1.2.1 Contentleveranciers
De Vlaamse tv-markt wordt gekenmerkt door een uitgebreid aanbod aan lokale content. Deze content kan door de omroepen in huis aangemaakt zijn of aangeleverd worden door productiehuizen. Niet alle programma’s die op de Vlaamse tv te zien zijn worden ontwikkeld door Vlaamse omroepen en productiemaatschappijen. Er worden ook buitenlandse audiovisuele producties aangekocht. Dit laatste valt echter buiten het bestek van dit rapport.
1.2.1.1 Contentproductie door televisieomroeporganisaties
Televisieomroeporganisaties staan - afhankelijk van het profiel van de zender - in min of meerdere mate zelf in voor de aanmaak van de programma’s die zij uitzenden. Onder andere journalisten, schermgezichten, producers en technische medewerkers werken hieraan in dienstverband mee. Daarnaast schakelen de omroepen voor de realisatie van programma’s soms zelfstandige medewerkers of facilitaire bedrijven in. Dit model wordt voornamelijk gehanteerd voor nieuws en sport, en bij de publieke omroep ook voor cultuur en educatie.[34]
De organisaties die in Vlaanderen actief zijn als televisieomroeporganisatie worden verderop onder punt “Aggregatie: Televisieomroeporganisaties” vermeld.
1.2.1.2 Productiehuizen
Vlaamse productiehuizen bedenken en realiseren originele formats of zetten bestaande internationale formats om naar een Vlaamse versie. De Flanders DC Studie[35] onderscheidt verschillende processen van creatie:
- Ontwikkeling door de omroep: een omroep heeft een idee of concept uitgewerkt voor de ontwikkeling van een programma en geeft de opdracht aan een productiemaatschappij om deze productie uit te werken. Hierbij is de omroep opdrachtgever en treedt een productiemaatschappij op als uitvoerend producent.
- Uitwerking door de productiemaatschappij: een omroep wenst een bepaald concept uit te werken, i.e. identificeert een bepaalde behoefte of opportuniteit in de markt, en vraagt aan een productiemaatschappij het concept uit te werken en een productie of programma vorm te geven op basis van een aantal criteria. Hierbij is de productiemaatschappij de creator van het programma.
- Creatie door de productiemaatschappij: een productiemaatschappij of een individuele producer kan een idee hebben voor een productie en dit gezamenlijk met een omroep verder uitwerken. Hierbij neemt de productiemaatschappij het initiatief.
Het magazine InsideTV publiceert wekelijks een overzicht van welke programma’s er voor het eerst, of terug, op het scherm komen, op welke zender en wie het produceert. Daarnaast publiceert het een overzicht van producties die aangekondigd werden, maar nog niet op het (open) scherm te zien zijn, voor welke zender en wie het produceert. InsideTV neemt enkel Vlaamse (co)producties op. Voor 2017 publiceerden ze ook een overzicht van welke programma’s er momenteel op tv te zien zijn. Dit maakt dat we vanaf 2017 met een iets kleinere steekproef werken.
In Tabel 11: Vlaamse productiehuizen werd op basis van deze informatie een overzicht gemaakt van Vlaamse productiehuizen die in de eerste jaarhelft van 2018 content maakten voor Vlaamse zenders. Daarnaast onderzocht de VRM welke productiehuizen, die in het mediaconcentratierapport van 2017 vermeld werden, vandaag nog werken voor televisie. Zij werden ook opgenomen in tabel 11.
Productiehuis | Ondernemingsnummer | Productiehuis | Ondernemingsnummer |
100.000Volts.tv (Quality Levels bvba) | 888848810 | L.N.M. bvba (Diamond City Films) | 440793536 |
Bert Smets Productions bvba[36] | 469941046 | Lunanime bvba | 439100984 |
Blazhoffski België bvba | 809118867 | Marmalade bvba | 542704508 |
Bonka Circus nv | 829515789 | Medialaan nv (intern productiehuis) | 432306234 |
Borgerhoff & Lamberigts TV nv | 843959188 | Menuet bvba[37] | 450290430 |
Broektoe bvba | 844268796 | Njam! nv (intern productiehuis) | 830498855 |
Cartouche bvba | 836986571 | Off World bvba | 456635319 |
Caviar Brussels bvba | 458891756 | Panenka nv | 556984688 |
Chemisch Circus bvba | 636830536 | Pinceel Producties (natuurlijk persoon) | 768077474 |
Ciné Cri de Coeur bvba | 872110568 | Pretpraters nv | 843892278 |
C-view bvba | 810329684 | Red Pepper Media bvba (Jack & Charlie) | 896899117 |
De Chinezen nv | 840958326 | Riche, Riche, Riche bvba | 475037407 |
De Filistijnen bvba | 865144582 | RV Productions nv | 421326527 |
De wereldvrede bvba | 525815422 | Seamonster bvba | 837134150 |
DED’s It cvba | 474271503 | SBS Belgium nv (intern productiehuis) | 473307540 |
Dedsfilm bvba | 535832156 | Serendipity bvba | 865935232 |
Deklat Binnen bvba | 632969738 | Skyline Entertainment nv | 462318133 |
De Mensen nv | 474766993 | Spijkerdocs (vennootschap onder firma) | 844030256 |
Diplodokus bvba | 547773549 | Sputnik TV bvba | 862245074 |
Endemolshine Belgium nv | 456086872 | Story BLVD bvba | 832358285 |
Eyeworks Film & TV Drama bvba[38] | 863293961 | Storyrunner bvba | 847805833 |
Fabric Magic bvba | 652858005 | Studio 100 nv | 457622640 |
FBO bvba | 880497902 | Studio Epwerk (natuurlijk persoon) | 536549956 |
Fobic Films bvba | 430436906 | Sylvester Productions nv | 450334574 |
Free Kings bvba | 687640819 | Timescapes bvba | 460500372 |
FremantleMedia Belgium nv | 441647730 | Toespijs bvba | 521880982 |
Geronimo bvba | 838652102 | TvBastards nv (intern productiehuis Medialaan) | 445055103 |
Grid Film bvba | 870804929 | Voices bvba | 450097816 |
Het Konijn bvba | 479891959 | VRT nv (intern productiehuis) | 244142664 |
Het Nieuwshuis bvba | 838492546 | W2 bvba (Luna Films) | 456083112 |
Hotel Hungaria bvba | 810368286 | Walking The Dog ebvba | 467188721 |
Kasona bvba | 456293344 | Warner Bros. International Television Production België Specials bvba | 845231175 |
Koeken Troef Bvba | 808691968 | Woestijnvis nv | 460337749 |
Lecter Media nv | 650760132 | XINIX nv | 441745720 |
Liefhebbers bvba | 552695805 | Zie Ze Doen bvba | 466952654 |
Lionheart Productions bvba | 827050209 | Zodiak Belgium nv | 462185303 |
Live Entertainment nv (De TV-Makers) | 466727178 |
Tabel 11: Vlaamse productiehuizen
Bron: samengesteld a.d.h.v. InsideTV en eigen onderzoek
In juni 2017 kondigde Medialaan aan dat TvBastards, het intern productiehuis van Medialaan, zich in de toekomst enkel nog zou toeleggen op fictiereeksen. Daarnaast zal een nieuw intern productiehuis, PIT, een reeks nieuwe programma’s zoals “At the Festivals” of nieuwe seizoenen van “Blind getrouwd” maken. Verder ontstond ook een interne creatieve cel, FC Panache, die ideeën bedenkt voor tv, radio of marketingdoeleinden, zoals bijvoorbeeld de actie “Beken kleur tegen terreur” die Qmusic na de aanslagen in Manchester opstartte.[39] In november 2017 kondigde Medialaan aan dat het extern productiehuis Zodiak Belgium vanaf 2018 de productie van ‘Familie’ zal overnemen van TvBastards.[40]
Het productiehuis Caviar Brussels gaat vanaf 2018 voort onder de naam Caviar Collective. Caviar Collective verenigt zes creatieve bedrijven rond het productiehuis. Naast Caviar gaat het concreet om Inititals LA, Hurae, Various Film, Cousteau en Selected By.[41]
Het overzicht van Vlaamse productiehuizen is een evolutief gegeven, aangezien er elk jaar productiehuizen verdwijnen en bijkomen. Zo heeft het productiehuis Nieveranst zichzelf eind mei 2018 ontbonden. Aan de andere kant werd het productiehuis Free Kings, dat zal instaan voor de productie van het tweede seizoen van Bake Off Vlaanderen, opgericht, evenals Dok1 Media, dat in ons land over de exclusieve rechten op de catalogus van Talpa beschikt.
Tevens raakte in 2018 bekend dat, mits goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteiten, Telenet de enige eigenaar wordt van het productiehuis Woestijnvis.[42]
In november 2017 raakte ook bekend dat drie Vlaamse productiehuizen (Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media) een productiehuis zouden oprichten. Fabiolo, de naam van de joint venture van de drie bedrijven, zal Vlaamse formats voor de Nederlandse TV-zenders produceren.[43]
In hoofdstuk 3 wordt verder ingegaan op de klantrelaties tussen deze productiehuizen en de verschillende omroepen.
Naast de productiehuizen die vermeld worden in Tabel 11: Vlaamse productiehuizenzijn er nog Vlaamse ondernemingen die omwille van hun NACE-code gekend zijn als productiehuis. De VRM heeft geen weet van de programma’s die zij maken. Mogelijkerwijze beperken zij zich tot de aanmaak van reclamefilms of bioscoopfilms.
Ook Mediarte, het sociaal fonds van het paritair comité voor de audiovisuele sector, publiceert een lijst van productiehuizen op zijn website. Een groot aantal Vlaamse productiehuizen zijn lid van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten” (VOFTP).[44]
1.2.1.3 Creatieve crew via beheersvennootschappen
Auteurs, uitvoerende kunstenaars en producenten kunnen auteursrechten en naburige rechten op hun programma’s doen gelden. Dit wordt in België geregeld door boek XI van het Wetboek van economisch recht (hierna: WER).
Wanneer hun programma’s uitgezonden worden op televisie hebben auteurs en houders van naburige rechten enerzijds recht op uitzendrechten, een vergoeding die geregeld wordt tussen de rechtenhouder/beheersvennootschap en de omroep. Anderzijds zijn er de kabelrechten voor de verdeling van de programma’s over kabel of satelliet.
Auteurs moeten, zoals bepaald in artikel XI.224 §1 WER beroep doen op een beheersvennootschap om deze kabelrechten/vergoedingen te innen (verplicht collectief beheer). Er zijn beheersvennootschappen voor verschillende categorieën van rechthebbenden. De vennootschappen die actief zijn in Vlaanderen rond audiovisuele producties staan opgesomd in Tabel 12: Beheersvennootschappen.
Beheersvennootschap | Ondernemingsnummer | Omschrijving |
AGICOA | 426385274 | Vertegenwoordigt de Belgische en internationale producenten van audiovisuele werken |
BAVP | 456222078 | Vertegenwoordigt de producenten van audiovisuele werken |
deAuteurs | 837299149 | Beheert de auteursrechten verbonden aan de exploitatie van literaire werken, illustraties en strips, podiumkunsten en audiovisuele werken van Nederlandstalige auteurs |
IMAGIA | 456381634 | Vertegenwoordigt de producenten van muziek en videoclips |
JAM | 455162008 | Beheert de auteursrechten van de journalisten |
PlayRight | 440736227 | Beheert de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars |
Procibel | 455690558 | Vertegenwoordigt audiovisuele producenten voor het kopiëren voor eigen gebruik in België |
SABAM | 408860839 | Beheert de auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers |
SACD | 429747315 | Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën televisie- en radiofictie, bioscoopfilm, theater, dans, scènemuziek en multimediafictie |
Scam | 429747315 | Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën audiovisuele en radiodocumentaire, literatuur, geschriften, beelden, illustraties en foto’s, wetenschappelijk en pedagogisch werk, multimedia non-fictie |
SOFAM | 419415330 | Beheert de auteursrechten in de visuele kunsten |
Tabel 12: Beheersvennootschappen
INFOFRAGMENT 5: VOETBALRECHTEN: JUPILER PRO LEAGUE EN CHAMPIONS LEAGUE |
Live sportuitzendingen zijn een belangrijk middel om kijkers aan te trekken. Er wordt dan ook vaak gebruik gemaakt van exclusieve deals (bv. Formule 1, wielrennen …). De nationale voetbalcompetitie is een uitzondering op het gegeven dat inzake sportrechten gewerkt wordt met exclusieve deals. Deze rechten, gebundeld voor de hele competitie, worden op niet-exclusieve basis verkocht. In 2017 werden de rechten opnieuw geveild in zes verschillende loten. Telenet, Proximus en VOO haalden lot 1 (Live uitzending van alle wedstrijden op alle platformen, incl. televisie) opnieuw binnen De exclusieve rechten voor de samenvattingen werden door Telenet verworven en via een sublicentie prompt doorgeschoven naar VIER. Hoewel Sports Late Night, een voetbalverslaggevingsprogramma, gelanceerd werd door VIER, wilde Medialaan initieel haar voetbalprogramma ‘Stadion’ behouden. Medialaan stelde zich hiervoor te beroepen op het recht van vrije informatiegaring. Na een dispuut tussen beide partijen, waarna Medialaan zich genoodzaakt zag om een aflevering van Stadion af te gelasten, besliste Medialaan om het format van Stadion te herwerken. Vanaf januari 2018 wordt op zondagavond het VTM Nieuws ingekort door het volledige sportblok over te hevelen, naar de aansluitende wekelijkse uitzending van Stadion. Diverse Vlaamse volksvertegenwoordigers toonden zich naar aanleiding van dit voorval ongerust over de toepassing van het decretaal verankerde principe inzake het recht op vrije informatiegaring.[45] De veiling bevatte ook een nieuw apart lot dat internetrechten toekent voor het streamen van livewedstrijden, lot 2. Ook die haalde Telenet exclusief binnen voor Vlaanderen, Brussel én Wallonië. Dit betekent dat Telenet een nieuwe nationale internetzender dient op te zetten, waarop iedereen zich kan abonneren om de stream van live voetbalwedstrijden te volgen, onafhankelijk of je klant bent bij Telenet of niet. In januari 2018 lanceerde Telenet haar streamingdienst voor sport, ‘Play Sports Go’, waarin alle sportwedstrijden (excl. sportzenders van Eleven Sports) die Telenet in haar portefeuille heeft online live te zien zijn. In eerste instantie is de streamingdienst enkel beschikbaar in het Nederlands, maar het bedrijf bekijkt de mogelijkheden om in de toekomst ook Franstalig België te kunnen bedienen.[46] De rechten voor ‘korte bijna-live voetbalclips op internet’ werden toegekend aan verschillende mediaorganisaties, zoals de openbare omroep (Sporza), De Persgroep en Telenet.[47] Daarmee kunnen de rechtenhouders, tegen betaling, beelden van doelpunten, grote kansen of (gele en rode) kaarten online uitzenden enkele minuten nadat ze plaatsvonden. Dat de openbare omroep zich met dit initiatief op commercieel terrein waagde en daarbij lagere tarieven hanteerde dan haar commerciële collega’s, vormde de aanleiding voor een parlementaire discussie waarbij o.a. vragen gesteld werden over de conformiteit van dit initiatief met de beheersovereenkomst van de VRT en de marktconformiteit van de gehanteerde tarieven. Hoewel de Vlaamse minister van Media, Sven Gatz, tijdens deze discussie aangaf dat de betalende ‘near live clips’ volledig in lijn liggen met de huidige beheersovereenkomst, toonde hij zich wel ongerust over de tarieven die de openbare omroep in dezen bepaald had.[48] Uit de evaluatie aan het einde van het voetbalseizoen 2017-2018 bleek dat iets meer dan 1.100 gebruikers geregistreerd waren. De Vlaamse minister van Media concludeerde dat de eventuele concurrentiële gevolgen voor de andere spelers de facto veeleer beperkt leken te zijn.[49] Wat de rechten voor de Champions League betreft, delen Medialaan en SBS de uitzendrechten voor de jaren 2018, 2019 en 2020. Q2 zendt de beste woensdagwedstrijd uit, en de samenvatting van de dinsdag- en woensdagmatchen, evenals de Europese Super Cup en de finale van de Champions League. SBS beschikt over het dinsdagpakket[50]en gaat hiermee voor live bereik in prime time.[51] De rechten voor de Beker van België voor de komende drie seizoen werden begin juni 2018 verdeeld. Opmerkelijk aan de Vlaamse zijde is dat naast de VRT, dat zich verzekerde van zes matchen naar keuze, waaronder minstens de finale en maximaal, twee kwartfinales, Medialaan (VTM) zich in de debatten mengde en de rechten op minimaal zes matchen naar keuze bedong.[52] |
1.2.1.4 Facilitaire bedrijven
Productiehuizen of omroepen staan niet altijd zelf in voor alle stappen in het productieproces van een televisieprogramma. Zij doen vaak een beroep op facilitaire bedrijven die hen bijstaan in het ontwerpen, produceren en realiseren van televisieomroepprogramma’s.
Het gamma aan diensten die facilitaire bedrijven kunnen leveren aan productiehuizen is erg breed: pre-productie, opnames, montage en ondertiteling zijn enkele voorbeelden van de activiteiten van facilitaire bedrijven. Door de brede waaier aan mogelijke diensten en het feit dat voor het leveren ervan soms één persoon voldoende is, is er een enorm groot aantal facilitaire bedrijven.
De beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte) stellen op hun sites ledenlijsten beschikbaar. Daarnaast zijn ook heel wat zelfstandigen actief voor het aanleveren van soortgelijke dienstverlening. Zij hebben zich gegroepeerd onder de benaming ZIDAS, een groepering binnen VOTF van freelancers zonder vast statuut.
Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven geeft een overzicht van de voornaamste facilitaire bedrijven bekend bij de VRM.Deze informatie is gebaseerd op de lijst met leden van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en een lijst die beschikbaar gesteld werd door het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte).
Ondernemingsnaam | Ondernemingsnummer | Ondernemingsnaam | Ondernemingsnummer |
1elevation bvba | 861560631 | Medialife bvba | 886029276 |
2frame bvba | 461207977 | mediaventures ebvba | 449890552 |
Ampli bvba | 427728626 | MEVIPRO bvba | 438719023 |
APSTRAKT bvba | 424104784 | Midlife Cowboy nv | 867206328 |
Aquacam (Balaba) bvba | 878477134 | MILAGRO nv | 438037251 |
Beast animation bvba | 865749447 | MILLY FILMS bvba | 426047754 |
BEELDSPRAAK bvba | 473504906 | MOJUICE bvba | 876093409 |
BROADCAST ASSISTANCE TV & VIDEO PRODUCTIONS bvba | 459993301 | Motomediateam Comm. V | 836195329 |
BTI Studios nv | 466037191 | MOXY bvba | 886517840 |
Cartellino bvba | 464449262 | nep BELGIUM nv | 436482083 |
CLAERBOUT STUDIO bvba | 863651673 | NIGHT & DAY PRODUCTIONS nv | 440307051 |
Colli-Bri bvba | 447586506 | NORVELL JEFFERSON PRODUCTIONS bvba | 475066903 |
CO-MANA bvba | 461188478 | NOVID nv | 459113866 |
CREATIVE CONSPIRACY nv | 473522524 | OPTION FACILITIES nv | 449462168 |
Crystal Clear Mediaproducties vzw | 465010278 | PIX IT nv | 446969466 |
DB VIDEO PRODUCTIONS bvba | 463556169 | POSTORGASMICKITCHEN (Studio Regie) bvba | 808219440 |
Digital Media Content bvba | 897131026 | PRG Projects nv | 462106218 |
Digital Media Facilities nv | 452458973 | RAYGUN bvba | 879485340 |
DOMAIN-AN-SAINTE bvba | 449392090 | RONSMANS bvba | 400652362 |
E.S. Broadcast Media ebvba | 439140675 | SCHADUWEN ebvba | 479647083 |
EARTH IN MOTION bvba | 818668518 | Sen Studio bvba | 472617355 |
Eurogrip ebvba | 459727738 | SKRIPT bvba | 434237524 |
EXIT 399 nv | 455687192 | Sonicfilm nv | 879809794 |
EXPERIENCE ebvba | 461899944 | Sonicville sound & music nv | 889201869 |
EYE-CATCHER cvba | 440315563 | SONYBEL nv | 454085407 |
Eye-Lite Flanders bvba | 521981348 | SORRY PRODUCTIONS ebvba | 472889648 |
Filmmore Belgium bvba | 832628501 | STUDIO MM bvba | 465427477 |
FINAL DRAFT | 454024534 | TELEPORTEL EUROPE nv | 444980075 |
GRID bvba | 455623549 | THE FRIDGE bvba | 883233104 |
GRIKAROS nv | 460830370 | THE SEQUEL bvba | 478243454 |
HEADLINE N.F.P. bvba | 441840641 | THE SUBTITLING COMPANY bvba | 473022676 |
HOAX bvba | 476133903 | THE VIDEO FACTORY bvba | 886867832 |
HOMERUN RECORDS bvba | 897460430 | TV CONNECTIONS bvba | 463029993 |
IMMERSIVE bvba | 810678884 | VIDEO LINE bvba | 881728218 |
JAN VERBEKE PRODUCTIES bvba | 831523392 | Videocrew bvba | 832568222 |
K5 bvba | 473165802 | VIDEOHOUSE nv | 437799404 |
KADENZA bvba | 475550616 | VIDI-SQUARE AV SOLUTIONS & VIDEO RENTAL nv | 460452268 |
KNIP bvba | 445604736 | Viewblaster bvba | 891922918 |
Limecraft bvba | 825929759 | WARNER BROS. INTERNATIONAL TELEVISION PRODUCTION BELGIE bvba | 479332626 |
LITES (FAC'S) bvba | 438811073 | Watts bvba | 478825652 |
LIVE IS LIFE bvba | 864869024 | WIM ROBBERECHTS & CO nv | 425666583 |
LIVE MEDIA bvba | 423044516 | XL VIDEO bvba | 462185105 |
Lumi Technologies bvba | 458730222 |
Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven
Begin 2017 verwierf Videohouse de aandelen in DB Video België en Luxemburg. DB Video wordt zo ook een onderdeel van Euro Media Group. De twee bedrijven werken reeds samen voor het audiovisueel contract binnen het Europees parlement. Beide bedrijven zijn eerder complementair. Zo heeft DB Video een sterke positie binnen de event/corporate markt en bij de Europese instellingen, terwijl Videohouse zich vooral richt op telco’s, broadcasters en productiehuizen. DB Video blijft dan ook als een apart merk bestaan.
In mei 2017 nam Videohouse ook TV Data over, een Brusselse specialist in extra informatie op het tv-scherm tijdens de uitzending van beelden.[53] Sinds begin juli 2018 is Kanaal Z verhuisd naar de gebouwen van Videohouse, waar de zender een aantal faciliteiten deelt met RingTv.[54]
1.2.1.5 Reclameregie
Naast redactionele content kunnen de televisieomroepprogramma’s commerciële communicatie, zoals reclame, telewinkelen of productplaatsing, bevatten. De manier waarop deze in de programmatie mag geïntegreerd worden, is aan regels onderhevig, zoals vastgelegd in artikels 47-101 van het Mediadecreet. Voor de openbare omroep VRT gelden striktere regels dan voor de private omroeporganisaties.
Televisiezenders verzorgen hun reclameregie doorgaans intern. Toch zijn er steeds meer externe reclameregies op de markt aanwezig.
Aanbieder | Ondernemings nummer | Soort Regie | Televisieomroep |
Halfrond vzw | 679840435 | Intern | vlaamsparlement.tv |
Medialaan nv | 432306234 | Intern | VTM, Q2, Vitaya, vtmKzoom, KADET, CAZ (Bites Europe nv), Stievie (Stievie nv) |
Make Up Your Brand bvba (Televisiemakers) | 811546936 | Extern | MENTtv (werkt ook samen met Transfer nv, Ment Media bvba) |
ORR bvba | 871034858 | Extern | AVS (regionale zender), Stories TV ( Vlamex nv) |
Regionale TV Media nv | 448708637 | Extern | Regionale zenders (nationale reclame) |
SBS Sales Belgium nv | 456631755 | Intern/Extern
| VIER, VIJF, ZES, Njam! (Njam! nv), Play Sports (Telenet bvba) |
Skynet iMotion Activities nv | 875092626 | Intern | Proximus 11, Proximus 11+, Zoom |
Transfer nv | 841954753 | Extern | Dobbit TV (Dobbit nv), Evenaar (Via Plaza nv), Menttv (Ment Media bvba), PlattelandsTV (Plattelands TV nv), Studio 100 TV (Studio 100 TV nv), Kanaal Z (Belgian Business Television nv) |
VAR nv | 441331984 | Extern | Eén, Canvas |
Tabel 14: Reclameregie televisie van de voornaamste Vlaamse televisieomroepen
Enkel de televisieomroepen die onder Vlaamse bevoegdheid vallen worden hierboven vermeld, maar het aanbod van televisieomroepen waar de Vlaamse kijker toegang tot heeft, is ruimer en sommige van deze regies werken ook voor buitenlandse zenders die zich richten op Vlaanderen (zie ook onder sectie 3.4.2 De wereld in Vlaanderen ).
INFOFRAGMENT 6: GEPERSONALISEERDE RECLAME OP TELEVISIE | ||||||||
Proximus en Telenet experimenteerden enige tijd met adresseerbare reclame (ook gepersonaliseerde reclame genoemd), waarna Telenet in september 2017 startte met een volwaardig project, Smart Ad, voor al zijn klanten i.s.m. SBS (VIER, VIJF en ZES). Er lopen per week ca. vijf gericht campagnes. In 2019 zou distributeur Proximus volgen.[55] Volgens Telenet slaat het concept aan en zijn veel adverteerders geïnteresseerd. Zowel grote als kleine spelers, maar ook lokale adverteerders, die vroeger niet via televisie adverteerden. Het bedrijf is zodoende van plan om de gepersonaliseerde reclame uit te breiden naar andere zenders.[56] Aanvankelijk kwam er kritiek op het opt-out-principe dat de operatoren hanteren: klanten die bepaalde gegevens niet willen delen, moeten dit zelf aanpassen in hun profiel. De Privacycommissie bereikte in juli 2017 evenwel een akkoord met de operatoren over hoe er rekening moest worden gehouden met de strengere Europese vereisten inzake gegevensbescherming die ondertussen in werking getreden zijn vanaf mei 2018. Nieuwe klanten zullen hun expliciete toestemming moeten geven als ze bepaalde gegevens willen delen: het opt-in-principe. Bestaande klanten dienden enkel geïnformeerd te worden over het privacy-niveau en de manier waarop de klant de privacy-instellingen desgewenst kan aanpassen. [57] Hoe werkt adresseerbare reclame op tv?[58] Op de website van SBS Smart Ad, een unit van SBS Belgium die verantwoordelijk is voor gepersonaliseerde reclame, vinden we uitgebreide informatie. Gezinnen worden uitgekozen op basis van een aantal criteria. SBS beschikt volgens hun website over meer dan 100 segmentatiecriteria waaruit de adverteerder zijn doelgroep kan samenstellen. Deze kunnen zowel apart als geaggregeerd worden ingezet. SBS geeft volgende voorbeelden van criteria: familie typologie, aankoopindicatoren of mozaïek typologie. Dit kan eventueel in combinatie met geotargeting. Buiten de 100 standaardcriteria kan de adverteerder ook zelf een segment samenstellen in samenwerking met Bisnode (een data-analysebedrijf). Dit kan op basis van criteria specifiek gekozen door de adverteerder of op basis van de klantenlijst van de adverteerder. Vervolgens worden er relevante advertenties naar de settopbox gestuurd. De settopbox doet dienst als kleine ad server. Wanneer er een match is met het profiel van het kijkende gezin, kiest de settopbox de meest relevante spot uit en zendt deze uit. Wekelijks krijgt de adverteerder een rapport met het aantal afgeleverde impressies en het bereik op de geselecteerde doelgroep. De verantwoordelijkheid voor de reclame blijft dus bij de omroepen. Hieronder volgt de workflow voor gepersonaliseerde reclame[59]
|
[34] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.
[35] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.
[36] Bert Smets Productions bvba produceerde Hopla voor Ketnet. Sinds 27 november 2009 werd het overgenomen door Lascaux nv. Dit bedrijf ging op 18 december 2015 in vereffening. Bert Smets Productions bvba blijft in deze lijst opgenomen omdat Hopla nog altijd uitgezonden wordt op Ketnet.
[37] In 2017 fuseerde Menuet met haar 100% dochtervennootschappen Favourite Films NV en Tijl producties NV. (Jaarverslag Menuet 2017, pagina 16).
[38] Eyeworks werd overgenomen door het Amerikaanse Warner (WBIT België). Eyeworks België zal echter onder eigen naam een aantal programma’s blijven produceren.
[39] De Morgen, “Medialaan investeert in interne producties”, 13 juni 2017.
[40] Medialaan, “Medialaan en Zodiak Belgium investeren in Familie“, 15 november 2017. <https://medialaan.be/nl/medialaan-en-zodiak-belgium-investeren-samen-toe...
[41] De Tijd, “Productiehuis Caviar bundelt zes bedrijven”, 13 juni 2018.
[42] De Morgen, “De televisiecoup van Telenet”, 8 maart 2018.
[43] De Morgen, ‘Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media richten productiehuis op in Nederland ‘, 21 november 2017.
[44] De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten vzw (V.O.T.P.) en de Vlaamse Film Producenten Bond (V.F.P.B.) zijn eind 2015 gefusioneerd. Ze gaan in de toekomst verder onder de koepel V.O.F.T.P.(Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten). Deze koepel is een beroepsvereniging die als doel heeft de economische en commerciële belangen van de Vlaamse onafhankelijke film & televisie producenten te bevorderen.
[45] Vlaams Parlement, Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, 28 september 2018.
[46] De Standaard, “Telenet lanceert streamingdienst voor sport”, 18 januari 2018.
[47] De Tijd, “Sporza verbaast met voetbalbeelden tegen betaling”, 19 december 2017.
[48] Vlaams Parlement, “Actuele vraag over het betalend aanbieden van voetbalbeelden door de VRT via zogenaamde near live clips”, 20 december 2017.
[49] Vlaams Parlement, “Vraag om uitleg over de evaluatie van het betalend aanbieden van voetbalbeelden door de VRT (Near Live Clips)”, 14 juni 2018.
[50] Knack, “VTM en SBS delen uitzendrechten Champions League in 2018-2020”, 07/12/2017.
[51] SBS, “Dit is SBS”, 18 januari 2018.
[52] HLN, “Tv-rechten van de Croky Cup zijn voor VRT, VTM en RTL-TVI”, 5 juni 2018.
[53] De Tijd, “Videohouse neemt TV Data over”, 31 mei 2017.
[54] RingTv, “Kanaal Z en RingTv zijn voortaan buren”, 3 juli 2018.<http://www.ringtv.be/nieuws/kanaal-z-en-ringtv-zijn-voortaan-buren>
[55] SBS, “Het tij is gekeerd: SBS maakt weer winst en investeert in nieuwe projecten”, 20 augustus 2018.
[56] De Standaard, “(Bijna) iedereen krijgt al maanden reclame op maat”, 24 april 2018.
[57] De Standaard, “Proficiat, u koos ooit voor tv-reclame op maat”, 24 april 2018.
De Standaard, “(Bijna) iedereen krijgt al maanden reclame op maat”, 24 april 2018.
[58] Informatie verzameld op http://www.sbsbelgium.be/adverteren/addressable-advertising/addressable-advertising-how-did-we-come-that-far geraadpleegd op 20 juli 2017.
[59] Bewerking door de VRM van European audiovisual observatory (2016), Yearbook 2015 key trends, Television, cinema, video and on-demand audiovisual services – the pan-European picture, p. 37.vol