2.9 Sanoma Media Belgium nv

2.9.1      Structuur en aandeelhouders

De groep Sanoma Media Belgium is een dochtermaatschappij van de Finse Sanoma-groep die genoteerd is op NASDAQ OMX Helsinki. Sanoma Media Belgium publiceert op zijn website maandelijks een lijst van de 20 grootste aandeelhouders.

In het najaar 2013 werd aangekondigd dat de Finse groep de Belgische activiteiten onder strategische oriëntatie zou plaatsen, waarbij o.a. de mogelijkheid van een eventuele verkoop zou worden nagegaan.

In de loop van 2014-2015 verkocht Sanoma zijn participatie in de Vijver Media aan Telenet Service Center BVBA.

Tegelijk kocht Sanoma alle aandelen in Humo nv (voorheen ook een deel van De Vijver Media nv) terug, zodat het weekblad Humo gedurende korte tijd voor 100 % tot Sanoma Media bv behoorde.

Eind 2014 besliste Sanoma dat haar media-activiteiten in België en Nederland voortaan strategisch en operationeel als één geheel zouden aangestuurd worden onder de naam Sanoma Media BeNe.

Het bedrijf verkocht in 2015 een reeks van haar activiteiten. Zo verkocht het onder meer de magazines Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya Magazine (licentie) aan De Persgroep. Daarnaast verdween eveneens het radiostation Story FM uit de ether; de lokale radio’s waaruit de keten bestond sloten aan bij Family Radio. Als gevolg van deze strategiewijzing, wenst de organisatie zich meer te concentreren op twee segmenten, meer bepaald vrouwen en home/deco.

Ook Libelle TV had niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma.

Tot slot verkocht Sanoma de Franstalige tijdschriften Moustique en Télé Pocket aan kabelmaatschappij Nethys.

Figuur 28: Organigram Sanoma Media Belgium nv - tekstuele beschrijving figuur 28

2.9.2      Aanbod Sanoma Media Belgium nv

2.9.2.1      Radio

Sanoma Media Belgium trachtte tot voor kort een positie te verwerven in het Vlaamse radiolandschap door de lokale radioketen Story FM uit te bouwen. In 2015 sloten de 15 lokale zenders die tot het StoryFM samenwerkingsverband behoorden zich echter aan bij Family Radio.

2.9.2.2      Televisie

Tot in het voorjaar 2015 was er via de participatie in De Vijver Media een relatie met o.a. productiehuis Woestijnvis en de omroepen VIER en VIJF (lineair en niet-lineaire), catch-up services “Meer VIER” en “Meer VIJF”. Zoals hoger al aangegeven, werd de participatie in De Vijver Media verkocht aan Telenet Service Center CVBA.

Daarnaast runde Sanoma Media Belgium sinds augustus 2013 de zender Libelle TV. Deze werd vanaf 1 juli 2015 stopgezet.

2.9.2.3      Geschreven pers

Uitgeverij Sanoma Media Belgium geeft een uitgebreid gamma aan periodieke bladen uit, waarbij ze zich voornamelijk focussen op de domeinen ‘Vrouw’ en ‘Home&Deco’.

Het Vlaamse betalend aanbod omvat in het domein ‘Vrouwen’ Libelle, Libelle Lekker, Flair, Feeling, Feeling Gold en LovingYou by Feeling.  In het domein ‘Home&Deco onder andere, Compleet Wonen, Feeling Wonen, Stijlvol Wonen, Wonen Landelijke Stijl, Ariadne at Home en vtWonen (in 2016 werd een Vlaamse editie van dit oorspronkelijk Nederlandse blad gelanceerd).

Naast deze kerndomeinen, ontwikkelt Sanoma Media Belgium ook uitgaven in kleinere interessegebieden zoals Parenting (ZappyOuders) en Crafting (La Maison Victor) dat zelf-maak kleding patronen aanbiedt.

Sommige van deze titels, met name de zogenaamde niche bladen, worden uitgegeven via de zustervennootschap Sanoma Regional Belgium.

In een integratie-beweging tussen de Nederlandse en de Belgische tak van Sanoma Media, worden sommige bladen die voor de Nederlandse markt bestemd zijn, door een Belgische redactie gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse versies van Ariadne at Home, Wonen Landelijke Stijl, Stijlvol Wonen en Flair. Ook Eigen Huis & Interieur wordt in België geproduceerd, exclusief voor de Nederlandse markt.

De joint venture van Sanoma Media Belgium en de Marie Claire Groep die de Vlaamse versie van Marie Claire op de markt bracht, hield in 2016 op te bestaan. De titel verhuisde naar Edition Ventures.

2.9.2.4      Internet

Sanoma beheert de internetequivalenten van verschillende tijdschrifttitels (attitude.be, flair.be, libelle.be, libelle-lekker.be, feeling.be, feelingwonen.be).

Het internetaanbod van Sanoma werd t.o.v. 2015 sterk gewijzigd. Van sommige websites die niet gelinkt waren aan een bestaand mediamerk werd het beheer overgenomen door Sanoma Nederland (kieskeurig.be). Styletoday.be werd bovendien hernoemd tot fashionchick.be. Lovingyou.be en zappybaby.be bleven onder de Belgische Sanomavestiging maar zappybaby.be werd hernoemd tot zappyouders.be. Tickr.be werd stopgezet en de link met pink-ribbon.be verdween.

Voor de website shedeals.be met aanbiedingen voor vrouwen wordt samengewerkt tussen de redacties van de magazines en websites van Libelle, Flair en Feeling.

Via de website mygazine.be kunnen abonnementen op een magazine naar keuze cadeau gedaan worden.

Daarnaast heeft Sanoma ook een aantal apps verbonden aan de magazines.

2.9.2.5      Divers en crossmediaal aanbod

Magstore is de digitale magazine kiosk van Sanoma Media Belgium nv. Via magstore kunnen niet alleen digitale edities van tijdschriften worden gekocht, maar ook afgeleide producten (boeken, accessoires, cadeauboxen…) bij de verschillende mediamerken. Een aantal magazines van Sanoma Media Nederland worden eveneens verkocht via deze kiosk (AutoWeek, Margriet, Donald Duck,…)

Sanoma Advertising Sales, een bedrijfsentiteit van Sanoma Media Belgium nv, staat in voor de interne regie van de eigen merken. In 2015 werd deze entiteit omgedoopt tot Sanoma Customer Solutions.

Sanoma Media Belgium introduceerde in 2015 een nationaal crossmediaal merk voor ouders: Zappy Ouders. Het omvat een magazine, een website en een app.  Een ander crossmediaal merk is La Maison Victor dat zowel een magazine aanbiedt alsook een webshop voor de aankoop van naaipatronen en stoffen en een videotheek met ‘how-to’ video’s.

Sanoma Media Belgium biedt content marketingdiensten aan onder de namen sQills, KungFu en Head Office. Deze activiteiten zijn ondergebracht in twee afzonderlijke vennootschappen, Sanoma Content Marketing Belgium en Head Office.

2.9.2.6      Aanbod buiten Vlaanderen

Sanoma Media Belgium is gericht op de Belgische markt. Het bedrijf maakt deel uit van de Finse Mediagroep Oyj, dat verschillende dochtermaatschappijen in Europa telt en verantwoordelijk is voor dagbladen, periodieke bladen, radio en televisie.

Sanoma Media Belgium werkt steeds nauwer samen met haar Nederlandse collega’s van Sanoma Media bv. Zo worden de titels Ariadne at Home, Eigen Huis & Interieur en Flair, bestemd voor de Nederlandse markt, sinds 2016 door een redactie in België opgesteld.

Sanoma

Contentproductie

Aggregatie

Distributie

Bereik

Geschreven pers

ATTITUDE MAGAZINE

 

 

 

COMMUNIEKRANT

 

 

 

COMPLEET WONEN

 

 

 

FEELING/FEELING WONEN

 

 

 

FLAIR

 

 

 

KIDS ONLY

 

 

 

LA MAISON VICTOR

 

 

 

LIBELLE/ LIBELLE LEKKER

 

 

 

LOVING YOU

 

 

 

STIJLVOL WONEN

 

 

 

VT WONEN

 

 

 

WONEN LANDELIJKE STIJL

 

 

 

ZAPPYOUDERS

 

 

Internet

ATTITUDE.BE

 

 

 

FEELING.BE

 

 

 

FLAIR.BE

 

 

 

LIBELLE.BE/LIBELLE-LEKKER.BE

 

 

 

LOVINGYOU.BE

 

 

 

SHEDEALS.BE

 

 

 

ZAPPYOUDERS.BE

 

 

 

MYGAZINE.BE

 

 

Divers

LINE EXTENSIONS

 

 

SQILLS.BE, KUNG FU, HEAD OFFICE

 

 

FRANSTALIGE MAGAZINES EN WEBSITES

 

 

MAGSTORE

 

 

SANOMA ADVERTISING SALES

 

Figuur 29: Productoverzicht Sanoma Media Belgium nv