Aanduiding commerciële communicatie
Wanneer is er sprake van commerciële communicatie?
- Je vermeldt (visueel en/of auditief) een merk, bedrijf, product of een dienst in jouw video.
EN - Je ontvangt een voordeel van het bedrijf achter dit merk, product of dienst.
Een voordeel kan bijvoorbeeld zijn: een betaling, een gratis of met korting gekregen product (make-up, verzorgingsproducten, juwelen, kleding, games, mobiele telefoons, speelgoed, …), bruikleen (auto’s, …) eten, drinken, restaurantbezoeken, hotelovernachtingen, reizen, evenementen, unieke ervaringen, cadeaubonnen, een commissie via een affiliate link, …

Als jouw video commerciële communicatie bevat, moet je dat visueel duidelijk herkenbaar maken voor jouw volgers en kijkers.
Volg deze drie stappen:
- Label je communicatie met 'advertentie' of 'publiciteit' aan het begin van je beschrijving.*
- Tag je partner(s): @partner
- Geef binnen het platformsysteem aan dat jouw video comerciële communicatie bevat.
Bekijk hier voorbeelden van Youtube (Shorts, Live), Instagram (Stories, TV, Reels), Tiktok en Twitch.
Dan zijn er extra regels van toepassing die je hier kan terugvinden.
Verboden producten
Commerciële communicatie over volgende producten is verboden:
- sigaretten, elektronische sigaretten, navulverpakkingen en andere tabaksproducten
- geneesmiddelen voor menselijk gebruik en medische behandelingen voor menselijk gebruik die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn
- wapens
- speelgoed dat op wapens lijkt