2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Overlegmomenten

De VRM streeft naar een open en transparante houding en communicatie, in het bijzonder naar de audiovisuele sector.

In 2013 vonden 19  overlegmomenten plaats tussen mediaspelers (zowel televisieomroeporganisaties, radio-omroeporganisaties als dienstenverdelers) en de VRM-administratie. Deze overlegmomenten vonden plaats hetzij op initiatief van de VRM, hetzij op initiatief van de mediaspeler. Zo vonden o.a. overlegmomenten plaats rond de marktanalyse, rond de ontwikkeling van een website voor het melden van wijzigingen m.b.t. het klokuur, rond de nieuwe programmering van verschillende televisiezenders, ...

2.4.2. De Vlaamse Regulator voor de Media als kenniscentrum

2.4.2.1. Vragen / meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks vele vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, het algemene mailadres van de organisatie, telefoon, sociale media, ...).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2013 ontving de VRM 284 vragen en meldingen. Het gaat hierbij zowel over vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, ... Uit onderstaande tabel en afbeelding blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen:

GroepAantal vragen / meldingen
Burger71
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers65
Pers34
Onderwijs32
Overheid27
Andere21
Advocaten19
Regulatoren15

Aanal vragen / meldingen per groep

Verdeling aantal contactnames per groep

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd in de rubriek 'veelgestelde vragen' op de website van de VRM.

2.4.2.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds enkele jaren als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. In het communicatiebeleid van de VRM wordt hieraan ruime aandacht besteedt. In 2013 werden volgende acties uitgevoerd:

Op woensdag 13 november 2014 organiseerde de VRM het symposium De toekomst  van regionale en lokale audiovisuele media in Vlaanderen. Op de studievoormiddag stonden de regionale en lokale audiovisuele media en hun toekomst centraal. Vooreerst werden twee recente studies (KPMG : Behoefte- en marktanalyse van het Vlaamse radiolandschap en Podium Perception Management : Adviesopdracht verzorgingsgebieden regionale televisieomroeporganisaties) aan het aanwezig publiek gepresenteerd. Nadien debatteerde een panel van experts. Aan het paneldebat namen Ernest Bujok (Concentra), Jan Peeters (RTV), Michel Vanderfeesten (Vereniging Regionale Radio Omroepen) en Marc Peersmans (Vlaamse Radiovereniging) deel. Het slotwoord werd verzorgd door Prof. Dr. Katia Segers. Op het symposium waren 135 deelnemers aanwezig.

Voor de derde maal organiseerde de VRM ook zijn Thesisprijs. Met de organisatie van de Thesisprijs wil de VRM onderzoek stimuleren naar onderwerpen die aansluiten bij zijn werkzaamheden. Uit de vele inzendingen werd het eindwerk van  Bram Roossens (Universiteit Antwerpen - Nieuwe reclamestrategieën voor digitale televisie, een onderzoek naar het effect van humoristische filmpjes en bumperfilmpjes op het doorspoelgedrag van Vlaamse televisiekijkers) als eindlaureaat uitgekozen. Glenn Van Stappen (VUB - Commerciële televisie in een digitaal tijdperk) en Raf Schoefs (KU Leuven - Connected TV: Jurisdictional challenges in a converged media environment) eindigden respectievelijk als tweede en derde.

De administratie van de VRM nam eind april 2012 een Twitter-account in gebruik (http://www.twitter.com/vrmmedia). Met de account wenst de administratie van de VRM het nieuws over de organisatie (belangwekkende beslissingen, Thesisprijs, symposium, ...) in de kijker te zetten. Anderzijds verspreidt de VRM via dit kanaal ook interessant nieuws en tendenzen uit de Vlaamse, Belgische, Europese en mondiale mediasector. Begin 2013 telde de VRM-account 395 volgers, eind 2013 was dit gestegen naar 825 volgers.

Ook de nieuwsbrief van de VRM, al jaren een pijler van het communicatiebeleid, werd in 2013 verder ingezet. Begin 2013 telde de nieuwsbrief 1.066 ingeschrevenen, eind 2013 was dit reeds 1.231 inschrijvingen.

2.4.2.3. VRM evalueert en evolueert

In 2013 voerde de VRM een klantenbevraging uit. Met de klantenbevraging wenst de VRM onderzoek te voeren naar de klantentevredenheid met betrekking tot communicatie en informatie. Er werd gepeild naar het imago van de VRM, de verwachtingen m.b.t. informatie en communicatie bij de verschillende doelgroepen, de perceptie van de reeds gebruikte communicatiemiddelen, ...

Uit de bevraging blijkt een algemene tevredenheid over de communicatie van de VRM. Maar liefst 85% van de ondervraagden liet weten tevreden te zijn over de communicatie van de VRM (29% was uiterst / zeer tevreden). De VRM werd als een betrouwbare en competente informatiebron omschreven die bovendien mee is met de tijd.

De VRM ging in 2013 reeds aan de slag met de resultaten en verbeterpunten uit deze bevraging. Zo werd reeds een inhoudsanalyse van de website uitgevoerd en werd in het kader van een nieuwe website reeds een volledig nieuwe structuur ontwikkeld. Deze zal in het najaar van 2014 geïmplementeerd worden.

De VRM voerde ook nog een enquête uit bij de ingeschrevenen op de nieuwsbrief. Op de vraag 'Beantwoordt de nieuwsbrief aan uw verwachtingen?' antwoordde bijna 90% van de respondenten positief. De ingeschrevenen werd ook gevraagd om de nieuwsbrief een score op 10 te geven. Ook uit deze scores blijkt een grote tevredenheid, bijna 95% van de respondenten gaf de nieuwsbrief een score van minstens 7/10.  Met de resultaten en verbeterpunten uit deze enquête ging de VRM in het najaar van 2013 aan de slag. Er werd een volledig nieuwe nieuwsbrieftemplate ontwikkeld die rekening hield met de ontvangen opmerkingen. Omdat er ook een duidelijke wens werd uitgesproken naar een specifieke 'nieuwsflash'-template werd deze ook voorzien.