1.4. Artikel 16 - Maatstaf 4: Dagbereik journaals en informatiemagazines VRT-TV

Strategische doelstelling 1: Bereik van een groot publiek

Maatstaf 4: De VRT zal met de totaliteit van haar journaals en informatiemagazines op haar televisiekanalen per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken[11].


Om deze maatstaf te behalen dient de VRT met de totaliteit van haar journaals en informatiemagazines[12] op haar televisiekanalen gemiddeld per dag 60 % van de VRT-televisiekijkers te bereiken.

Uit de cijfers die door de VRT zijn overgemaakt blijkt dat de VRT met haar journaals en informatiemagazinesdagelijks tussen de 57,5% en 95,6% van de VRT-televisiekijkers bereikt.

De VRT bereikt in 2011 gemiddeld per dag 73,1% van de VRT-televisiekijkers met haar journaals en informatiemagazines. Gedurende 2 dagen bereikte de VRT de 60%-norm niet, maar de maatstaf is gemiddeld per dag ruimschoots behaald.

Uit de grafiek blijkt dat de maatstaf van gemiddeld per dag 60% behaald is[13].
 

Grafiek 8: Gemiddeld dagbereik van VRT-journaals en informatiemagazinekijkers t.o.v. VRT-televisiekijkers (%)

Grafiek 8: Gemiddeld dagbereik van VRT-journaals en informatiemagazinekijkers t.o.v. VRT-televisiekijkers (%) - beschrijving
 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze performantiemaatstaf behaald te hebben

 

[11]Definitie van bereik: minstens 25% van de uitzending gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen geraadpleegd).  

[12]Het overzicht van de journaals en informatiemagazines is als bijlage 3 opgenomen

[13]Het overzicht met de percentages is als bijlage 4 opgenomen