2.12 Crossmedialiteit en verstrengeling van het aanbod van de Vlaamse mediagroepen

Zoals hiervoor uitvoerig geïllustreerd, hebben de Vlaamse mediagroepen een crossmediaal aanbod. Ze bieden producten en diensten aan in meerdere segmenten van de markt en in meerdere fasen van de toegevoegde waardecreatie. Daarnaast gaan ze ook onderling strategische allianties aan om samen producten te commercialiseren.

2.12.1      Crossmedialiteit van het aanbod

Tabel 60: Mediagroepen in Vlaanderen en hun aanbod geeft een overzicht van hoe gediversifieerd het aanbod van de verschillende groepen is. De Vijver Media nv, Mediahuis en Medialaan maken deel uit van andere groepen en worden daarom cursief geschreven en tussen de twee moederbedrijven geplaatst.

Voorheen ontplooiden de groepen die uit print ontstaan zijn (Concentra nv, Corelio nv, De Persgroep en Roularta Media nv) alle dezelfde activiteiten (vooral contentcreatie en aggregatie van verschillende mediasoorten, maar geen distributie). Door de introductie van Stievie en de overname van Mobile Vikings door Medialaan, wordt deze groep (en daarmee ook de moederhuizen De Persgroep en Roularta) actief in de distributie.

 

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Regie

 

Content+ Aggregatie

Distributie

Content

Aggregatie

Distributie

Content+ Aggregatie

Content+ Aggregatie

Content+ Aggregatie

Distributie

 

Concentra nv

x

 -

x

x

 -

x

x

x

 -

x

Mediahuis nv

 -

 -

 -

 -

 -

x

x

x

 -

x

Corelio nv

x

 -

x

x

 -

x

x

x

 -

x

De Vijver Media nv

x

-

x

x

 -

 -

-

x

 -

x

Telenet bvba

x

x

x

x

x

 -

 -

x

x

x

De Persgroep nv

x

 -

x

x

x

x

x

x

x

x

Medialaan nv

x

 -

x

x

x

 -

 -

x

x

x

Roularta Media Group nv

x

 -

x

x

x

x

x

x

x

x

Proximus nv

 -

x

x

x

x

 -

 -

x

x

x

Sanoma Media Belgium nv

 -

 -

 -

 -

 -

 -

x

x

 -

x

VRT nv

x

 -

x

x

 -

 -

 -

x

 -

x

Tabel 60: Mediagroepen in Vlaanderen en hun aanbod

2.12.2      Verstrengeling van de mediagroepen

De mediagroepen beperken zich niet tot één specifieke mediasoort, maar zijn uitgegroeid tot aanbieders van een breed gamma aan mediaproducten.

Om een aanvulling van hun aanbod te kunnen realiseren gaan ze soms strategische allianties aan met andere mediagroepen.

Deze samenwerkingsverbanden kunnen betrekking hebben op één specifiek product, maar soms ontstaat uit de samenwerking een nieuwe groep. Een reeds lang gekend voorbeeld hiervan is Medialaan nv, ontstaan uit de samenwerking tussen verschillende uitgevers en momenteel op 50/50%-basis in bezit van De Persgroep en Roularta nv.

De Vijver Media werd in 2011 opgericht naar aanleiding van de verkoop van SBS Belgium. Het betrof toen een samenwerkingsverband tussen Corelio nv, Sanoma Media Belgium en Waterman&Waterman. Deze onderlinge verhoudingen wijzigden toen Telenet de Finse Sanoma-aandelen overnam.

De print en internetactiviteiten van Corelio en Concentra zijn sinds einde 2013 gebundeld in Mediahuis nv. Beide groepen participeren hierin ten belope van respectievelijk 62% (Corelio nv) en 38% (Concentra nv).

Vaak hebben deze samenwerkingsverbanden betrekking op innovatieve projecten die dan soms worden gestimuleerd vanuit de overheid. De digitale knipsel- en archiefdienst Mediargus (ondertussen gopress.be) kwam bijvoorbeeld tot stand met de hulp van de Vlaamse overheid.

Een in 2013 gelanceerd project waarbij zeer veel verschillende Vlaamse mediagroepen betrokken waren, is Stievie. Medialaan (en dus ook de Persgroep en Roularta nv), VRT en De Vijver Media (met als gevolg ook Corelio en Sanoma Oyj) werkten hier samen aan een mobiel tv-distributieplatform. Momenteel is enkel Medialaan nog betrokken.

Tegelijkertijd zijn er ook samenwerkingsverbanden die stopgezet worden. Concentra verkocht zijn aandelen in Vacature cvba, zodat dit nu volledig in handen van De Persgroep is. Andersom verwierf Concentra de 50% aandelen in ATV vzw die de VMMa/Medialaan aanhield en werd daardoor de enige eigenaar van de regionale tv-zender.

In Figuur 34: Verstrengeling mediagroepen in Vlaanderen werden de samenwerkingsverbanden tussen de verschillende mediagroepen uitgetekend. De figuur geeft per mediagroep via iconen aan of de groep actief is in pers, reclameregie, televisiezenders, productiehuizen, omroepsignaaltransmissiediensten, radio, websites of apps. (In de productoverzichten op de voorgaande pagina’s vindt de lezer terug over welke producten het handelt). Producten waarvoor er samengewerkt wordt bevinden zich in de intersecties van één of meerdere groepen.

Figuur 34: Verstrengeling mediagroepen in Vlaanderen - tekstuele beschrijving figuur 34

Bron: VRM