Commerciële communicatie op sociale media

Aanduiding commerciële communicatie

Wanneer is er sprake van commerciële communicatie?

  1. Je vermeldt (visueel en/of auditief) een merk, bedrijf, product of een dienst in jouw video.
    EN
  2. Je ontvangt een voordeel van het bedrijf achter dit merk, product of dienst.

Wanneer is er commerciële communicatie? Je video bevat een auditieve en visuele vermelding van een merk, product, dienst,.... en je ontvangt een voordeel van het bedrijf

Een voordeel kan bijvoorbeeld zijn: een betaling, een gratis of met korting gekregen product (make-up, verzorgingsproducten, juwelen, kleding, games, mobiele telefoons, speelgoed, …), bruikleen (auto’s, …) eten, drinken, restaurantbezoeken, hotelovernachtingen, reizen, evenementen, unieke ervaringen, cadeaubonnen, een commissie via een affiliate link, …

Mogelijke voordelen zijn: een betaling, gratis of met korting gekregen product, bruikleen, eten, drinken, restaurantbezoeken, hotelovernachtingen, reizen, evenementen, unieke ervaringen, cadeaubonnen, commissie via affiliate link 

Wat moet ik doen als ik gebruik maak van commerciële communicatie in mijn video?

Als jouw video commerciële communicatie bevat, moet je dat visueel duidelijk herkenbaar maken voor jouw volgers en kijkers.

Hoe duid ik commerciële communicatie duidelijk herkenbaar aan voor mijn volgers en kijkers?

Volg deze drie stappen:

Hoe commerciële communicatie aanduiden: labelen, partner toevoegen, aanduiden binnen het platformsysteem

* Bestaat jouw publiek uit voornamelijk anderstalige kijkers? Dan kan je ook het woord ‘advertising’ gebruiken.

Maak je gebruik van een kortingscode of een affiliate link?
Ook dan volg je de hierboven beschreven stappen. Daarnaast vragen we om de affiliate link aan te duiden met een asterisk (*) en om onder de link volgende boodschap te vermelden: “*Als je via deze link iets koopt, krijg ik daar commissie op.”

Hoe doe je dit in de praktijk? Bekijk hier voorbeelden van Youtube (Shorts, Live), Instagram (Stories, TV, Reels), Tiktok en Twitch.

Is jouw video gericht op minderjarigen? Dan zijn er extra regels van toepassing die je hier kan terugvinden.

Verboden producten

Commerciële communicatie over volgende producten is verboden:

  • sigaretten, elektronische sigaretten, navulverpakkingen en andere tabaksproducten
  • geneesmiddelen voor menselijk gebruik en medische  behandelingen voor menselijk gebruik die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn
  • wapens
  • speelgoed dat op wapens lijkt