2.4 Medialaan nv

2.4.1  STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

In 1987 werd door een samenwerkingsverband van Vlaamse uitgeverijen de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen, opgericht.

Vanaf 1998 bleven enkel Roularta en De Persgroep (beide 50%) als aandeelhouder over in de Vlaamse Media Maatschappij. Deze situatie geldt tot op heden.

Ten gevolge een naamswijziging in februari 2014 heet de onderneming ondertussen MEDIALAAN nv.

Aandeelhouder

% kapitaal

De Persgroep nv

50,00%

Roularta Media Group nv

50,00%

Totaal

100,00%

Tabel 55: Aandeelhouders MEDIALAAN nv

Bron: VRM op basis van NBB

MEDIALAAN nam de voorbije jaren 2 televisieomroeporganisaties over. In 2010 werd Media ad Infinitum gekocht, en in 2015 via geruisloze fusie opgenomen in MEDIALAAN. In 2016 nam MEDIALAAN de aandelen over van Avalon/Concentra Media Group in Bites Europe nv.

De controle over Stievie nv is in 2013 ontstaan uit Luktv esv, een economisch samenwerkingsverband met andere Vlaamse omroepen dat werd opgericht in het kader van een proefproject voor licht uitgesteld kijken.

Naar aanleiding van de overname van Base door Telenet verkocht Telenet in 2016 haar belangen in de mobiele telefonieoperator VikingCo nv (Mobile Vikings) aan MEDIALAAN die middels een transactie met de andere aandeelhouders 100% van VikingCo verwierf. VikingCo veranderde vervolgens van naam. De onderneming heet voortaan Unleashed en is een 100% dochter van MEDIALAAN. De Nederlandse activiteiten van VikingCo BV werden in december 2015 gestaakt

Op 2 oktober 2017 werd een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan zou overdragen aan De Persgroep. Daarmee zou Medialaan integraal deel gaan uitmaken van De Persgroep. De transactie moet wel nog goedgekeurd worden door de Mededingingsautoriteit.

Figuur 14: Organigram Medialaan nv - tekstuele beschrijving figuur 14

2.4.2  AANBOD MEDIALAAN NV

2.4.2.1        Radio

MEDIALAAN beheert twee landelijke private radio’s: Qmusic en Joe.

2.4.2.2        Televisie

MEDIALAAN beschikt over een eigen productiehuis, TvBastards dat een andere interne productiecel (Shelter) overkoepelt. Daarnaast startte MEDIALAAN in 2017 met een nieuw intern productiehuis, PIT. TvBastards maakt vooral nog fictiereeksen, PIT staat in voor de overige interne producties.

Het aanbod aan televisieomroepen onderging het laatste jaar een aantal wijzigingen.

VTM en VTMKzoom blijven behouden. Sinds de overname van Media ad Infinitum in 2010 vulden Vitaya en Vitaliteit het Medialaangamma aan. In 2012 werd Vitaliteit stopgezet.

Op 17 december 2015 werd muziekzender JIM vervangen door jeugdzender KADET.

Op 1 juli 2016 kocht MEDIALAAN Bites Europe, de groep boven zenders Acht en Lacht. Acht werd herdoopt tot mannenzender CAZ. Lacht werd stopgezet.

Op 31 augustus 2016 werden de uitzendingen van Vlaamse muziekzender Anne stopgezet.

2BE werd in september 2016 herdoopt tot Q2 en moet zo de televisiepoot worden van Qmusic.

iWatch is de on-demand-dienst voor alle zenders.

Stievie nv is in 2013 ontstaan uit Luktv esv, een economisch samenwerkingsverband met andere Vlaamse omroepen dat werd opgericht in het kader van een proefproject voor licht uitgesteld kijken. Momenteel bezit MEDIALAAN 100% van de aandelen in Stievie nv. Onder de merknaam Stievie werd een over-the-top-tv-aanbod gecommercialiseerd (momenteel heet dit Stievie Premium). Op die manier begaf het bedrijf zich in de distributiesector van de televisieketen.

Sinds de zomer van 2015 worden via Stievie Free de Medialaanzenders gratis beschikbaar gesteld.

MEDIALAAN voert sinds begin 2016 via een samenwerkingsovereenkomst de regie voor Disney in heel België. Ook Viacomzenders Nickelodeon en Nickelodeon Jr. zitten via een samenwerkingsovereenkomst in regie bij MEDIALAAN.

2.4.2.3        Geschreven pers

MEDIALAAN publiceert zelf geen dagbladen of magazines.

Via moedermaatschappijen Roularta Media Group en De Persgroep bestaan er wel onrechtstreekse verbanden met de geschreven pers. Vanaf midden februari fuseerde Vitaya magazine, een afgeleide van de omroep Vitaya met Goed Gevoel.

2.4.2.4        Internet

MEDIALAAN is aggregator voor de sites en apps die corresponderen met haar zenders, namelijk caz.be, joe.be, kadet.be, q2.be, qmusic.be, vitaya.be, vtm.be, vtmkzoom.be en vtmnieuws.be. De merken van MEDIALAAN zijn ook actief op sociale media.

In 2017 startte MEDIALAAN een nieuw online beauty- en fashioninitiatief Contour. Het is te vinden op YouTube, Instagram en Facebook.

2.4.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

De groep startte in februari 2012 met Visual Radio. Dit project houdt in dat de radiozender Qmusic ook te zien is op de digitale tv, via de Q-app en op de website Qmusic.be.

In het najaar van 2015 lanceerde MEDIALAAN Stievie Free. Via de website en de app kan de kijker alle MEDIALAAN-zenders gratis live en licht uitgesteld (tot zes dagen terug) bekijken op smartphone, tablet, laptop en computer. In augustus 2017 herlanceerden ze de betalende versie, Stievie Premium. Via de website en de app kan de kijker voortaan 18 zenders live en licht uitgesteld (tot zes dagen terug) bekijken op smartphone, tablet, laptop en computer voor 9,99 euro per maand.

In samenwerking met Base Company commercialiseerde MEDIALAAN een mobiel telefoonaanbod JIM Mobile. Na de overname van BASE Company door Telenet, zal deze ‘branded partner’ overeenkomst nog gedurende een bepaalde tijd worden voortgezet, maar in 2017 zal Telenet de JIM Mobile-klanten overdragen aan MEDIALAAN.

MEDIALAAN nam in 2016 ook VikingCo nv over, de onderneming achter de mobiele operator Mobile Vikings. De onderneming veranderde van naam naar ‘Unleashed’. Ook Jim Mobile en Stievie worden door deze dochteronderneming, die de telco-onderneming van MEDIALAAN moet worden, verder ontwikkeld. Het is de bedoeling dat MEDIALAAN met haar mobiele producten een zogenaamde 'Full MVNO' wordt.

De Persgroep Publishing en MEDIALAAN bundelen vanaf 1 januari 2018 hun reclameregie onder de benaming Morfeus

2.4.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

MEDIALAAN is niet rechtstreeks actief in het buitenland (Qmusic Nederland is een dochteronderneming van moederhuis De Persgroep nv).

Dit belet niet dat sommige formats van dochtermaatschappijen internationaal succesvol zijn (met als bekende voorbeelden ‘Benidorm Bastards’ en ‘Wat als’).

2.4.3  Overzicht merken MEDIALAAN

Merknaam

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Mobiel Internet

Mobiel internet

Regie

Andere

 

C+A

D

C

A

D

C+A

C+A

C+A

D

C+A

D

 

 

Q-music,/Q2/qmusic.be

 

 

 

 

 

 

 

 

Joe

 

 

 

 

 

 

 

 

TVBastards

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTMKzoom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kadet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vitaya

 

 

 

 

[120]

 

 

 

 

CAZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I-watch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stievie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM Koken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM Nieuws

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jimmobile

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mobile Vikings

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medialaan Advertising

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 56: Merkenoverzicht Medialaan nv



[120] Vitaya Magazine werd uitgegeven door De Persgroep, de moedermaatschappij van Medialaan maar fuseerde met Goed gevoel.