Commerciële communicatie op sociale media
Aanduiding commerciële communicatie
Wanneer is er sprake van commerciële communicatie?
- Je vermeldt (visueel en/of auditief) een merk, bedrijf, product of een dienst in jouw video.
EN - Je ontvangt een voordeel van het bedrijf achter dit merk, product of dienst.
Een voordeel kan bijvoorbeeld zijn: een betaling, een gratis of met korting gekregen product (make-up, verzorgingsproducten, juwelen, kleding, games, mobiele telefoons, speelgoed, …), bruikleen (auto’s, …) eten, drinken, restaurantbezoeken, hotelovernachtingen, reizen, evenementen, unieke ervaringen, cadeaubonnen, een commissie via een affiliate link, …
Wat moet ik doen als ik gebruik maak van commerciële communicatie in mijn video?
Als jouw video commerciële communicatie bevat, moet je dat visueel duidelijk herkenbaar maken voor jouw volgers en kijkers.
Hoe duid ik commerciële communicatie duidelijk herkenbaar aan voor mijn volgers en kijkers?
Volg deze drie stappen:
Verboden producten
Commerciële communicatie over volgende producten is verboden:
- sigaretten, elektronische sigaretten, navulverpakkingen en andere tabaksproducten
- geneesmiddelen voor menselijk gebruik en medische behandelingen voor menselijk gebruik die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn
- wapens
- speelgoed dat op wapens lijkt