing is de uitgever van de kranten Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet en De Morgen.

Tot vorig jaar was er een deelname in Mediafin (50%) waardoor ook De Tijd en het magazine De Belegger tot de portfolio van De Persgroep konden worden gerekend. Deze deelname werd, na goedkeuring door de Mededingingsautoriteit, overgedragen aan Roularta.

Er bestaan een aantal bij de kranten aangeboden weekendmagazines: Nina (de weekendbijlage bij Het Laatste Nieuws) en DM Magazine (De Morgen).

Verder zijn er de magazines Dag Allemaal/Expres, Goed Gevoel, Humo, Story, TeVe-Blad, TV Familie/Blik. In 2017 verdween het magazine Joepie. Vitaya ging samen met Goed Gevoel.

In 2017 nam De Persgroep het naslagwerk ‘Verstandig Bouwen en Renoveren’ en het print-on-demand magazine ‘Mijn Verstandige Verbouwing’ over.

Een aantal tijdschriften, zoals het weekblad Primo, het maandblad EOS, het wielermagazine Bahamontes, het magazine Motoren en Toerisme en het meidenblad For Girls Only, werden door de overname van uitgeverij Cascade in juni 2018 opgenomen in het Persgroepaanbod.[201]

2.1.2.4        Internet

Met de websites die aansluiten bij de dag- en periodieke bladen (bijvoorbeeld hln.be) aggregeert De Persgroep meerdere populaire websites. Aan elk merk is vaak ook een app en aanwezigheid op sociale media verbonden.

De persoonlijke nieuwssite Topics is sinds januari 2017 verkrijgbaar via een app voor smartphone en tablet. Topics is een exclusieve dienst voor abonnees van de Persgroep-kranten.

Daarnaast heeft De Persgroep ook de sites livios.be (overgenomen in 2017), regiojobs.be, spaargids.be, mijnenergie.be (overgenomen in 2018) en tweakers.net in het aanbod.

Via Medialaan is De Persgroep aggregator voor de sites en apps die corresponderen met haar zenders, namelijk caz.be, joe.be, kadet.be, q2.be, qmusic.be, vitaya.be, vtm.be, vtmkzoom.be en vtmnieuws.be. De merken van Medialaan zijn ook actief op sociale media. Het kinderaanbod vtmkzoom.be en kadet.be werd gebundeld in de app VTMkids.

In 2017 startte Medialaan een nieuw online beauty- en fashioninitiatief Contour. Het is te vinden op YouTube, Instagram en Facebook.

2.1.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

De Persgroep Publishing en Medialaan bundelen vanaf 1 januari 2018 ook hun reclameregie onder de naam Morfeus.De regie voor kranten, magazines, websites, radio en televisie wordt door Morfeus verzorgd. Het bedrijf lanceerde ook een eigen trading desk voor programmatic advertising met de naam Second Bid.

Medialaan voert sinds begin 2016 via een samenwerkingsovereenkomst de regie voor Disney in heel België. Ook Viacomzenders Nickelodeon en Nickelodeon Jr. zitten via een samenwerkingsovereenkomst in regie bij Morpheus.

De Persgroep Advertising en Mediahuis Connect bundelen hun krachten via Dailymetrie, de dagelijkse meting van het multimediaal bereik van nieuwsmerken in België, om adverteerders en mediaprofessionals inzichten te bieden over het bereik van de nieuwsmerken via al hun platformen.

In 2016 startte De Persgroep Advertising samen met Mediahuis Connect, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising, Roularta Media en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

In 2017 verenigde De Persgroep zich samen met Mediahuis, Roularta, Rossel, IPM en L’avenir.net om mobiele advertenties aan te bieden via één systeem, Mobilepremium.

De groep startte in februari 2012 met Visual Radio. Dit project houdt in dat de radiozender Qmusic ook te zien is op de digitale tv, via de Q-app en op de website Qmusic.be.

In samenwerking met Base Company commercialiseerde Medialaan een mobiel telefoonaanbod JIM Mobile. Na de overname van Base Company door Telenet, werd deze ‘branded partner’ overeenkomst nog gedurende enige tijd voortgezet, maar in 2017 heeft Telenet de JIM Mobile-klanten overdragen aan Medialaan.

Medialaan nam in 2016 ook VikingCo nv over, de onderneming achter de mobiele operator Mobile Vikings. De onderneming veranderde van naam naar ‘Unleashed’. Ook Jim Mobile en Stievie worden door deze dochteronderneming, die de telco-onderneming van Medialaan moet worden, verder ontwikkeld. Het is de bedoeling dat Medialaan met haar mobiele producten een zogenaamde 'Full MVNO' wordt.

2.1.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

De Persgroep is erg actief in Nederland. Haar Nederlandse dochter “De Persgroep Nederland” is de grootste krantenuitgever op de Nederlandse markt. Ze is eigenaar van de dagbladen De Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD. Daarnaast is ze sinds 2015 ook eigenaar van zeven regionale kranten en ongeveer 200 huis-aan-huisbladen in Nederland. Deze behoorden vroeger tot de groep Wegener, maar werden door overname van Mecom (het moederbedrijf van Wegener) eigendom van De Persgroep en geïntegreerd in De Persgroep Nederland. De Persgroep Nederland kocht eind 2016 het online videoplatform Makers Channel.

In 2017 kocht De Persgroep onlineplatform reclamefolder.nl van onder meer RTL Ventures en H2 Equity Partners.

Verder is De Persgroep ook de eigenaar van radiozender Qmusic Nederland.

Daarnaast verwierf De Persgroep met Mecom de Deense mediagroep Berlingske Media, die o.a. dagbladen, weekbladen, nationale en lokale radiozenders en digitale platformen bezit.

Zowel spaargids.be als mijnenergie.be heeft een Franstalige evenknie onder de naam guideepargne.be resp. monenergie.be. Ook Het Hofjournaal, de driemaandelijkse uitgave van De Persgroep, kreeg in 2017 een versie in Franstalig België onder de naam Le Journal Royal.

2.1.3       Overzicht merken De Persgroep

Merknaam

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Mobiel Internet

Mobiel internet

Regie

Andere

 

C+A

D

C

A

D

C+A

C+A

C+A

D

C+A

D

 

 

Q-music,/Q2/qmusic.be

V

-

V

V

 

-

-

V

-

V

-

-

-

Joe

V

-

V

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

TVBastards

-

-

V

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

VTM

-

-

V

V

-

-

-

V

-

V

-

-

-

VTMKzoom

-

-

V

V

-

-

-

-

-

-

-

-

-

KADET

-

-

V

V

-

-

-

-

-

-

-

-

-

VTM Kids

-

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

Vitaya

-

-

V

V

-

-

-

V

-

-

-

-

-

CAZ

-

-

V

V

-

-

-

V

-

-

-

-

-

I-watch

-

-

-

V

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Stievie

-

-

-

-

V

-

-

V

-

V

-

-

-

VTM KOKEN

-

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

VTM NIEUWS

-

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

Morfeus

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

-

Het Laatste Nieuws/Nieuwe Gazet/HLN.be

-

-

-

-

-

V

-

V

-

V

-

-

-

Nina

-

-

-

-

-

-

V

V

-

-

-

-

-

De Morgen

-

-

-

-

-

V

 

V

-

V

-

-

-

DMmagazine

-

-

-

-

-

-

V

V

-

-

-

-

-

Topics

-

-

-

-

-

-

 

i

-

I

-

-

-

Dag Allemaal/Expres

 

Dagallemaal.be

-

-

-

-

-

-

v

v

-

V

-

-

V

Goed gevoel/Goedgevoel.be

-

-

-

-

-

-

v

v

--

V

-

-

-

HUMO/Humo.be

-

-

-

-

-

-

v

v

-

V

-

-

-

Story

-

-

-

-

-

-

v

V

-

V

-

-

-

TEVE-BLAD

-

-

-

-

-

-

v

V

-

-

-

-

-

TV-FAMILIE

-

-

-

-

-

-

v

V

-

V

-

-

-

VACATURE

-

-

-

-

-

-

v

V

-

-

-

-

-

Primo

-

-

-

-

-

-

V

v

-

v

-

-

-

het maandblad EOS

-

-

-

-

-

-

V

v

-

v

-

-

-

het wielermagazine Bahamontes

-

-

-

-

-

-

V

v

-

-

-

-

-

magazine Motoren en Toerisme

-

-

-

-

-

-

V

v

-

-

-

-

-

For Girls Only

-

-

-

-

-

-

v

v

-

-

-

-

-

Tweakers.be

-

-

-

-

-

-

-

v

-

-

-

-

-

Spaargids.be

-

-

-

-

-

-

-

v

-

-

-

-

-

Livios.be

-

-

-

-

-

-

-

v

-

-

-

-

-

Second Bid

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

-

Dailymetrie

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

Buymedia.be

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

Mobilepremium

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

Jimmobile

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

Mobile Vikings

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

Tabel 50: Overzicht merken De Persgroep nv



[197] De informatie in de jaarrekening over 2017 hield nog geen rekening met de overdracht van Mediafin aan Roularta en de volledige overname van Medialaan

[199] VRT NWS, “VRT, Mediahuis en Medialaan werken samen aan digitale radiospeler”, 19 januari 2018.

[200] Begin oktober 2017 kondigde Medialaan aan dat VTM KIDS alle programma’s en evenementen van de kinderzenders VTMKZOOM en KADET verenigt.