2.8 Roularta Media Group nv

2.8.1 Structuur en aandeelhouders

Roularta Media Group werd in 1954 opgericht door Willy De Nolf. De familie De Nolf is nog steeds de voornaamste aandeelhouder (via Koinon Comm.VA), maar ondertussen is de onderneming ook beursgenoteerd. De tweede belangrijkste aandeelhouder is SA West Investment Holding, in handen van de familie Claeys.

Het bedrijf begon als uitgever van lokale weekbladen. Daarna breidde het zijn activiteiten systematisch uit waardoor er steeds meer titels werden opgenomen in de portfolio. Vanaf begin jaren negentig zette Roularta zijn internationale expansie in, met titels in Nederland, Duitsland, Slovenië, Servië, maar voornamelijk in Frankrijk (die in juni 2015 echter alle verkocht werden). Deze evoluties hebben hun gevolgen voor de groepsstructuur: daarin corresponderen de dochterondernemingen vaak met de titels of bedrijfsactiviteiten die één voor één werden overgenomen.

Op 1 juli 2015 fuseerde Roularta Media Group met een aantal ondernemingen die reeds tot de Roularta groep behoorden. Meer specifiek gaat het dan over Roularta Printing, Biblo, De Streekkrant-De Weekkrantgroep, Euro DB, Le Vif Magazine, New Bizz Partners, Press News, Regie De Weekkrant, Roularta Business Leads, Roularta IT-Solutions, Roularta Publishing en de West-Vlaamse Media Groep. De ondernemingen fusioneerden tot de vennootschap Roularta Media Group.

In 1987 was Roularta Media Group één van de Vlaamse uitgevers die aan de wieg stond van de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen. Anno 1998 opereerde die onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) en bleven er met Roularta Media Group en De Persgroep (beide 50%) nog slechts twee aandeelhouders over. Ondertussen werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv. Op de structuur en activiteiten van Medialaan werd hoger ingegaan onder een aparte subtitel.

Het aandeelhouderschap bleef quasi identiek t.o.v. de vorige jaren en oogde in 2015 als volgt :

Aandeelhouder

% kapitaal

Koinon Comm.VA

57.66%

SA West Investment Holding

15,39%

Bestinver Gestión S.G.I.I.C. SA

7,6%[101]

Eigen aandelen

4,88%

Individuele en institutionele beleggers

14,47%

Totaal aantal uitstaande aandelen

100,00%

Tabel 56: Aandeelhouders Roularta Media Group nv

Bron: Roularta, “Aandeelhoudersstructuur”, http://www.roularta.be/nl/beleggersinfo/aandeelhoudersstructuur/RC-Cont…

Figuur 26: Organigram Roularta Media Group nv - tekstuele beschrijving figuur 26

2.8.2 Aanbod Roularta Media Group nv

2.8.2.1 Radio

2.8.2.2

De participatie van 50% in Medialaan (zie aparte bespreking) maakt dat Roularta Media Group actief is in het radiolandschap met twee landelijke private radio-omroeporganisaties: Qmusic en JOE.

2.8.2.3 Televisie

Door de deelname van 50% in Medialaan heeft Roularta Media Group belangen in TvBastards nv, het interne productiehuis van deze groep. In september 2012 onderging dat productiehuis een herstructurering en een naamswijziging van Studio-A naar TvBastards nv. TvBastards overkoepelt de vroegere interne productiecellen Studio-A, Shelter, Operatie Koekoek en De Beeldradio.

Via Medialaan is Roularta Media Group voor 50% eigenaar van televisieomroeporganisaties VTM, Q2, KADET, VTMKzoom en Vitaya (die allen een lineair en niet-lineair aanbod hebben). CAZ en Lacht vervoegden het aanbod na de overname van Bites Europe. Lacht werd ondertussen stopgezet. Verder is er een niet-lineair aanbod (catch-up service) onder de benaming i-Watch en een uitsluitend lineair aanbod van VTMKzoom+ en Qmusic.

Ook via Medialaan heeft Roularta belangen in Stievie, het platform voor licht uitgesteld kijken.

De zakelijke zender Kanaal Z is voor 100% in handen van Roularta Media Group (via Belgian Business Television nv). De catch-up service van Kanaal Z heet “Z on Demand”.

De groep is ook actief in het regionale televisielandschap door middel van deelnames in de Regionale Media Maatschappij (50%) en de exploitatie van Focus en WTV. Picstory is het interne productiehuis van de Regionale Media Maatschappij nv.

2.8.2.4 Geschreven pers

Roularta Media Group staat vooral bekend als de uitgever van periodieke bladen. Die brengt de groep onder in een aantal categorieën.

De oorsprong van de groep is de wekelijkse provinciekrant Krant van West-Vlaanderen met zijn elf edities: Het Brugsch Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad, De Weekbode (vijf verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (drie verschillende edities) en De Zeewacht.

Roularta Media Group is uitgever van de nieuwsmagazines Knack en Le Vif/L’Express, Trends (N/F) en Sport Voetbal Magazine (N/F). Bij de weekbladen Knack en Le Vif worden wekelijks het lifestylemagazine Weekend Knack/Le Vif en het entertainmentmagazine Focus Knack/Le Vif aangeboden. Bij het wekelijks businessmagazine Trends wordt acht keer per jaar het lifestylemagazine Trends Style aangeboden.

Verder zijn er ook de nichemagazines Bodytalk (N/F), Ik ga Bouwen, Nest (N/F) en Royals (N/F).

Roularta Media Group brengt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications) Plusmagazine (N/F) op de markt in België, Nederland en Duitsland, een gespecialiseerd blad voor 50-plussers.

Roularta Media Group is ook uitgever van B2B-bladen zoals Balans, Data News, Grafisch Nieuws, M&C Magazine, TRV, Verpakkings- en Labelmagazine.

Onder Roularta HealthCare ressorteren de Artsenkrant, de Apotheker, Belgian Oncology News en HealthCare magazine.

De groep is uitgever van een aantal gratis perstitels (De Streekkrant/De Weekkrant, De Zondag, De Wegwijzer, Tam-Tam, ’t Fonteintje, Het Gouden Blad, Steps City Magazine en Steps Deluxe).

2.8.2.5 Internet

Roularta Media Group heeft een groot aantal nieuwsgerelateerde en dedicated websites in zijn portfolio.

Knack.be – levif.be is de nieuwssite waar alle andere nieuwsmerken als rubrieken ondergebracht zijn.

  • Nieuws : knack.be
  • Economie : trends.be, KanaalZ en grafisch-nieuws.be
  • Geld & Beurs : moneytalk.be / insidebeleggen.be
  • Technologie : datanews.be
  • Lifestyle : weekend.be (incl. nest.be)
  • 50+ : plusmagazine.be
  • Entertainment : knackfocus.be
  • Sport : sportmagazine.be
  • Bouwen & Renoveren : ikgabouwen.be
  • West-Vlaanderen : kw.be

Naast deze nieuwssites huisvest Roularta Media Group ook nog enkele B2B-titels zoals fiscoloog.be, balans-bilan.be, trv.be, deapotheker.be en artsenkrant.com.

Roularta Media Group heeft ook de zoekertjessites immovlan.be (in joint-venture met Rossel), gocar.be, datanewsjobs.be en streekpersoneel.be in bezit.

Je kan je abonneren op de titels van Roularta Media Group via abonnementen.be.

De belangrijkste titels uit de portefeuille hebben elk hun app en een aanwezigheid op de sociale media.

2.8.2.6 Divers en crossmediaal aanbod

Roularta Media Group nv heeft zijn eigen nationale reclameregie en een regionaal salesteam voor Gratis Pers en Digilocal.

Roularta Media Group heeft ook aandelen in reclameregie Regionale TV Media (50%) die de nationale reclameregie doet voor alle lokale Vlaamse televisiekanalen.

Roularta Media Group past een 360°-strategie toe waaronder line extensions, seminaries en events begrepen worden. Line extensions zijn bijvoorbeeld bijzondere uitgaves van een blad, reizen, boeken, cd’s, dvd’s, wijn of andere ‘plusproducten’. Wat events betreft, organiseert Roularta Media Group bijvoorbeeld de beurzen ‘Ondernemen/Entreprendre’, ‘Ondernemen in Vlaanderen’, en andere businessbeurzen.

Roularta Custom Media biedt organisaties de creatie van een magazine, app of nieuwsbrief aan.

Roularta Media Group is aandeelhouder van de jaarlijkse ‘Open Bedrijvendag’, samen met haar dochteronderneming Twice en Voka, het Vlaams Netwerk van ondernemingen.

Roularta Business Information is de overkoepelende naam voor enerzijds Trends Top, een one-stop-shop voor actuele bedrijfsinformatie en performante webtools voor doelgerichte prospectie, salesmanagement en financiële analyse en, anderzijds B-Information, een speler op de markt van handelsinformatie en data solutions, zowel nationaal als internationaal.

Roularta Media Group heeft een participatie van 35% in Yellowbrick, dat een parkeer-app commercialiseert.

Via dochter Digilocal helpt Roularta Local Media handelszaken reclame te maken via het web. Het zet ook in op Storesquare (65% Roularta, 30% KBC en 5% Unizo), een e-commerceplatform voor lokale handelaars. Zij betalen abonnementsgeld en een commissie en Roularta verzorgt de logistiek, de marketing en de ontwikkeling van hun webshop.

In 2016 startte Roularta Media samen met De Persgroep Advertising, Mediahuis Connect, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

In september 2016 werd in samenwerking met Duval Union een acceleratorprogramma voor start-ups die bezig zijn met 'media tech' opgericht: Roularta Mediatech Accelerator.

2.8.2.7 Aanbod buiten Vlaanderen

Roularta Media Group is in sterke mate vertegenwoordigd in markten buiten Vlaanderen.

In Wallonië geeft Roularta Media Group Télépro uit in joint venture met de Franse groep Bayard, naast de Franstalige versie van al zijn andere magazines.

In Nederland en Duitsland brengt Roularta Media Group Plusmagazine op de markt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications). In Duitsland is Roularta Media Group nv in joint venture met Bayard ook uitgever van een reeks magazines voor kinderen en voor jonge moeders.

Sinds 2015 is Roularta niet meer actief in Frankrijk. Ze verkocht al haar Franse magazines en websites aan het Franse mediabedrijf Altice.

In Zeeuws-Vlaanderen verschijnt binnen het format van De Weekkrant het Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad.

In juli 2011 werd de divisie International Media Service (IMS) opgestart. Het is de reclameregie in België en Nederland voor de internationale mediaproducten (zowel print als digitaal) van Roularta Media Group.

Roularta Printing werkt 50% voor eigen publicaties en 50% voor opdrachten van (buitenlandse) klanten. In 2016 sloot Roularta printcontracten af met o.a. The Economist en Playboy.

Roularta

Contentproductie

Aggregatie

Distributie

Bereik

Radio

QMUSIC

JOE

Televisie

TVBASTARDS

PICSTORY

VTM

Q2

KADET

VTMKZOOM/ VTMKZOOM+

VITAYA

(CAZ)

I-WATCH

QMUSIC

KANAAL Z/ Z ON DEMAND

WTV

FOCUS TV

RING TV

STIEVIE

STIEVIE FREE

Geschreven pers

DE STREEKKRANT/DE WEEKKRANT

DE ZONDAG

TAM-TAM/ DE WEGWIJZER/’T FONTEINTJE/HET GOUDEN BLAD

DE KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

KNACK/KNACK WEEKEND/KNACK FOCUS

BODYTALK

IK GA BOUWEN

NEST

PLUSMAGAZINE

ROYALS

SPORT/VOETBALMAGAZINE

TRENDS/ TRENDS STYLE

DE ARTSENKRANT

DE APOTHEKER

HEALTHCARE MAGAZINE

BELGIAN ONCOLOGY NEWS

DATANEWS

GRAFISCH NIEUWS

M&C MAGAZINE

TRV

BALANS

Internet

STEPS CITY MAGAZINE

STEPS DELUXE

VERPAKKINGS- EN LABELMAGAZINE

DESTREEKKRANT.BE/DEWEEKKRANT.BE

DEZONDAG.BE

KNACK KOEPELSITE

ARTSENKRANT.COM

DEAPOTHEKER.BE

FISCOLOOG.BE

BALANS-BILAN.BE

TRV.BE

GOCAR.BE

STREEKPERSONEEL.BE

VLAN.BE

Q2.BE

KADET.BE

VTM.BE

VTMKZOOM.BE

KOKEN.VTM.BE

VITAYA.BE

QMUSIC.BE

JOE.BE

Divers

FRANSTALIGE EN BUITENLANDSE MAGAZINES, GRATIS PERS EN WEBSITES

BOEKEN, LINE EXTENSIONS, EVENEMENTEN EN PLUSPRODUCTEN

ROULARTA CUSTOM MEDIA

ROULARTA BUSINESS INFORMATION

YELLOW BRICK

OPEN BEDRIJVENDAG

MEDIATECH ACCELERATOR

Figuur 27: Productoverzicht Roularta Media Group nv

[100] Volgens de laatste officiële kennisgeving bedroeg het aandeelhouderschap 9,94%. Uit informatie van Bestinver is geweten dat het aandeelhouderschap gedaald is tot 7,6%, vermits er geen drempeloverschrijding is, werd er door Roularta Media Group nog geen nieuwe kennisgeving ontvangen.