Bijlage 27: Actieplan mediawijsheid (SD23)

Het Actieplan Mediawijsheid* voorziet acties in volgende domeinen:

  1. aandacht voor mediawijsheid in de algemene programmering
  2. participatieve acties voor kinderen, inclusief een veilige internetomgeving; voor jongeren en voor digitale inwijkelingen
  3. samenwerken met stakeholders inzake mediawijsheid.

*Gemakshalve wordt ‘mediawijsheid’ ingekort tot ‘MW’

1. Aandacht voor mediawijsheid in de algemene programmering

  • IDENTIFICATIE van MW output:
    • Hoeveel  MW items (programma's of onderdelen van) er worden uitgezonden in 2013
    • Voorbeelden:
      • Radio: Hautekiet (Radio 1), De Grootste Helpdesk (Radio 2)
      • TV: Koppen, TerZake, Reyers Laat, Panorama, Ook Getest op Mensen, Volt, ...
      • Online: ketnet.be, Carte Blanche, ...
  • BEWUSTMAKING inzake MW: dit omvat volgende acties:
    • Campagne MW: 'Wat is Mediawijsheid?': 3 tv/online spots van 60" ism Mediawijs, EMSOC, LINC, uitgezonden tijdens Digitale Week eind april.
    • Actie MW: 'iedereen veilig online' ism Radio 2 - De Grootste Helpdesk (3-7juni)
      • Gedurende een week konden luisteraars vragen over veilig internet voorleggen aan een helpdesk van 20 experten.
      • 700+ luisteraars werden telefonisch en/of online geholpen, à rato van kwartier per interventie
      • Antwoorden op vragen werden met bijgaande tips & tricks en informatiefilmpjes toegankelijk gemaakt via een speciale website (www.radio2.be/grootste-helpdeks), waar ze raadpleegbaar blijven.
      • Deze actie werd ontwikkeld met een breed panel stakeholders die bij MW/online veiligheid betrokken zijn: B-CCentre, BeCommerce, CERT, Childfocus, EMSCO, FCCU, Febelfin, FSMA, Gemeenschapsonderwijs, Gezinsbond, IAB, IBM, iMinds, KULeuven, LINC, Mediaraven, Mediawijs.be, Microsoft, Telenet, Seniorennet, Universiteit Antwerpen, Unizo, VKSO.
    • Infosessie MW: 'Ingebeeld@VRT' ism AOC-Onderwijs, 25 april
      • Doelgroep: programmamedewerkers VRT + stakeholders onderwijs
      • Doel: Wat is MW, waarom belangrijk? Wat doet VRT rond MW, en met wie? Voorstelling stakeholders Onderwijs & resultaten samenwerking met ingebeeld. Feedback => next steps samenwerking
    • Workshop MW voor professionals:
      • ISM EBU Academy, Beeld&Geluid en Mediawijs.be
      • Verschoven naar Actieplan 2014 want geen format beschikbaar
  • DISSEMINATIE inzake MW: dit omvat volgende acties:

2. Participatieve projecten die bijdragen tot MW

2.1. Doelgroep kinderen

  • Veilig internet voor kinderen
    • ‘Vet op Net’ filmpjes, cookies policy, security upgrade, PWC audit,  AMICA beeldherkenning tegen naakt, campagne tegen cyberpesten, aandacht voor Safer Internet Day, samenwerking met EMSOC: Use case profile ketnet.be,…
  • PP projecten: 2 pp/jaar
    • Checklist 12, Ketnet King Size second screen app, Kids Lab, Buitenspeeldag,…
    • Kinderen kunnen zelf vragen stellen aan de studiogasten via webcam. Ze worden aangezet om relevante en originele vragen te bedenken en die goed te formuleren. De beste vragen komen aan bod in de studio.
    • Word zelf voetbalcommentator. In het kader van een wedstrijd waarbij kinderen tickets konden winnen voor een wedstrijd van de Rode Duivels mochten kinderen zelf een fragment becommentariëren zoals een echte voetbalcommentator
    • Ontwikkeling Ketnet-reporter-app: laat die kinderen toe om zelf reportages te maken en te tonen op ketnet.be (uitgerold in 2014)

2.2. Doelgroep Jongeren: 2pp/jaar

  • OP12:  Carte Blanche: jongeren leren televisie heruitvinden en ontwikkelen zelf een nieuw tv-programma voor jongeren, zie   http://www.youtube.com/watch?v=_S-P4vcrpq8
  • MNM: Start to DJ, Sing your song, UrbaNice,..
  • STUBRU: Wild Bunch, …

2.3. Doelgroep Digitale inwijkelingen: 1 pp/jaar

  • Iedereen Veilig Online: participatief project ontwikkeld door Radio 2 en panel  stakeholders met het oog op het bewustmaken en aanleren van veilig online gedrag (zie hoger)
  • Internet, da’s pas handig!: actie tvv senioren online, ontwikkeling gestart op 21 oktober ism Radio 2, Mediawijs.be, ouderenverenigingen en kabinet Media => uitrol in 2014

3. Samenwerken met stakeholders inzake MW

  • Ingebeeld.be:  pilootproject met AOC – Onderwijs (sept. 2012-13). Dit omvat 3 trajecten rond lerarenopleiding + stageschool (Heverlee, Bree, Ieper) en omvat volgende acties wat VRT betreft:
    • Ter beschikking stellen VRT content:  voor ontsluiting op portal Ingebeeld:
      • WOI/II: de reeksen ‘De Laatste Getuigen’, ‘Ten Oorlog’, de docu ‘Oorlogskinderen’,…
      • Andere: Kleur in E-mineur, Mijn Kunst is Top,…
      • Opleiding Basis + toegang tot VRT archief voor opzoeken ad hoc content
    • Co-creatie sessie @ VRT: 1 maart
      • Sessie ‘Hoe wordt ‘Publiek Geheim’ gemaakt?’ ism redactie PH Televisie
      • Sessie ‘Zoeken & vinden in VRT Beeldarchief’ met D&A
    • Infosessie MW ‘Ingebeeld@VRT’ op 24 april voor programmamedewerkers en verantwoordelijken VRT en stakeholders van Onderwijs, met toonmoment van resultaten samenwerking
  • Urban radio:
    • STRAK: pop up studentenradio Leuven
    • REC Radio Gent
    • MNM: UrbaNice, UrbaNice DJ contest, Urban 50
  • Kenniscentrum MW
    • Mediawijs Launch Event: 28 maart (zie hoger)
    • Stuurgroep Mediawijs.be: mei, september
    • Stakeholder panel ‘Iedereen veilig online’: 24 april
    • Actie ‘Iedereen veilig online’ 3-7 juni (zie hoger)
    • Project ‘Senioren online’: 7 november (zie hoger)
    • Masterclass Digital Literacy Strategy: 2-3 december
  • NeLe
    • Digitaal leerplatform om anderstaligen te helpen bij Nederlands leren (NT2-taalonderricht). Dmv VRT-actua & tekstmateriaal krijgen zij toegang tot Vlaamse a/v content en leren zij Vlaamse samenleving en cultuur kennen en begrijpen.
    • 10 partners (CTO, ILT, Itec, MMLab, Linguapolis, Taaluniecentrum, Taalblad, Televic, VIAA, VRT,…) nemen deel aan dit onderzoeksproject van Centrum voor Taalonderwijs KU-Leuven in de periode 2013-15.

VRT draagt bij door geschikte audiovisuele content op te zoeken en ter beschikking te stellen: Iedereen Beroemd, Man bijt Hond. Tevens inzet van expertise bij ontwikkelen & implementatie van platform.