3.1.2.2 Analyse op basis van financiële gegevens
Hieronder volgen enkele overzichten van de meest recente financiële gegevens voor de belangrijkste facilitaire bedrijven, onafhankelijke productiehuizen, publieke en private omroeporganisaties, exploitatiemaatschappijen voor regionale televisie en netwerkbeheerders/operatoren. De jaarrekeningen omvatten de financiële gegevens van alle activiteiten van een onderneming zonder daarbij een onderscheid te maken tussen de verschillende producten en diensten waarmee ze op de markt vertegenwoordigd zijn. Het is dus niet mogelijk om op basis van louter omzetcijfers of andere financiële gegevens eenduidige conclusies te trekken betreffende concentraties in de televisiemarkt.
Facilitaire bedrijven
In de volgende tabel vindt u een selectie uit de financiële rapportering van de tien grootste facilitaire bedrijven[235].
Onderneming |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
VIDEOHOUSE |
22.522.339 |
64.945.675 |
57.663.345 |
63.587.948 |
6.390.844 |
6.629.507 |
307,1 |
LITES (FAC'S) |
10.654.552 |
20.004.981 |
- |
- |
889.848 |
690.769 |
13,2 |
HOMERUN RECORDS |
3.777.433 |
4.708.978 |
- |
- |
987.257 |
931.439 |
- |
eurogrip |
1.571.903 |
2.017.181 |
- |
- |
37.834 |
33.788 |
- |
DB VIDEO PRODUCTIONS |
1.395.936 |
5.495.924 |
9.389.406 |
9.513.440 |
315.417 |
282.043 |
37,3 |
BTI Studios |
1.343.297 |
1.980.663 |
- |
- |
577.124 |
579.798 |
33,2 |
Medialife |
948.005 |
1.720.436 |
- |
- |
491.500 |
488.501 |
7,3 |
nep BELGIUM |
795.347 |
10.497.496 |
12.840.752 |
13.358.002 |
-182.885 |
-423.518 |
71,8 |
mediaventures |
789.180 |
2.851.401 |
- |
- |
64.851 |
54.771 |
10,1 |
Watts |
731.394 |
1.290.386 |
- |
- |
320.168 |
304.354 |
2,4 |
Tabel 72: Financiële gegevens 2017 grootste facilitaire bedrijven
Videohouse nv is onderdeel van Euro Media Group en kon in 2016 het eigen vermogen versterken door toevoeging van het resultaat van het boekjaar en door beschikbare reserve naar aanleiding van een aantal tax shelter investeringen.[236] Ook DB Video maakt vanaf 2017 deel uit van Euro Media Group.[237]
Er heeft zich de voorbije jaren een heuse internationalisering voorgedaan bij de facilitaire bedrijven.
Figuur 34: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – facilitaire bedrijven - Tekstuele beschrijving figuur 34
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde winst daalde sterk in 2009 door de mindere cijfers van Alfacam nv (dat door zijn grootte een aanzienlijke impact had op de grafiek). Vanaf 2011 werden er geen gegevens van Alfacam nv meer opgetekend. In oktober 2012 vroeg Alfacam nv gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers aan en in april 2013 werd het bedrijf failliet verklaard. Dit verklaart de toenmalige daling in winst en omzet.
In 2017 zette de gemiddelde omzet van de facilitaire bedrijven de ingezette stijging van 2016 verder. Ook de winst voor belastingen steeg in 2017. Er dient wel vermeld te worden dat er veel kleine facilitaire bedrijven zijn en slechts enkele grote. Deze wegen dan ook door in bovenstaande grafiek. Ook het aantal werknemers en de bedrijfswinst kenden een grote stijging. Tot 2015 volgde het aantal werknemers de CPI.
Productiehuizen
Hieronder bevindt zich een selectie uit de financiële rapportering van de vijftien grootste productiehuizen.
Onderneming |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
Studio 100 |
45.358.723 |
232.778.320 |
59.267.005 |
63.401.570 |
4.061.370 |
8.805.384 |
179,5 |
G.H.I. |
9.491.645 |
13.408.244 |
- |
- |
-157.319 |
686.996 |
- |
DeMensen |
7.311.496 |
22.498.556 |
21.454.856 |
26.166.575 |
713.053 |
672.020 |
62,3 |
Menuet |
7.117.146 |
13.255.568 |
- |
- |
-2.720.594 |
-640.183 |
13,7 |
MINDS MEET |
4.198.874 |
4.881.401 |
- |
- |
69.266 |
10.586 |
|
Fremantlemedia |
3.048.268 |
4.160.431 |
5.253.931 |
5.314.929 |
170.679 |
171.312 |
10,2 |
EndemolShine Belgium |
2.862.806 |
16.591.741 |
12.602.216 |
13.203.155 |
1.470.842 |
1.421.968 |
11,5 |
Woestijnvis |
2.796.725 |
19.004.636 |
44.348.094 |
45.366.724 |
1.910.012 |
2.022.717 |
113,7 |
T N T PRODUKTIES |
2.757.614 |
2.917.770 |
- |
- |
330.708 |
332.925 |
1 |
lunanime producties |
2.618.112 |
9.588.362 |
618.417 |
9.326.997 |
-382.503 |
-103.842 |
4,9 |
FBO |
2.303.264 |
9.483.579 |
- |
- |
-1.262.860 |
-421.900 |
8,7 |
RV Productions |
2.259.422 |
2.351.706 |
- |
- |
520.254 |
518.990 |
5,3 |
Zodiak Belgium |
2.254.993 |
6.491.241 |
12.328.104 |
13.931.214 |
-1.418.614 |
622.098 |
21 |
DE B-PLOEG |
1.737.848 |
1.895.700 |
- |
- |
246.128 |
250.679 |
- |
NWAVE PICTURES |
1.737.373 |
11.869.957 |
3.577.093 |
3.646.076 |
102.458 |
66.502 |
6,5 |
Tabel 73: Financiële gegevens 2017 productiehuizen
Studio 100 nv is veruit het grootste productiehuis. Na een moeilijk 2015 kon het in 2016 betere resultaten voorleggen. In 2017 zag Studio 100 haar omzet in vergelijking met vorig jaar terugvallen door het wegvallen van de zeer succesvolle K3-afscheidstournee. Onder meer dit feit verklaart dat het bedrijfsresultaat evenals de winst in 2017 licht teruggevallen is (ca. 4 miljoen euro).[238]
deMENSEN nv kende na een succesvol 2016 een minder 2017. Het bedrijfsresultaat nam met 2.172.304 euro af tot een winst van 713.053 euro. Het omzetcijfer van de vennootschap daalde met 31,4% tot 21.454.856 euro.[239]
FremantleMedia Belgium nv prijst zijn sterke positie in zijn jaarverslag waardoor het in het boekjaar 2017 geen externe financiering heeft moeten aanspreken. Als grootste risico waaraan de onderneming onderhevig is, vermelden ze dat FremantleMedia volledig afhankelijk is van de te gebruiken catalogus opgelegd door de moedermaatschappij. De keuze van productie, die de zenders willen aankopen, hangt volledig af van de verwachtingen en het kijkgedrag van de kijkers. Het is dus zeer belangrijk dat de moedermaatschappij de Belgische markt nauw opvolgt.[240]
Figuur 35: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – productiehuizen - Tekstuele beschrijving figuur 35
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde omzet van de productiehuizen en het gemiddeld aantal werknemers volgt over de periode 2008-2015 ongeveer de CPI. De laatste twee jaren is er echter een sterkere stijging van de omzet en in 2017 ook van het aantal werknemers. De winstcijfers kenden tot 2015 een daling, sinds 2016 is er echter terug een heropleving.
Openbare omroep en landelijke televisie
Onderneming |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
VRT nv |
275.428.650 |
436.321.235 |
447.665.892 |
526.632.590 |
61.350.776 |
64.539.973 |
2.130,2 |
Tabel 74: Financiële gegevens 2017 publieke televisieomroeporganisatie
Figuur 36: Evolutie gemiddelde waarden 2008-2017 publieke televisieomroep - Tekstuele beschrijving figuur 36
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke radio-omroeporganisatie. Ze blijft achter op de evolutie van de consumptieprijzen. Dat valt deels te verklaren doordat de dotaties voor de VRT voor langere periodes vastgelegd worden. Er is een duidelijke daling van het aantal werknemers.
Deze grafiek toont de evolutie van de gemiddelde waarden t.o.v. 2008. Dat jaar was er een bedrijfsverlies en werd er verlies geboekt vóór belastingen. Dat maakt dat voor deze waarden een daling van de curve eerder positief te noemen is. 2010 en 2014 zijn duidelijk verlieslatende jaren, terwijl er in 2013, 2015 en 2017 winst gemaakt wordt. De opvallende bedrijfswinst en winst van het boekjaar voor belasting in 2017 kan verklaard worden door de meerwaarde op de verkoop van onroerende goederen op de Reyerssite.[241]
De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT geeft echter in haar jaarverslag aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. Voor de TV-aanbodsmerken bedroeg het aandeel in de kosten voor 2017 60,9% (ten opzichte van 62,4% in 2016).[242]
Onderneming |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
MEDIALAAN |
48.400.415 |
233.737.750 |
260.339.312 |
322.137.465 |
49.969.065 |
46.310.146 |
570 |
SKYNET IMOTION ACTIVITIES |
46.798.239 |
134.842.384 |
69.345.332 |
69.356.808 |
5.344.538 |
5.286.212 |
33,5 |
SBS BELGIUM |
24.305.164 |
109.442.033 |
97.177.330 |
105.238.309 |
8.648.256 |
10.094.570 |
115,7 |
Deltacam |
2.330.888 |
2.366.769 |
- |
- |
382.832 |
447.624 |
- |
BITES EUROPE |
1.358.707 |
1.730.891 |
3.199.363 |
3.947.351 |
1.754.556 |
1.752.273 |
- |
Plattelands TV |
744.258 |
4.021.650 |
- |
- |
303.578 |
230.258 |
8,1 |
MENT MEDIA |
53.012 |
546.993 |
- |
- |
113.693 |
114.021 |
- |
Connectingdots |
-9.213 |
79.895 |
- |
- |
-48.905 |
-49.213 |
0,2 |
Studio 100 TV |
-2.364.931 |
4.056.883 |
2.025.182 |
- |
-695.008 |
-898.684 |
- |
NJAM! |
-4.598.034 |
2.682.731 |
1.955.364 |
- |
-539.464 |
-776.451 |
- |
BELGIAN BUSINESS TELEVISIE |
-12.090.424 |
581.956 |
- |
- |
229.131 |
132.661 |
13,6 |
Tabel 75: Financiële gegevens 2017 private omroeporganisaties
Bij Medialaan stegen zowel de bedrijfsopbrengsten (licht) als de bedrijfskosten t.o.v. 2016, zodat de vennootschap over het boekjaar 2017 een lagere bedrijfswinst haalde. Op 31 december 2015 fuseerde Medialaan met Media Ad Infinitum (Vitaya). In 2016 zat dit dus voor het eerst in de cijfers. SBS Belgium nv behaalt in 2017, nadat in 2016 reeds een winst van ca 1,1 miljoen euro opgetekend werd, een mooi winstcijfer van ca. 10 miljoen euro.
Figuur 37: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – private omroeporganisaties[243] - Tekstuele beschrijving figuur 37
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Voor de berekening van de gemiddelden in deze grafiek werd geen rekening gehouden met de gegevens van Telenet en Proximus, aangezien omroepactiviteiten slechts een kleine fractie van hun activiteiten omvatten en ze dus buitenproportioneel sterk zouden doorwegen in de gemiddelden. De gegevens van deze ondernemingen worden opgenomen in Tabel 71: Financiële gegevens 2017 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie.
Bovendien werd er voor SBS Belgium voor 2011 geopteerd om code 9902: “Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting” te gebruiken i.p.v. 9903: “Winst van het boekjaar vóór belasting”. Door de overname van SBS Belgium door De Vijver Media werd er een meerwaarde bij de realisatie van vaste activa (code 763) bekomen van € 632.093.092. Om te vermijden dat deze uitzonderlijke transactie de grafiek volledig zou vertekenen, werd deze wijziging doorgevoerd.
De evolutie van gemiddelde bedrijfswinst en gemiddeld aantal werknemers voor de omroeporganisaties duiken vanaf 2008 onder de index der consumptieprijzen om er terug naartoe te groeien in 2016. De gemiddelde winst vóór belastingen kende tussen 2008 en 2011 een opwaartse trend. In 2012 was er een scherpe daling van de winst voor VMMa/Medialaan. Sinds 2013 is er terug een stijging, maar in 2016 kende Medialaan weer een scherpe daling van de winst. In 2017 nam de winst van Medialaan terug toe. Aangezien Medialaan een grote speler is, heeft dit grote invloed op het gemiddeld resultaat.
Doordat een aantal kleine omroeporganisaties hun jaarrekening over 2017 nog niet doorgaven, stijgt de gemiddelde winst in 2017. Dit verklaart de vreemde beweging van stijgende gemiddelde winst voor belasting en dalende omzet.
Regionale omroeporganisaties
Onderneming |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
VLAAMS BRABANTSE MEDIAMAATSCHAPPIJ |
1 001 087 |
1 798 542 |
2 355 745 |
2 409 362 |
124 866 |
121 507 |
8 |
DE BUREN |
5 511 702 |
7 552 823 |
10 987 219 |
11 126 940 |
476 513 |
470 570 |
38 |
RTV |
177 603 |
666 702 |
|
|
35 114 |
31 665 |
3 |
REGIONALE MEDIA MAATSCHAPPIJ |
901 053 |
2 923 652 |
|
|
-263 087 |
-287 890 |
33 |
Tabel 76: Financiële gegevens 2017 exploitatiemaatschappijen regionale televisie
De Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij ziet zijn bedrijfsopbrengsten licht dalen en de Buren ziet zijn bedrijfsopbrengsten licht stijgen. Die bestaan voornamelijk uit reclame-inkomsten en vergoedingen voor auteursrechten. Ook de sinds 2015 decretaal verplichte vergoeding van de dienstenverdelers heeft hier een invloed op.
De andere exploitatiemaatschappijen behalen gelijkaardige financiële resultaten als in 2016.
Figuur 38: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – exploitatiemaatschappijen regionale tv - Tekstuele beschrijving figuur 38
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De winstgevendheid van de exploitatiemaatschappijen van regionale tv daalt drastisch sinds 2007, met lichte opflakkeringen in 2012, 2015 en 2017. De omzet groeit stilaan terug tot de CPI na een daling tussen 2012 en 2014. Het aantal werknemers blijft stabiel t.o.v. 2016.
INFOFRAGMENT 23: VERGOEDING VANWEGE DE DIENSTENVERDELERS VOOR DE REGIONALE OMROEPEN |
Naar aanleiding van het heronderhandelen van de overeenkomsten tussen de regionale omroepen en Telenet ontstond er in 2011 een conflictsituatie. De kabeldistributeur wilde zich voor zijn nieuwe vergoedingen baseren op het marktaandeel van de omroepen. De regionale omroepen konden zich niet vinden in die nieuwe berekeningswijze. Zij maken immers informatieprogramma’s voor een specifiek publiek in een welomschreven – beperkt – zendgebied. Deze opdracht is zo vastgelegd door de Vlaamse overheid. Hierdoor is hun marktaandeel automatisch beperkt. Dit heeft geleid tot het decreet van 21 februari 2014 houdende wijziging van diverse bepalingen over de regionale televisieomroeporganisaties van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie en een bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014 betreffende de regionale televisieomroeporganisaties ter uitvoering van artikel 166/1 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie. Sinds 2015 heeft elke regionale omroep recht op een bereikvergoeding vanwege de dienstenverdelers die in het Nederlandse taalgebied actief zijn. De VRM berekent deze bereikvergoeding per kwartaal op basis van de bereikgegevens die de dienstenverdelers hem meedelen. Het procentueel dagbereik is een interessante meeteenheid van het bereik van een regionale zender. Dit cijfer geeft weer welk percentage van alle abonnees binnen het verzorgingsgebied van een regionale omroep minstens één minuut naar de regionale omroep hebben gekeken op die dag.
Figuur 39: Gemiddelde, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen voor het tweede kwartaal van 2018 - Tekstuele beschrijving figuur 39 Bron: VRM op basis van gegevens dienstenverdelers In de grafiek in figuur 39 geven we het gemiddelde van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen die vallen onder de bereikvergoedingsregeling weer, net zoals het maximum en minimum voor die dag. Het maximum en minimum worden niet elke dag door dezelfde omroep gerealiseerd. De meeste omroepen volgen een gelijkaardige trend wat pieken en dalen van bereikcijfers betreft. Het bereik ligt wel ver uiteen: terwijl de populairste regionale omroep gemiddeld over het kwartaal bijna dagelijks 20% van haar potentiële kijkers bereikt, ligt dit van de minst populaire omroep gemiddeld net onder de 10%. Lokale evenementen, gebeurtenissen of rampen kunnen soms hoge pieken veroorzaken. Als we de weektrend bekijken, dan zien we dat er op zondag en maandag het meest naar de regionale omroeporganisaties wordt gekeken, terwijl vrijdag en zaterdag de minst populaire dagen zijn. Voor enkele omroepen is zaterdag nog een relatief sterke dag, maar voor de meesten is het de dag waarop ze het minst kijkers lokken. |
Netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie
Onderneming |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
PROXIMUS |
1 866 284 512 |
16 427 569 145 |
4 058 643 958 |
4 489 018 514 |
421 259 486 |
474 503 648 |
12 218 |
Nethys |
1 818 155 764 |
2 309 170 448 |
346 809 884 |
617 108 014 |
9 428 545 |
24 931 141 |
392 |
TELENET |
1 145 812 253 |
4 489 167 898 |
1 997 668 702 |
2 082 282 061 |
495 920 649 |
414 154 357 |
2 294 |
ORANGE BELGIUM |
517 655 467 |
1 365 922 216 |
1 180 536 095 |
1 228 887 772 |
86 582 241 |
49 568 339 |
1 399 |
NORKRING BELGIE |
17 401 546 |
23 207 399 |
12 661 698 |
12 684 194 |
4 186 918 |
4 184 086 |
22 |
Scarlet Belgium |
7 108 532 |
33 150 795 |
104 350 982 |
104 944 667 |
2 158 023 |
2 152 896 |
76 |
stievie |
1 310 744 |
2 386 307 |
1 143 712 |
8 811 773 |
1 687 317 |
1 679 618 |
3 |
NUMERICABLE |
-5 883 602 |
159 841 542 |
49 455 064 |
51 802 297 |
2 263 993 |
-33 753 822 |
57 |
Tabel 77: Financiële gegevens 2017 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie
Proximus zag in 2017 het eigen vermogen afnemen met ca. 176 miljoen euro. De bedrijfswinst van Proximus werd meer dan verdubbeld in 2017 (421 miljoen euro), terwijl de bedrijfswinst voor belastingen met 30 miljoen euro daalde in vergelijking met 2016.
Telenet genereerde in 2017 gelijkaardige bedrijfsopbrengsten als in 2016. Dit is vooral te danken aan de bijdrage van SFR Belux, dat Telenet op 19 juni 2017 overnam. Telenet spitst zich meer en meer toe op het aanbieden van bundels. Het blijft van mening dat deze productbundeltrend in de toekomst nog meer voordelen kan opleveren voor het bedrijf.[244]
2017 was voor Orange Belgium wederom een belangrijk jaar, nadat in 2016 de nationale lancering van het internet en tv-aanbod plaatsvond en de verandering van merknaam van Mobistar naar Orange Belgium gebeurde. In 2017 lag de winst van het boekjaar voor belastingen ruim de helft lager dan in 2016.
Scarlet Belgium nv startte op 1 augustus 2016 de overdracht van algemeenheid van goederen van Scarlet Business nv. Dat zorgde voor grote variaties op de resultatenrekening. Vanaf december 2016 is eveneens het business transformation project van start gegaan, hierdoor wordt het huidige Business Support Systeem, dat bestaat uit verschillende zelfgebouwde systemen, vervangen door één nieuw op maat gemaakt systeem. De stijging van materiële vaste activa was te wijten aan de start van dit project.[245] In 2017 stellen we een stijging van het eigen vermogen vast t.o.v. 2016, evenals voor de bedrijfswinst en de winst van het boekjaar voor belastingen.
Door de opgestapelde verliezen van Stievie nv was het op 19 augustus 2016 verplicht een bijzondere algemene vergadering bijeen te roepen. Medialaan nv, 100% aandeelhouder van de vennootschap, gelooft echter in een succesvolle toekomst van Stievie. Het wijttte de verliezen aan de opstartfase waarin de vennootschap zich nog bevindt, alsook het innovatieve karakter van Stievie.[246] In 2017 heeft de vennootschap haar financiële toestand opmerkelijk verbeterd en sluit het jaar af met een positief resultaat van 1,679 miljoen euro.[247]
Figuur 40: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – omroepsignaaltransmissie - Tekstuele beschrijving figuur 40
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde bedrijfswinst, werknemers en omzet kennen in hun evolutie sinds 2007 een kleine dip in 2009 en sinds 2013. In 2017 merken we een stijging van de bedrijfswinst en een status quo inzake de werknemers en omzet. Doordat de winst van het boekjaar voor belasting in het jaar 2008 laag was, merken we een sterke stijging sinds 2009, vooral aangedreven door Proximus en Telenet. De jongste jaren daalt het gemiddelde echter, vermoedelijk door het aandeel van nieuwe spelers zoals Stievie en Orange in de markt.
INFOFRAGMENT 24: INKOMSTEN UIT VIDEO-ON-DEMAND |
Bij interactieve digitale televisie vormt video-on-demand een bijkomende bron van inkomsten voor de distributeurs. De aangeboden content wordt daarbij al dan niet via tussenkomst van een omroeporganisatie verdeeld. De opvragingen zonder tussenkomst betreffen vooral films of erotische programma’s. De VRM vraagt jaarlijks bij alle Vlaamse dienstenverdelers informatie op over de evolutie van het aantal opvragingen en de evolutie van de inkomsten, zowel met als zonder tussenkomst van omroeporganisaties. Daarnaast wordt er gepeild welk percentage van de inkomsten de omroep of rechtenhouder ten goede komt en welk percentage de distributeur. Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens kan de VRM hierover uitsluitend in geaggregeerde vorm rapporteren. Zoals geïllustreerd in Figuur 42 en Figuur 43 werd de markt tot 2012 in beide gevallen gekenmerkt door een positieve evolutie, met een stagnatie in 2013. De markt van video-on-demand met tussenkomst van de televisieomroepdiensten kent een duidelijke daling vanaf 2014 van zowel het aantal opvragingen als de inkomsten. Er kan een verklaring gevonden worden in de trend dat televisieomroepdiensten meer en meer televisieprogramma’s online beschikbaar stellen, alsook de tendens dat kijkers de jongste jaren meer en meer uitgesteld kijken via de opneemfunctie. Bij de video-on-demand-markt zonder tussenkomst van de televisieomroepdiensten zien we een iets andere evolutie. Er is een voorzichtige daling in 2014 en 2015, terwijl in 2016 het aantal opvragingen stijgt en de inkomsten ongeveer gelijk blijven. In 2017 stijgt het aantal opvragingen naar het hoogste niveau sinds 2007, maar dalen de inkomsten verder. Promotieacties of prijsdalingen kunnen hier een verklaring voor bieden. Waarom deze markt over zijn hoogtepunt lijkt, kan verklaard worden door de stijgende populariteit van pay-tv zoals Play van Telenet en Movies & Series Pass van Proximus en de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix. Zo lezen we in het jaarverslag 2017 van Telenet: “De abonnementspakketten van Telenet voor films en programma's à la carte 'Play' en 'Play More' telden op 31 december 2017 399.800 abonnees, een stijging met 12% tegenover 31 december 2016. Deze sterke prestatie was te danken een (i) een verbetering van de lineaire kijkervaring en de vernieuwing van het premium-contentplatform 'Play More', (ii) de blijvende investering in veelbelovende lokale content, zowel via coproducties met de commerciële zenders 'VIER', 'VIJF' en 'ZES' (waarvan Telenet mede-eigenaar is) als met bepaalde eigen content en (iii) Telenets exclusieve partnerschap met HBO, dat toegang geeft tot internationale content van hoge kwaliteit.”
Figuur 41: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst van de televisieomroepdiensten - Tekstuele beschrijving figuur 41 Bron: VRM op basis van informatie ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers
Figuur 42: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst van de televiseomroepdiensten - Tekstuele beschrijving figuur 42 Bron: VRM op basis van informatie ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers |
[235] Op moment van redactie was er nog geen jaarrekening beschikbaar van PRG Projects nv en Warner Bros Television Production Belgium bvba, normaal gezien behoren zij ook tot de tien grootste facilitaire bedrijven.
[236] Jaarrekening Videohouse nv, p. 37, 2018.
[237] Persbericht Euro Media Group, ‘DB Video gaat deel uitmaken van Euro Media Group’, 17 januari 2017.
[238] Jaarrekening Studio 100 nv, p. 43, 2018.
[239] Jaarrekening deMENSEN nv, p. 34, 2018.
[240] Jaarrekening FremantleMedia Belgium nv, p. 29, 2018.
[241] VRT nv (2018). Jaarverslag 2018, p. 160.
[242] VRT nv (2018). Jaarverslag 2017, p. 189.
[243] Dobbit nv diende nog geen jaarrekening voor 2017 in. Voor Via Plaza nv zijn ook geen gegevens beschikbaar. Actua-TV bvba bestaat niet meer door de evolutie naar Vlaamsparlement.tv, waarvan het Halfrond vzw de vennootschap is. Er werd evenwel nog geen jaarrekening 2017 neergelegd.
[244] Jaarrekening Telenet bvba, p. 41-42, 2018.
[245] Jaarrekening Scarlet Belgium nv, pp. 34-35, 2017.
[246] Jaarrekening Stievie nv, p. 28, 2017.
[247] Jaarrekening Stievie nv, p. 24, 2018.