3.2 Mediagroepen

De horizontale en verticale integratie van de Vlaamse mediagroepen werd uitgebreid bestudeerd in hoofdstuk 2. Daarom wordt onmiddellijk overgegaan tot de analyse op basis van financiële gegevens.

3.2.1 ANALYSE OP BASIS VAN FINANCIËLE GEGEVENS

De financiële gegevens van deze groepen vindt de lezer terug in tabel 89: Financiële gegevens 2012 mediagroepen ('000 euro's, behalve werknemers) (gerangschikt volgens eigen vermogen).

Een vergelijking op basis van de financiële gegevens is niet evident. De telecomactiviteiten van Belgacom en Telenet vallen niet uit de financiële gegevens te distilleren wat de verhoudingen uiteraard vertekent. Belgacom en Telenet zijn vooralsnog relatief kleine spelers binnen de schakels contentcreatie en aggregatie, maar zijn als onderneming vele malen groter dan de andere groepen. Bovendien is een vergelijking tussen de ondernemingen niet evident omdat sommige ondernemingen holdings zijn (vb. het werknemersaantal van De Persgroep). De financiële gegevens van de moedermaatschappij zijn daarom niet altijd een adequate weergave van de grootte van de mediagroep.

Tabel 89: Financiële gegevens 2012 mediagroepen ('000 euro's, behalve werknemers) (gerangschikt volgens eigen vermogen)

NaamEigen vermogen 10/15Activa 20/58Omzet 70Bedrijfs- opbrengsten 70/74Werk- nemers 9087Bedrijfswinst (-verlies) 9901Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting 9903
Belgacom1.796.87416.490.1294.189.4074.583.54513.610723.046895.850
Telenet525.7883.365.0601.473.5971.520.9672.029245.11753.790
De Persgroep331.623398.650-    9.54963.03846.945
Roularta Media Groep262.010578.659262.284277.5227063.147-60.924
VRT218.561384.281433.008439.0862.539-4.954-2.251
De Vijver Media216.483      286.4877.7207.82183.2935.854
Concentra137.915      145.3152.0352.53238313.329
Sanoma Media Belgium136.258194.441169.107196.0143804.4095.134
Vlaamse Media Maatschappij100.466220.032268.411311.32354026.14126.399
Corelio24.00960.722  -   -   -  -2061.420
Think Media-1.8634.45413.07713.24245-1.223-1.264

Figuur 70: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - mediagroepen - tekstuele beschrijving figuur 70

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten van de mediagroepen volgden min of meer de index tot in 2009. Door een wijziging in de bedrijfsstructuur van Telenet werd er vanaf 2010 geopteerd om de cijfers van Telenet (KBO-nr 0473416418) verder te gebruiken. Hierdoor namen de gemiddelde bedrijfsopbrengsten sterk toe.
De gemiddelde winst kende tussen 2006 en 2008 een sterke daling, maar sinds 2009 is er terug een remonte ingezet.
Het aantal werknemers fluctueert rond de waarden van 2005.

3.2.2 ANALYSE OP BASIS VAN KIJK- EN LUISTERCIJFERS EN OPLAGEN

In figuur 71: Vergelijking marktaandelen groepen wordt een overzicht gegeven hoe voor de verschillende mediagroepen de marktverhoudingen liggen op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen voor dagbladen en tijdschriften. Hieruit blijkt dat voor de aggregatie (= omroep of uitgeverij) van klassieke mediaproducten 80 tot 100% van de markt in handen is van 9 groepen.

Figuur 71: Vergelijking marktaandelen groepen - tekstuele beschrijving figuur 71

Bron : Eigen bewerking op basis van CIM