Bijlage 4 : Jaarverslag diversiteit radio (SD2)

Jaarverslag Diversiteit 2012 -  VRT Radio

VRT Radio maakt werk van een diversiteitsbeleid  met  een gedifferentieerde aanpak per net.

De algemene uitgangspunten hierbij zijn enerzijds “ de  beeldvorming” in  een aantal focusprogramma’s per net, in de marketingcampagnes en de toenemende visibiliteit van radio via websites, de vernieuwde radiospeler en OP12. Anderzijds de inspanningen die radio levert op gebied van “Talent en recrutering” met de selectieprocedures voor gedifferentieerd nieuws en de nieuwe medewerker voor de radiospotcel. Talentscouting  gebeurt ook onder meer  via de Wild Bunch & Tomorrowland (StuBru), Meeting the audience (MNM), en de samenwerking die VRT radio heeft met STRAK in Leuven.

VRT radio werkte via de studiedienst ook mee aan het proeftuinproject ‘Urban’ van het REC.  Hierbij werd eerst en vooral een ‘Urban’ proefpanel samengesteld met een jong, stedelijk en eerder laaggeschoold profiel, waarin ook voldoende allochtone jongeren vertegenwoordigd zijn.  Uiteindelijk bleek het project niet bruikbaar voor VRT zelf.

MNM 

MNM draagt diversiteit hoog in het vaandel. De Radiomarathon met Peter Van de Veire  sensibiliseerde voor de werking van de  vzw “Habbekrats” die zich inzet voor kwetsbare jongeren. Faisal Chatar versterkte de Radiospotcel voor MNM. Presentator en muzikant Brahim is ondertussen uitgegroeid tot één van de vertrouwde gezichten van MNM. Het genre “Urban”, populair onder grootstedelijke jongeren  kreeg een vaste plaats in het programmaschema met onder meer een MNM Urban 50 (wekelijks) en het wekelijkse programma Urbanice.  MNM onderhoudt nauwe banden met de organisatie  “Let’s go Urban” en andere organisaties die zich inzetten voor jongeren met een vreemde afkomst.

Meeting the Audience: Tijdens onze afspraken met luisteraars nodigt MNM ook urban (allochtone) jongeren uit om kennis te maken met hun leefwereld. Met de inzichten van die jonge mensen gaan radiomakers aan de slag bij het uitwerken van hun programma’s en projecten. Jaarlijks organiseert MNM minstens 10 sessies van Meeting the Audience.

En uiteraard blijft MNM alle urban jongeren stimuleren om interactief aan alle programma’s van MNM deel te nemen.

Studio Brussel

Fatma Taspinar  is één van de journalistes in de ploeg van het vernieuwde  gedifferentieerd nieuwsaanbod op Studio Brussel.

Music for Life met als thema “dementie” maakte dementie bespreekbaar.  Met meer dan 625.000 steunbadges, tal van filmpjes, reportages, meer dan 1.500 bedankacties van de luisteraars… en met als hoogtepunt op 18 december het optreden van  “De Betties”  samen met Muse in het Sportpaleis.

Radio 1

Radio 1 waakt erover om vooral in interviewprogramma’s  zoals Interne Keuken en Touché een grote diversiteit aan vrouwelijke en allochtone praatgasten aan het woord te laten, met de meest diverse meningen. Thema’s gender & kleur-gelinkt waren er  bij  Peeters en Pichal: bv racisme en voetbal, hoofdoekendebat, religie op de werkvloer, allochtone jongerenbeweging, verschil tussen  vrouwen en mannen volgens Darwin..

Achter de schermen worden ook presentatietalenten (met andere dan Vlaamse roots) met resultaat getest: Yasmina El Messaoudi presenteert Closing Time – Soul. In samenwerking met de nieuwsdienst wordt de lijst van deskundigen gediversifieerd en verruimd.

Radio 2

Op gebied van helder en toegankelijk taalgebruik heeft Radio 2 met haar KWa3-nieuwsproject een bewustwordingsproces onder de medewerkers ingezet dat moet resulteren in voor iedereen begrijpbare nieuwsbulletins en rubrieken.

Radio 2  maakt van haar radiomagazines zoals De Madammen, Inspecteur De Caluwé  en de regionale uitzendingen de speerpuntprogramma’s voor haar diversiteitsbeleid. Zo kwamen naar aanleiding van de Belastingsspecial van 22 juni in het programma Inspecteur De Caluwé ook buitenlanders uit Congo, Polen, Roemenië, Cuba, Marokko aan het woord.

Radio 2 is partner van Belgodyssee, de journalistieke talentenjacht  van het Prins Filip Fonds,  met een  Marokkaans Belgische kandidate in de running.  De imagocampagne  “De Grootste Familie van Vlaanderen”  kleurde ook in 2012 divers.

Klara

Klara wil het voortouw nemen in het scouten van nieuwe deskundigen van allochtone afkomst, zowel uit de politieke als culturele wereld die ze aan het woord laat in de interviewprogramma’s zoals Espresso, Babel en Trio.  Als praatgasten waren er in 2012  (gemiddeld twee nieuwe Belgen per maand) Yamilla Idrissi in het debat over het cultuurleven in Brussel, Bambi Ceuppens en Jean Kabuta  over  de tv-reeks Nonkel Pater, Samira Bendadi , winnaar van de interculturele media-awards, filosofe Alicja Gescinska  over haar nieuwe boek, Sidi Larbi Cherkaoui en Maja Wolny , directeur van het Visserijmuseum in Oostduinkerke.

Als deskundige en verslaggever waren er Mohammed Ikoubaân (Marokkaan, directeur van het kunstenfestival Moussem) over El Gusto, film & concert in Bozar, Chams Eddine Zaougui besprak een voorstelling van Rabih Mroué op het KunstenFESTIVALdesArts.

Fans of Flanders

In september  2012 lanceerde de openbare omroep Fans of Flanders ,  een digitaal platform en een nieuw  wekelijks televisieprogramma op het derde kanaal OP12,  in het Engels voor buitenlanders in Vlaanderen en Brussel.   Fans of Flanders wordt in herhaling uitgezonden op Canvas en één.

Meerdere rubrieken brengen het verhaal van buitenlanders in Vlaanderen en Brussel. Verschillende nationaliteiten met een heel divers achtergrondverhaal passeren de revue, onder meer uit Afghanistan, Iran, Mexico enz.