1.4.1 Contentleveranciers

Bij nieuwssites zijn het vooral journalisten die voor de inhoud van een website zorgen. Deze journalisten kunnen gelinkt zijn aan traditionele media of op zelfstandige basis artikels schrijven. Het is moeilijk om exact te bepalen hoeveel internetjournalisten er zijn. Enerzijds zijn journalisten die verbonden zijn aan een uitgeverij of andere mediaspeler niet noodzakelijk uitsluitend internetjournalist. Zij leveren dan zowel input voor een dagblad, radio- of tv-nieuws als voor een website. Anderzijds schrijven sommigen enkel internetartikels.

Nieuwswebsites doen eveneens beroep op pers- en fotoagentschappen als inspiratiebron voor de online content. Een overzicht van de belangrijkste agentschappen staat onder de titel ‘Geschreven Pers’ in Tabel 27. Tabel 28 bevat de belangrijkste fotoagentschappen.

Het is vervolgens de online redactie die beslist in welke vorm, op welk tijdstip en op welk platform de content online komt te staan. Dit kan een geschreven artikel zijn, een nieuwsvideo of een podcast.

De content van websites van radio-omroepen bestaat onder meer uit nieuws en de mogelijkheid om live te luisteren. Bij de websites van televisieomroepen ligt de nadruk op on-demand en live tv-kijken. Ook op de apps van radio- en tv-omroepen kan er uitgesteld of live naar radio geluisterd of naar tv gekeken worden.

Ook niet-professionele gebruikers bepalen mee de inhoud van het Vlaamse medialandschap op het internet. We spreken dan over user-generated content. Sociale media maken het nog eenvoudiger om video’s, foto’s of tekst te verspreiden en snel een groot publiek te bereiken. Sommige bloggers, ‘Instagrammers’, ‘YouTubers’ of ‘TikTokkers’ bereiken een groot publiek en genereren een inkomen via advertenties. Verschillende marketingbedrijven werken hiervoor samen met influencers. Deze sector is nog heel jong in Vlaanderen, waardoor er nog geen koepelorganisatie bestaat.

Het onderzoeksproject van de Arteveldehogeschool Gent omtrent Influencers [158] lijst de meest populaire Vlaamse influencers bij jongeren op: mode-influencer Camille Botten, mediafiguur Jamie-Lee Six, YouTuber Nathan Vandergunst (Acid) en Elodie Gabias. Toegespitst op influencers verbonden aan media komen Jamie-Lee Six (Tagmag), Average Rob (Humo en Stubru), Flow Windey (Stubru) en Julie Van de Steen (MNM) naar voren.

DPG probeert ook in te spelen op de populariteit van influencers door enkele nieuwe namen aan boord te halen van de influencercel van DPG Media Advertising. De nieuwe influencers zijn Stien Edlund, Jasmijn Van Hoof, Margot Hallemans, Nicolas Caeyers, Sarah Bossuwé, Shauni Rau en Steffi Mercie. Daarnaast staat de cel in voor het begeleiden van recente influencers zoals bijvoorbeeld de deelnemers van het VTM-programma Blind Getrouwd, met Christophe Ramont, Winnie Bogaerts, Nick Laenen, Lothar Callaerts en Nuria Gilizintinova. In het najaar zal DPG Media Advertising meerdere influencers laten samenwonen in een “creators” huis. In dit huis krijgen de influencers inzage in elkaars leven en met als doel om samen nieuwe content te creëren. Deze content zal vervolgens te zien zijn op verschillende schermen, zoals HLN, VTM GO en de eigen kanalen. [159]

Bovenstaande strategie is mede mogelijk gemaakt dankzij de publicatie van het Communicatie Centrum (oude naam: Raad voor Reclame) omtrent regels voor influencer marketing en een Code over de herkenbaarheid van native advertising. Hierdoor weten ondernemingen aan welke regels zij zich moeten houden. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) is verantwoordelijk voor de controle op de naleving van de Aanbevelingen en de Code. [160]

Tot slot wordt hieronder nog een oplopende lijst gegeven van de tien populairste YouTubers in België met hun aantal abonnees. Deze lijst is echter een onofficiële top tien op basis van research uitgevoerd door de krant Het Laatste Nieuws. [161]

Naam

Aantal abonnees

Acid

437.000 (oud kanaal [162]) en 242.000 (nieuw kanaal)

Poppen Atelier / Doll Art Studio

553.000

MiAndMore – Celine & Michiel [163]

582.000 – 490.000

Sander Bauwens

610.000

OddViolin

761.000

BeamNG-Destruction

1.030.000

MojoOnPC

1.050.000

Little Boy Adam

1.240.000

Vexx

2.780.000

PressTube

2.940.000

Tabel 38: Top tien Vlaamse YouTubers

Op sociale media zoals Facebook en Twitter plaatsen traditionele media meestal links naar inhoud van de eigen website. Vooral bij nieuwssites is dit het geval: de bedoeling is dat de volgers doorklikken naar de website om het volledige artikel te lezen.

Bij Instagram, Snapchat en YouTube moet er binnen het kader van de sociale netwerken gebleven worden. Er is geen mogelijkheid om links te plaatsen naar een website daarbuiten. Het gevolg is dat er content speciaal voor deze sociale netwerksites moet worden gecreëerd. Deze sociale netwerken worden dan ook niet altijd even intensief gebruikt door de traditionele media.

 

INFOFRAGMENT: STERKE GROEI IN GEBRUIK VAN INSTAGRAM EN TIKTOK, FACEBOOK DAALT

Uit de recente Social Media Impact Barometer (SMI-Barometer) van de Arteveldehogeschool blijkt dat influencermarketing bij de Vlaamse jongeren bezig is aan een opmars. Dankzij influencers is 20 procent van de ondervraagde jongeren een merk beginnen volgen en heeft 16 procent de afgelopen drie maanden een aankoop gedaan. De voornaamste redenen waarom influencers gevolgd worden is het creëren van leuke en originele content, het gebruik van leuke merken en het zijn van een rolmodel voor de jongere. Om deze jongere te bereiken is Instagram nog altijd het sociale medium bij uitstek. Daarnaast kende TikTok een sterke stijging waardoor het nu het tweede meest gebruikte medium is voor influencers. Deze groei gaat ten koste van Facebook, dat aan belang lijkt te hebben ingeboet. [164]

Daarnaast is er het Digimeter-rapport uit 2019 van het onderzoeksinstituut IMEC. [165] Dit rapport geeft meer informatie over de trends rond het bezit en het gebruik van (digitale) media en technologie bij Vlamingen. Hieruit leren we dat de gemiddelde Vlaming 2 uur en 28 minuten per dag de smartphone bezigt. Bij 16 tot 24-jarigen loopt dit op tot 3 uur en 13 minuten. Ongeveer één derde van deze schermtijd wordt besteed aan sociale media en chatten.

Van alle social media (apps) kennen voornamelijk Instagram en TikTok een sterke groei. Zo werd de TikTok-app in oktober 2019 door ongeveer 4% van de Vlamingen gebruikt. In februari 2020 lag dit percentage al op 13,3%. Opmerkelijk is dat de Facebook-app een dalend of stagnerend gebruik kent bij de respondenten jonger dan 45 jaar van de onderzochte populatie. Desondanks blijft het de meest gebruikte sociale media-app. Het bedrijf Facebook is daarnaast ook de eigenaar van onder andere Instagram en WhatsApp waardoor het uiteindelijk met ongeveer 22 procent van de totale dagelijkse schermtijd gaat lopen, goed voor 33 minuten per dag.

Uit het Digimeter-rapport blijkt tot slot ook dat elke Vlaming minstens één slim toestel in huis heeft zoals een computer, tablet, smartphone, smart tv of 'wearables'. Een wearable is een gadget die we op ons lichaam dragen, zoals slimme horloges (smart watches) en brillen (smart glasses). [166] Daarnaast heeft ook 98 procent van de Vlamingen thuis toegang tot het internet.

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle speelt in op deze cijfers en beroept zich voor een nieuwe campagne rond contactopsporing op influencers en het sociale medium Tiktok om jongeren te bereiken. Reden voor deze aanpak is het feit dat het coronavirus steeds vaker aanwezig is bij jongeren. De campagne wordt daarnaast ook gevoerd via de klassiek media. [167]

 

Op 6 augustus kondigde Facebook een nieuw onderdeel op Instagram aan: ‘Reels’. Reels laat gebruikers toe om korte video’s te maken, naar analogie met TikTok, en die vervolgens via Instagram te delen. [168]


[158] Naudts, J. (Arteveldehogeschool Gent), “Vlaamse (media)merken & influencers: de hype voorbij?”, 2019.
[159] Mediaspecs, “DPG Media Advertising trekt nieuwe influencers aan voor brand partnerships”, https://www.mediaspecs.be/dpg-media-advertising-trekt-nieuwe-influencers-aan-voor-brand-partnerships/, 30 juni 2020.
PUB, “DPG Media Advertising laat Vlaamse influencers samenwonen”, https://pub.be/nl/dpg-media-advertising-laat-vlaamse-influencers-samenwonen/, 13 augustus 2020.
[160] Raad voor de reclame, “De Raad voor de Reclame publiceert een code over native advertising”, 8 januari 2019.
Raad voor de Reclame, “De Raad voor de Reclame publiceert aanbevelingen”, 8 oktober 2018.
PUB, “RAAD VOOR DE RECLAME WORDT COMMUNICATIE CENTRUM”, https://pub.be/nl/raad-voor-de-reclame-wordt-communicatie-centrum/, 25 mei 2020.
[161] Het Laatste Nieuws, De Brabander, B., “Wie is populairder dan Acid en Céline en Michiel? Dit zijn de 10 Vlaamse YouTubers met de meeste abonnees (en zoveel verdienen ze gemiddeld)”, 28 augustus 2020.
[162] YouTuber Acid verloor dit kanaal na drie strikes van YouTube. Een strike is een zogenaamde waarschuwingen dat afkomstig is van YouTube. Aangezien Acid geen toegang meer heeft tot dit kanaal wordt het aantal abonnees niet in rekening gebracht, maar enkel vermeld voor de volledigheid.
[163] Het koppel Céline en Michiel heeft twee YouTubekanalen. Op ‘Celine en Michiel’ brengen ze algemene video’s. Op ‘MiAndMore’ verschijnen voornamelijk voetbaluitdagingen..
[164] Mediaspecs, Naudts, J., “SMI-barometer: Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren”, https://www.mediaspecs.be/insights/smi-barometer-influencermarketing-bevestigt-status-bij-vlaamse-jongeren/, 2 juni 2020.
[165] Het Laatste Nieuws, “TikTok groeit explosief”, 20 februari 2020.
DataNews, “Voor het eerst heeft elke Vlaming minstens één slim scherm”, https://datanews.knack.be/ict/nieuws/voor-het-eerst-heeft-elke-vlaming-minstens-een-slim-scherm/article-news-1567305.html, 20 februari 2020.
[166] Mediawijsheid, “De toekomst – Wearables”, https://www.mediawijsheid.nl/wearables/, 27 juli 2020.
[167] De Standaard, Winckelmans, W., “Dalle schakelt influencers in om jongeren te bereiken”, 20 juli 2020.
[168] Het Nieuwsblad, “Instagram lanceert Tiktok-kloon Reels”, 6 augustus 2020.