2.1 DPG Media Group nv

2.1.1       STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

DPG Media Group nv is sinds augustus 2019 de nieuwe statutaire benaming van De Persgroep nv. Die ontstond vanuit de activiteiten rond Het Laatste Nieuws. Deze krant werd in 1888 voor het eerst uitgegeven door de familie Hoste.

In de jaren ‘70 van de twintigste eeuw trad de familie Van Thillo toe tot de aandeelhouders en in 1987 nam zij in eerste instantie 66%, en daarna het volledige kapitaal over.

Vanaf 1998 werd De Persgroep nv voor de helft eigenaar van de in 1987 opgerichte Vlaamse Televisie Maatschappij nv, later Vlaamse Media Maatschappij nv (VMMa). De andere helft was in het bezit van Roularta Media Group nv.  In 2014 werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv en in 2019 tot DPG Media nv.

In juni 2015 nam De Persgroep Publishing, een volle dochter van De Persgroep, de tijdschriften Humo, Story en TeVe-Blad en de licentie van het maandblad Vitaya over van Sanoma Media Belgium.

Op 23 december 2015 fuseerde De Persgroep Publishing nv met Vacature cvba, Jobs&Careers cvba, Humo nv, Eco Print Center nv en Depefin nv en op 31 december 2016 met Spaargids bv.

In maart 2017 nam De Persgroep Publishing de portaalsite Livios (gericht op bouwers en verbouwers), het naslagwerk ‘Verstandig Bouwen en Renoveren’ en het print-on-demand magazine ‘Mijn Verstandige Verbouwing’ over. De achterliggende vennootschappen (Livios nv en Verstandig Bouwen bv) fusioneerden met De Persgroep Publishing nv op 29 december 2017.

Na een transactie in 2018 waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan overdroeg aan De Persgroep ging Medialaan integraal deel uitmaken van De Persgroep. Gelijktijdig met de overname van de Medialaan-aandelen van Roularta, verkocht De Persgroep zijn 50%-aandeel in Mediafin aan Roularta.

Vervolgens werden de nieuwsredacties van Medialaan en De Persgroep Publishing samengebracht onder de naam News City, met uitzondering van de redacties van De Morgen en Humo. Daarbij behield elke redactie wel zijn eigen hoofdredacteur en eigenheid[255]. In het najaar 2019 vestigden de verschillende redacties van het nieuwe bedrijf zich onder 1 dak in Antwerpen[256].

Op 1 februari 2018 werd een integratie tussen Medialaan en De Persgroep Publishing aangekondigd, en sinds mei 2019 staat de groep bekend onder de roepnaam DPG Media.

Tegelijkertijd werd de samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse zusterbedrijven opgevoerd.

De Persgroep nv veranderde officieel haar benaming in DPG Media Group nv, en Medialaan nv die van haar in DPG Media nv  op 16 september 2019. Deze naamsverandering volgt na de volledige integratie van de publishingactiviteiten van De Persgroep Publishing (nu DPG Media Services) in het Belgische Medialaan. De media-activiteiten werden echter volledig overgedragen aan Medialaan nv (nu: DPG Media nv). De naamsverandering geldt voor Nederland en België, maar niet voor Denemarken.

In juni 2018 nam De Persgroep Publishing van het Nederlandse Audax Uitgeverij Cascade nv over.

In 2016 kocht Medialaan de belangen in de mobiele telefonie-operator VikingCo nv (thans genaamd: Mobile Vikings nv) over van Telenet, en middels een transactie met de andere aandeelhouders verwierf het 100% van VikingCo. VikingCo veranderde vervolgens haar benaming in Unleashed en later in 2019 in Mobile Vikings nv. De Nederlandse activiteiten van VikingCo BV waren in december 2015 reeds gestaakt.

De Persgroep Publishing nam begin 2018 mijnenergie.be over, een vergelijkingssite voor energie.

De laatste jaren zette de groep in op buitenlandse expansie, wat zorgt voor een aantal buitenlandse dochtervennootschappen binnen de groepsstructuur.

Op 20 november 2018 bundelden VRT, Medialaan en Mediahuis de krachten om via één website en één app al hun radiozenders aan te bieden. Hiervoor werd Digitale Radio Vlaanderen cvba opgericht, waarin Medialaan voor 33.33% participeert.

Op 10 december 2019 kondigde DPG Media aan dat het een akkoord had bereikt met Sanoma Group over de overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media bv (Nederland). Op 14 april 2020 oordeelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat het geen bezwaar had tegen deze overname, die op 20 april 2020 plaatsvond.

Op 12 februari 2020 gingen DPG Media NV en  Liberty Global Plc (via dochterondernemingen Telenet Group NV en Telenet BV) een  Memorandum of Understanding aan om een joint venture op te richten, met de bedoeling om subscription video on demand (SVOD) aan te bieden. Dit werd aangemeld bij de Europese Commissie, die op 12 augustus 2020 groen licht gaf voor de nieuwe streamingdienst, die “Streamz” zal heten.

Aandeelhouder

% kapitaal

Epifin (= familie Van Thillo)

99,16%

Andere

0,84%

Totaal

100,00%

Tabel 50: Aandeelhouders DPG Media Group nv
Bron: VRM op basis van NBB

Figuur 12: Organigram DPG Media Group nv - tekstuele beschrijving Figuur 12
Bron: VRM o.b.v. jaarrekening en NBB

2.1.2      AANBOD DPG

2.1.2.1        Radio

DPG Media beheert de landelijke private FM-radiozender Qmusic en is de moedermaatschappij van de landelijke private FM-radiozender Joe. Sinds 1 september 2018 zijn deze ook via DAB+ te beluisteren. Daarnaast werden er nog een aantal extra DAB+-zenders gelanceerd: Joe easy, Joe 60’s & 70's, Joe 80's, Joe 90's, Q-Foute Radio, Q-Maximum Hits en Q-Summer en Willy.

Waar de redacties binnen News City naar Antwerpen verhuisden blijven de radiostudio’s van DPG Media en JOEfm gevestigd in Vilvoorde[257].

Samen met de openbare omroep en Mediahuis werd een cvba opgericht die aansloot bij Radioplayer Worldwide, een non-profitorganisatie.[258] Sinds 24 juli 2019 kunnen volgende zenders beluisterd worden via radioplayer.be: Joe, Joe 60’s & 70’s, Joe 80’s, Joe 90’s,TOP 2000, Joe Easy, Joe Best of Belgium, Qmusic, Qmusic Maximum Hits , Q-Foute Radio, Q-Favoriete 100, Q-00’s, Q-90’s, Q-Workalicious, Q-Running, Q-Shut up and dance, Willy.

2.1.2.2        Televisie

Met het productiehuis TvBastards nv is DPG Media actief in TV-productie. Sinds 2017 wordt non-fictie niet langer door TvBastards maar door het nieuwe interne productiehuis PIT geproduceerd.

Als volgende stap in de televisiewaardeketen (aggregatie) waren er tot 31 augustus 2020 de televisiediensten: VTM, vtm.be[259], Q2, Vitaya, VTM KIDS JR, VTM KIDS, CAZ en VTM GO. VTM kondigde in augustus 2020 aan dat vanaf 31 augustus de zenders Q2, CAZ en Vitaya ophouden te bestaan en dat VTM een “familie van zenders” wordt, met VTM2, VTM3 en VTM4 naast VTM. Tevens worden de profielen van de zenders aangescherpt.

In september 2019 was aangekondigd dat er omwille van een reorganisatie bij de TV-poot van DPG 145 banen bedreigd waren. Na onderhandelingen over een sociaal plan werd in november 2019 bekendgemaakt dat dit collectief ontslag was teruggebracht tot 87.

Onder de merknaam Stievie werd vanaf 2013 een over-the-top-tv-aanbod gecommercialiseerd. Op die manier begaf het bedrijf zich in de distributiesector van de televisieketen. In het najaar van 2015 lanceerde Medialaan Stievie Free. Via de website en de app kan de kijker alle Medialaan-zenders gratis live en licht uitgesteld (tot zes dagen terug) bekijken op smartphone, tablet, laptop en computer. In augustus 2017 herlanceerden ze de betalende versie, Stievie Premium.

In 2019 werd VTM GO gelanceerd, waarop programma’s zowel lineair als niet-lineair bekeken kunnen worden en er een catalogus van programma's die DPG Media in portefeuille heeft, aangeboden wordt. Op 1 september 2020 werd Stievie Premium stopgezet.

In samenwerking met Telenet werd vanaf het najaar 2020 een nieuwe streamingdienst opgezet, die “Streamz” heet.

2.1.2.3        Geschreven pers

Als historische krantenuitgever heeft DPG Media een uitgebreid aanbod van dagbladen en magazines in portefeuille.

DPG Media is de uitgever van de kranten Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet en De Morgen.

Tot de overdracht aan Roularta in 2017 was er een deelname in Mediafin (50%) waardoor ook De Tijd en het magazine De Belegger tot het portfolio van De Persgroep (nu DPG Media Group) konden worden gerekend.

Er bestaan een aantal bij de kranten aangeboden weekendmagazines: Nina (de weekendbijlage bij Het Laatste Nieuws) en DM Magazine (De Morgen).

Verder zijn er de magazines Dag Allemaal/Expres, Goed Gevoel, Humo, Story, TeVe-Blad, TV Familie/Blik.

In 2017 nam De Persgroep Publishing (nu DPG Media Services) het naslagwerk Verstandig Bouwen en Renoveren en het print-on-demand magazine Mijn Verstandige Verbouwing over.

Een aantal tijdschriften, zoals het weekblad Primo, het maandblad EOS, het wielermagazine Bahamontes, het magazine Motoren en Toerisme en het meidenblad For Girls Only, werden door de overname van Uitgeverij Cascade in juni 2018 opgenomen in het DPG-aanbod.[260] Cascade werd daarna echter ontmanteld. Tv Gids/ Primo werd overgenomen door DPG Media. De andere titels werden overgedragen aan derden die deze thans uitgeven binnen een nieuw mediabedrijf De Deeluitgeverij;  Eos werd door diezelfde overnemer ondergebracht in vzw Eos Wetenschap.

Door de overname van Sanoma Media Netherlands kwamen ook diens Belgische titels bij DPG terecht, zoals Feeling Wonen, Wonen Landelijke Stijl, Stijlvol Wonen, Ik Ga Bouwen, Ariadne at Home, vtwonen en Eigen Huis & Interieur. [261]

Een gevolg van de overname voor de Belgische markt is dat de merknaam Sanoma (Sanoma Media Belgium nv) geschrapt wordt. De bovenstaande titels worden verder uitgegeven door DPG Media Home Deco Holding nv.

2.1.2.4        Internet

Met de websites die aansluiten bij de dag- en periodieke bladen (bijvoorbeeld hln.be) aggregeert DPG Media meerdere populaire websites. Aan elk merk is vaak ook een app en aanwezigheid op sociale media verbonden. De website van VTM is echter opgegaan in HLN.be.

De persoonlijke nieuwssite Topics is sinds januari 2017 verkrijgbaar via een app voor smartphone en tablet. Topics is een exclusieve dienst voor abonnees van DPG Media-kranten.

Daarnaast heeft DPG Media ook de sites livios.be (overgenomen in 2017), vacature.be, spaargids.be, mijnenergie.be (overgenomen in 2018) en tweakers.net in het aanbod.

De jobs waarvoor vroeger geadverteerd kon worden op regiojobs.be worden voortaan getoond op de pagina’s van HLN Regio.

Sinds 1 december 2019 biedt Proximus meer dan een miljoen klanten een digitaal abonnement aan op Het Laatste Nieuws als onderdeel van sommige types internetabonnement (“packs”). Het telecombedrijf is daarvoor een samenwerking aangegaan met DPG Media.

Nadat  DPG Media en Mediahuis aangekondigd hadden hun activiteiten binnen de Belgische job- en rekruteringsmarkt (gevoerd onder de merken Vacature resp. Jobat) onder te brengen in een gezamenlijke joint venture, werd in oktober 2019 jobat vernieuwd. Het merk Vacature wordt niet langer  gebruikt.

DPG Media is ook aggregator voor de sites en apps die corresponderen met haar zenders, namelijk: joe.be, qmusic.be, vtm.be, vtmkids.be en vtmnieuws.be, VTM GO en landingspagina’s q2.be, caz.be en vitaya.be die doorverwijzen naar VTM GO. Sommige televisie/radio-merken van DPG Media zijn ook actief op sociale media.

In 2017 startte Medialaan (nu DPG Media) een nieuw online beauty- en fashioninitiatief, Contour. Het is te vinden op YouTube, Instagram en Facebook.

DPG Media lanceerde in 2020 verder ook nog Xtra Social. Het is een vorm van social advertising en laat adverteerders toe om posts op hun social media door te plaatsen in de digitale platformen van de DPG merken. Een bericht op Facebook bijvoorbeeld verschijnt dus op HLN of De Morgen. Xtra Social is enkel beschikbaar voor mobiele toestellen.

2.1.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

De Persgroep Publishing (nu DPG Media Services) en Medialaan (nu DPG Media) bundelden vanaf 1 januari 2018 ook hun reclameregie in een gezamenlijk bedrijf onder de naam Morfeus. Ondertussen werden de activiteiten overgenomen door DPG Media. Haar afdeling “DPG Media Advertising”, verzorgt nu de regie voor kranten, magazines, websites, radio en televisie. Het bedrijf lanceerde ook een eigen trading desk voor programmatic advertising met de naam Second Bid.

Op 26 april 2019 kondigde De Persgroep Publishing aan dat het reclamebureau Flexus, dat sinds vele jaren campagnes maakt voor de merken van Medialaan – De Persgroep Publishing, zou integreren als een eigen branded content studio.

Medialaan voert sinds begin 2016 via een samenwerkingsovereenkomst de regie voor Disney in heel België. Ook voor de Viacomzenders Nickelodeon en Nickelodeon Jr. , en voor Discovery en TLC wordt via een samenwerkingsovereenkomst de regie gedaan.[262]

DPG Media Advertising en Mediahuis Advertising bundelen hun krachten via Dailymetrie, de dagelijkse meting van het multimediaal bereik van nieuwsmerken in België, om adverteerders en mediaprofessionals inzichten te bieden over het bereik van de nieuwsmerken via al hun platformen.

In 2016 startte De Persgroep Advertising samen met Mediahuis Advertising, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising, Roularta Media en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

DPG Media werd ook bekendgemaakt als één van de partners in de in juni 2019 aangekondigde Belgian Data Alliance. [263]

In 2017 verenigde De Persgroep zich samen met Mediahuis, Roularta, Rossel, IPM en L’avenir.net om mobiele advertenties aan te bieden via één systeem, Mobilepremium.

Medialaan startte in februari 2012 met Visual Radio. Dit project houdt in dat de radiozender Qmusic ook te zien is op de digitale tv, via de Q-app en op de website Qmusic.be.

Medialaan nam in 2016 VikingCo nv over, de onderneming achter de mobiele operator Mobile Vikings. De onderneming veranderde van naam naar ‘Unleashed’ (nu genaamd: Mobile Vikings nv). Ook Jim Mobile en Stievie worden door deze dochteronderneming, die ondertussen de telco-onderneming van DPG Media is geworden, verder ontwikkeld. Mobile Vikings nv is intussen met haar mobiele producten uitgegroeid tot zogenaamde 'Full MVNO'.

Eind 2019 kondigde DPG Media aan autopolissen in België te willen verkopen via haar vergelijkingssite Independer.be. De website is in Nederland één van de populairste verkoopplatformen voor verzekeringsproducten. In een eerste fase zou het autoverzekeringen aanbieden. Daarna zouden er ook eventueel brandverzekeringen bijkomen. De financiële toezichthouder FSMA heeft alvast haar goedkeuring voor de Belgische variant van de website (www.independer.be) gegeven en dit met ingang vanaf 2 juni 2020. [264]

2.1.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

De Persgroep was reeds enkele jaren erg actief in Nederland. Haar Nederlandse dochter De Persgroep Nederland maakt deel uit van DPG Media Group. Het bedrijf is de grootste krantenuitgever op de Nederlandse markt. DPG Media bv is eigenaar van de dagbladen De Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD. Daarnaast is het sinds 2015 ook eigenaar van zeven regionale kranten en ongeveer 200 huis-aan-huisbladen in Nederland. Deze behoorden vroeger tot de groep Wegener, maar werden door overname van Mecom (het moederbedrijf van Wegener) eigendom van De Persgroep en geïntegreerd in De Persgroep Nederland. De Persgroep Nederland kocht eind 2016 het online videoplatform Makers Channel.

In 2017 kocht De Persgroep onlineplatform reclamefolder.nl van onder meer RTL Ventures en H2 Equity Partners.

In 2019 besloten DPG Media en Mediahuis hun krachten te bundelen binnen het automotive domein in de Nederlandse markt. Hierbij werden AutoTrack en Gaspedaal.nl ondergebracht in het nieuwe Automotive Mediaventions. In oktober 2019 werd daar AutoWereld.nl aan toegevoegd. [265]

Verder is DPG Media bv ook de eigenaar van radiozender Qmusic Nederland.

Daarnaast verwierf De Persgroep met Mecom de Deense mediagroep Berlingske Media, die o.a. dagbladen, weekbladen, nationale en lokale radiozenders en digitale platformen bezit. De Deense activiteiten werden niet ondergebracht onder de handelsnaam DPG Media.

Zowel spaargids.be, mijnenergie.be, livios.be als verstandigbouwen.be hebben een Franstalige evenknie onder de namen guideepargne.be resp. monenergie.be, resp. livios.be, resp. renoveretconstruire.be. Ook Het Hofjournaal, de driemaandelijkse uitgave van De Persgroep, kreeg in 2017 een versie in Franstalig België onder de naam Le Journal Royal. 7sur7.be, de Franstalige nieuwswebsite voor het brede publiek, is ook van DPG Media.

DPG Media nam op 20 april 2020 Sanoma Media Netherlands over, de grootste uitgever van magazines in Nederland met bekende titels zoals onder andere Libelle, vtwonen en Veronica Magazine. Het is daarnaast ook eigenaar van de grootste nieuwssite in Nederland, het nieuwsplatform NU.nl.

2.1.3       Overzicht merken DPG Media

Merknaam

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Mobiel Internet

Mobiel internet

Regie

Andere

 

C+A

D

C

A

D

C+A

C+A

C+A

D

C+A

D

 

 

Q-music,/ /qmusic.be

V

-

V

-

 

-

-

V

-

V

-

-

-

Joe

V

-

V

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

Willy

V

 

 

 

 

 

 

V

 

V

 

 

 

Radioplayer Worldwide

-

I

-

-

-

-

-

I

-

I

-

-

-

TVBastards

-

-

V

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

VTM (vtm.be)

-

-

V

V

-

-

-

V

-

V

-

-

-

VTM2

 

 

 

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM3

 

 

 

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM4

 

 

 

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM Kids

-

-

V

V

-

-

-

V

-

V

-

-

-

VTM GO

-

-

-

-

V

-

-

V

-

V

-

-

-

VTM KOKEN

-

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

Streamz

-

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

HLN.BE/VTM NIEUWS

-

-

V

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

Het Laatste Nieuws/Nieuwe Gazet-----V-------
Nina------VV-----
De Morgen-----V-V-V---
DMmagazine------VV-----
Topics-------I-I---

Dag Allemaal/Expres

Dagallemaal.be

------VV-V--V
Goed gevoel/Goedgevoel.be------VV-V---
HUMO/Humo.be------VV-V---
Story------VV-V---
TEVE-BLAD------VV-----
TV-FAMILIE------VV-V---
Primo------VV-V---
Feeling Wonen------VV-----
Wonen Landelijke Stijl------VV-----
Stijlvol Wonen------VV-----
Ik Ga Bouwen------VV-----
Ariadne at Home------VI-----
vtwonen------VV-----
Eigen Huis & Interieur------VI-----
Tweakers.be-------V-----
Spaargids.be-------V-----
Livios.be-------V-----
Mijnenergie.be-------V-----
Jobat.be-------V-----
Second Bid-----------V-
Flexus------------V
Dailymetrie------------V
Buymedia.be-----------B-
Mobilepremium-----------B-
Jimmobile----------B--
Mobile Vikings

-

---------B--

 Tabel 51: Overzicht merken DPG Media Group nv


[257] Medialaan, “De Persgroep Publishing en Medialaan richten News City op”, https://medialaan.be/nl/de-persgroep-publishing-en-medialaan-richten-news-city-op?referer=https://www.google.be/url?sa=t.
[258] De Persgroep, “News City vestigt zich in Antwerpen vanaf najaar 2019”, https://www.persgroep.be/nl/news/news-city-vestigt-zich-antwerpen-vanaf-najaar-2019, 17 mei 2018.
[260] De Persgroep, “Medialaan investeert in gloednieuwe radiostudio’s voor Qmusic en Joe in Vilvoorde”, https://www.persgroep.be/nl/news/medialaan-investeert-gloednieuwe-radiostudio%E2%80%99s-voor-qmusic-en-joe-vilvoorde, 14 juni 2018.
[258] VRT NWS, “VRT, Mediahuis en Medialaan werken samen aan digitale radiospeler”, 19 januari 2018.
[259] Omwille van de lancering van VTM GO zal het televisieaanbod via vtm.be geleidelijk aan verminderd worden.
[260] De Persgroep nv, “De Persgroep Publishing en Medialaan nemen Cascade Uitgeverij over”, https://www.persgroep.be/nl/news/de-persgroep-publishing-en-medialaan-ne..., 30 juni 2018.
[261] Mediaspecs, “Overname van Nederlandse activiteiten Sanoma door DPG Media Nederland krijgt groen licht”, https://www.mediaspecs.be/overname-van-nederlandse-activiteiten-sanoma-door-dpg-media-nederland-krijgt-groen-licht/, 14 april 2020.
[262] Mediaspecs, “Strategisch partnership met Discovery Benelux: DPG Media Advertising wordt de regie voor Discovery en TLC”, https://www.mediaspecs.be/strategisch-partnership-met-discovery-benelux-..., 2 juli 2020.
[263] De Tijd, “Belgische media vormen front tegen Facebook en Google”, 13 juni 2019.
[264] FSMA, “independer.be”, https://www.fsma.be/nl/party/independerbe.
[265] Mediahuis, “Automotive Mediaventions verstevigt positie met overname AutoWereld.nl”, https://mediahuis.be/automotive-mediaventions-verstevigt-positie-met-ove..., 7 oktober 2019.