4.3.6 Uitbreidingsmogelijkheden en beleidsaanbevelingen

4.3.6.1 Beperkend mechanisme op investeringen van dienstenverdelers in coproducties van de eigen mediagroep

Ten gevolge van de stimuleringsregeling zijn de dienstenverdelers verplicht om de audiovisuele sector te ondersteunen. Wanneer een dienstenverdeler aandelen van een mediagroep bezit van een televisieomroeporganisatie, kan het zijn dat hij de verplichte bijdrage louter ten voordele van de eigen zenders gaat gebruiken. Hierdoor kan er een ongelijkheid optreden tussen de verschillende dienstenverdelers. Het is belangrijk om na te gaan in welke mate deze ongelijkheid doorweegt op het functioneren van de mediamarkt. De VRM zou in dat geval aanbevelen om een beperkend mechanisme in te bouwen.

4.3.6.2 Evaluatie en bijsturing stimuleringsregeling

De Vlaamse Regulator voor de Media wil evenwel aanstippen dat het, om een level playing-field te creëren tussen enerzijds de dienstenverdelers (art. 184/1 Mediadecreet) en de niet-lineaire televisieomroep-organisaties (art.157, paragraaf 2 Mediadecreet), aangewezen is om ook de huidige procedures en voorwaarden t.a.v. de dienstenverdelers te evalueren, aangezien deze ingevoerd werden op basis van toenmalige media-ecosysteem. Ondertussen heeft het media-ecosysteem heel wat transities ondergaan.

4.3.6.3 Mogelijke maatregelen naar aanleiding van COVID-19

Fiscaal voordeelregime voor advertenties

De UBA lanceerde het voorstel om een fiscaal voordeelregime voor advertenties te creëren. Advertentieinvesteringen in de media zouden zo een belastingkrediet of een investeringsaftrek kunnen opleveren. Deze interventie lijkt broodnodig daar de advertentie-investeringen gehalveerd zijn. [469]

Uitbreiding financiële steun regionale omroepen

De regionale omroepen dringen aan op overheidssteun in de vorm van opdrachten voor de productie van bijvoorbeeld toeristische programma’s. Ook op hun verlanglijst: een substantiële verhoging van de rechtstreekse jaarlijkse subsidie die ze ontvangen, van € 174.000 naar € 400.000 per omroep.


[469] De Tijd, Haeck, P., “Reclamesector wapent zich tegen 'verloren voorjaar'”, 25 maart 2020.
We Media, “STIMULEER INVESTERINGEN IN BELGISCHE MEDIA”, https://wemedia.be/nieuws/stimuleer-investeringen-in-belgische-media/, 9 april 2020.