2.2 De Vijver Media nv

2.2.1  STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

De Vijver Media is ontstaan uit De Vijver nv, de holding boven Woestijnvis nv. Dit productiehuis werd begin 1997 opgestart door Wouter Vandenhaute, Erik Watté, Jan Huyse en Tom Lenaerts.

Tot in 2011 was De Vijver voor 40% in handen van Corelio en voor 60% eigendom van Waterman & Waterman (het bedrijf van Wouter Vandenhaute en Erik Watté).

Om SBS Belgium over te nemen werd in 2011 een consortium bestaande uit Corelio nv, De Vijver en Sanoma Oyj opgericht. Dit werd De Vijver Media nv.

In november 2013 zette het Finse Sanoma Oyj de Belgische tak van haar activiteiten in de etalage.

Op 18 juni 2014 werd met Telenet een vernieuwd partnerschap gesloten rond De Vijver Media nv. Telenet kwam met de aandeelhouders van De Vijver Media overeen om een participatie van 50% te nemen in het kapitaal van de audiovisuele mediagroep. Corelio en Waterman&Waterman (Wouter Vandenhaute en Erik Watté) behielden de overige 50% in De Vijver Media nv.

De overname werd aangemeld bij de Europese Commissie en op 24 februari 2015 goedgekeurd.

Voorafgaand aan de aankondiging van Telenet werd Humo voor 100% overgedragen aan het Nederlandse Sanoma Media bv, waardoor Humo niet langer deel uitmaakt van De Vijver Media nv. Intussen heeft Sanoma Media bv op haar beurt Humo doorverkocht aan De Persgroep.

In 2017 werd de participatie van Corelio ondergebracht in Mediahuis.

Aandeelhouder

% kaptiaal

Mediahuis nv

30,00%

Telenet

50,00%

Waterman & Waterman

20,00%

Totaal

100,00%

Tabel 49: Aandeelhouders De Vijver Media nv

Figuur 12: Organigram De Vijver Media nv - tekstuele beschrijving figuur 12

Bron: VRM op basis van NBB

2.2.2  AANBOD DE VIJVER MEDIA NV

2.2.2.1        Radio

De Vijver Media was tot voor kort niet actief in de Vlaamse radiosector. Via moederhuis Mediahuis was er wel een onrechtstreeks verband met radio Nostalgie.

SBS Media Belgium diende in het kader van de nieuwe erkenningsronde een dossier in voor de eerste 'generalistische' netwerkradio en kwam daar na een onderzoek door de administratie als beste uit de bus. Het dossier werd op 15 september goedgekeurd door de Vlaamse regering. SBS zou hierdoor op 1 januari 2018 van start kunnen gaan met S-radio.

2.2.2.2        Televisie

De Vijver nv, de groep die aan de basis lag van De Vijver Media nv, controleert via Desert Fishes de productiehuizen Woestijnvis.

In 2011 nam De Vijver Media de activiteiten van SBS Belgium over en werd daardoor de derde grote speler op de televisieomroepmarkt in Vlaanderen (naast de openbare omroep en de Medialaan nv). Met VIER, VIJF (op 17 september 2012 werd de oude benaming VT4 en op 1 september 2012 VijfTV gewijzigd) en ZES biedt het drie televisieomroepen aan.

Met “Meer VIER” en “Meer VIJF” introduceert de groep ook een niet-lineair televisie-aanbod (catch-up service).

Via moederhuis Mediahuis is er een onrechtstreeks verband met regionale zenders ATV, TV Limburg, TV Oost en Rob TV en via moederhuis Telenet zijn er ook onrechtstreekse verbanden met pay-tv zenders, tv-distributie …

2.2.2.3        Geschreven pers

Van 2010 tot 2014 had De Vijver Media een belang in Humo nv. Daarna werd het blad opnieuw 100% eigendom van Sanoma, om vervolgens in augustus 2015 door De Persgroep overgenomen te worden. Op die manier is De Vijver Media niet meer actief op de markt van geschreven pers. Via moederhuis Mediahuis zijn er nog wel enkele onrechtstreekse verbanden met de geschreven pers.

2.2.2.4        Internet

Via SBS Belgium is Vijver Media eigenaar van de websites vier.be vijf.be en zestv.be. SBS Belgium heeft ook verschillende apps, waaronder De Mol België.

2.2.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

De reclameregie SBS Sales verzorgt niet enkel intern de regie voor de zenders VIER, VIJF en ZES (voor de websites samen met Mediahuis) maar ook extern voor Discovery, TLC, njam! en Play Sports.

Van een aantal populaire Woestijnvisprogramma’s worden afgeleide producten gemaakt (bv. dvd’s). Voor de uitgifte van boeken werd in samenwerking met WPG Uitgevers het merk DRIE opgericht.

2.2.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

De Vijver Media richt zich vooral op Vlaanderen.

Een aantal van de succesvolle formats die door productiehuis Woestijnvis bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Voorbeelden zijn ‘Man bijt hond’ en ‘Wie is de mol?’, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht, of recent Hotel Römantiek.

2.2.3  Overzicht merken De Vijver

Tabel 50: Overzicht merken De Vijver Media nv



[116] Vanaf 1 januari 2018.