3.5 Besluit hoofdstuk 3

De verhoudingen binnen de Vlaamse mediasector werden in dit hoofdstuk aan de hand van een aantal indicatoren gekwantificeerd.

In eerste instantie is de concentratie wat betreft radio bestudeerd. Doordat radio Nostalgie nu ook officieel een landelijke radio geworden is, is er in principe een speler bijgekomen. Hierdoor is binnen dit segment de indicator voor concentratie op basis van marktaandelen afgenomen.

Vervolgens werd televisie als mediavorm onder de loep genomen.
Tussen de tv-omroepen heeft in 2012 een ware slag om de kijker gewoed.
Ten gevolge van nieuwe technologieën zijn de inkomstenmodellen voor televisie gewijzigd. Hierdoor zijn er spanningen rond de verdeling van de inkomsten tussen de spelers binnen de verschillende schakels in de keten naar het oppervlak gekomen. Contentproducenten, aggregatoren en distributeurs willen elk een zo groot mogelijk aandeel van de inkomsten opeisen.

Daarnaast is in dit hoofdstuk de slechte financiële situatie waarin de regionale omroepen zich bevinden aan de hand van cijfers geïllustreerd.

De markt van de gedrukte media heeft een moeilijk jaar gekend. Het aantal verkochte exemplaren van de kranten is gedaald maar de betaalde digitale oplagen stijgen jaar na jaar. De onderlinge verhoudingen blijven wel constant. Dit zou kunnen wijzigen als  de geplande samenwerking tussen Concentra en Corelio (“Het Mediahuis”) effectief doorgaat. Daarom werden alvast concentratie-indexen berekend met en zonder “Het Mediahuis”.

De periodieke bladen werden geconfronteerd met toenemende concurrentie vanwege de weekendbijlagen van dagbladen. Ze kunnen door de periodiciteit van hun verschijnen ook minder snel inspelen op de actualiteit.

Voor het internet zijn de concentratiemaatstaven -en dus de verhoudingen tussen de spelers- nagenoeg constant gebleven. Het valt wel op dat het gebruik van mobiel internet het afgelopen jaar is toegenomen. Dit is onder andere toe te schrijven aan de toenemende populariteit van applicaties. Dit heeft op zijn beurt ertoe bijgedragen dat er steeds meer professionele app-ontwikkelaars optreden.

Ten slotte werden de prijzen van mediaproducten onder de loep genomen. Zowat alle mediavormen hebben in 2013 stijgende variabele kosten genoteerd (abonnementskosten en elektriciteit). Enkel voor mobiel internet is de maandelijkse prijs gedaald. De prijs voor de aanschaf van een toestel (radio, tv, pc) is wel gedaald. De prijzen voor de aankoop van een digitaal dagblad of periodiek blad zijn over het algemeen lager dan de gedrukte versie. Het downloaden van een app van een dagblad of periodiek blad is meestal gratis.