Bijlage 10: Jaarverslag radio 2013 (SD8)

VRT radio is er voor iedereen in Vlaanderen. De radio behoudt zijn sterke positie, met ruim drie miljoen luisteraars per dag,  dankzij duidelijke geprofileerde netten. In een snel veranderende mediacontext blijven ook jonge luisteraars geboeid door radio, omdat zeker onze jonge radionetten, MNM en Studio Brussel 360 graden merken zijn geworden en alle platformen ( online, apps, video, televisie, social media, events)  inzetten om de band met de luisteraar te versterken.

Radio is een dynamisch medium en radionetten blijven inzetten op continue vernieuwing.  Zo werden in 2013 tal van nieuwe programma’s gelanceerd als Bonus (Radio 1), Frituur De Wereld (Radio 2), UrbaNice (MNM) of Linde Late Night (Studio Brussel).

Bij Klara was de vernieuwing grondiger. De klassieke en culturele zender van de VRT kreeg in september 2013 een nieuw programmaschema. Klara veranderde niets aan haar aanbod maar wel aan de beleving ervan. Klara wil slow radio zijn, met respect voor het bioritme en de behoeften van de luisteraars.

In het najaar van 2013 werd ook bij Radio 1 een vernieuwingstraject gestart, vanuit duidelijke  inzichten uit het Memo onderzoek. Het gaat om vernieuwingen in programmaschema en uitstraling van Radio 1, tegelijkertijd is ook een grondig kwaliteitstraject in volle voorbereiding.

Enkele radionetten lanceerden nieuwe succesvolle events zoals Klara’s Top 100 in Concert, of Schrijver zoekt Zanger (Radio 1) , andere radionetten vonden beproefde formules opnieuw uit, zoals Music For Life bij Studio Brussel of MNM Marathonradio.

VRT radio stimuleerde de creativiteit en scherpte de radioskills van zijn medewerkers aan via inspirerende sessies als de Wild Radio Day, met internationale input en  uitstraling. Ook bij  Radio 2 liep een kwaliteitstraject.

Samenwerking met jong radiotalent was er via reeksen als The Wild Bunch (Studio Brussel) maar ook via initiatieven als Strak FM, een pop-up radiostation waarbij studenten zelf op locatie radio maken met ondersteuning van VRT. 

In samenwerking met diverse partners werd ook gestart met de voorbereidingen van twee grote events die volgend jaar plaats vinden in het kader van 100 jaar radio.

Radio1

Missie

Radio 1 is een open informatienet dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt en dat mensen inspireert in hun denken en voelen. 

 

Waarden

Openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking, alertheid

 

Radio 1 in 2013: nieuwsgierige en open radio gedreven door de dynamiek van de wereld

1.Informatie

1.1. Nieuws en Actua

Voor een informatienet als Radio1 blijven de De ochtend en Vandaag cruciale programma’s. Ze volgden de dagelijkse actualiteit op en brachten  feiten en duiding bij de grote nationale en internationale nieuwsmomenten uit 2013 , met een belangrijke rol voor eigen verslaggeving en inzichten ter plaatse (bv Jens Franssen in Syrië,…).

In het najaar van 2013 werden de actuaprogramma’s tijdens het weekend opgefrist met eigen accenten op zaterdag (Bonus) en zondag (Dageraadplaats). Bovendien werd tijdens het najaar van 2013 ook een kwaliteitstraject gestart voor zowel De ochtend als Vandaag met een aantal centrale aandachtspunten zoals diversiteit in gesprekken en inhoud, focus en agendasetting, vormgeving, een warme en constructieve toon, ontwikkeling van journalistieke expertise, …

1.2. Radio 1 als de weerspiegeling van een veranderende wereld

Radio 1 is gebouwd rond de nieuwsgierigheid van haar publiek over de evolutie van de wereld waarin zij leven. Radio 1 kiest, naast de brandende actualiteit,  doorheen haar programmatie dan ook duidelijk voor het belichten van wat er in de verschillende aspecten van onze samenleving gebeurt en verandert.

1.2.1. Mens en maatschappij

Maatschappelijke thema’s als milieu, zorg, mens en maatschappij, welzijn, gezondheid en wetenschap kwamen structureel aan bod in speerpuntprogramma’s als “de Ochtend” en “Vandaag”,  “Hautekiet”, “Nieuwe Feiten” en “Interne keuken”.

Hautekiet belichtte dagelijks sociaal-maatschappelijke onderwerpen, relevant vanuit de leefwereld van de luisteraar. Het programma betrekt de luisteraar en hun mening op een interactieve manier bij het programma zowel op de radio als ook sterk online en zocht onder het moto “samen slim” constructief naar oplossingen en  inzichten.

Verder bracht Interne Keuken wekelijks een waaier aan wetenschappelijke, maatschappelijk-culturele en internationale thema’s vanuit de expertise van de verschillende gastsprekers. Dagelijks werd er in Nieuwe Feiten plaats gemaakt voor de verhalen achter het nieuws, stond men stil bij de dingen die net niet het nieuws van de dag halen of die extra vragen oproepen. Ook Joos had in de gesprekken naast cultuur aandacht voor sociologische en maatschappelijke onderwerpen.

Radio 1 maakt wekelijks tijd voor het diepgravende gesprek met een centrale gast in Touché op zondagmiddag met Friedl’ Lesage.

Radio 1 bracht ook enkele overkoepelende reeksen met maatschappelijke, internationale en/of geschiedkundige invalshoek. Het spoor van Hannibal (reeks met Michaël de Cock over hedendaags Europa met geschiedkundige insteek) en  Terug naar Japan (met Veerle De Vos) waren hier voorbeelden van. Verder een reeks over de gevolgen van de crisis in Europa, een reeks over justitie, een speciale uitzending vanuit Genk over 1 jaar sluiting van Ford Genk, een special over emigratie/immigratie  vanuit het Red Star Line Museum, enz.. Er was een aangepaste programmering op internationale vrouwendag, en Radio 1 nam actief deel aan mobiliserende hulpacties als Syrië 1212 en Haiyan 2121.

1.2.2. Cultuur

Radio 1 draagt culturele verdieping hoog in het vaandel. In 2013 kreeg cultuur uitgebreid aandacht in het dagelijkse programma “Joos” en in het wekelijkse programma “Touché”.

Joos had in haar structureel aanbod onder andere aandacht voor film, podiumkunsten, literatuur, muziek, poëzie, taal, strips en beeldende kunst.  Joos deed via opmerkelijke acties ook actief aan cultuurcreatie : een interactieve wedstrijd rond kortverhalen -55 fiction- waarbij luisteraars hun eigen kortverhaal konden insturen.  

Ook in Touché  was er structureel aandacht voor culturele gasten en onderwerpen  met onder andere een live uitzending vanop “Toast literair” en vanuit de Academie Antwerpen.

“Een zomer in boeken” met Fried’l Lesage bracht een hele zomer lang literaire tips voor in je reiskoffer, er was aandacht voor gedichtendag, voor het 75 jarig bestaan van Flagey en verder brachten ook De Ochtend en Vandaag structureel het grote cultuurnieuws. Natuurlijk waren er ook talrijke samenwerkingen met de brede cultuursector (cfr. infra).

Radio 1 hield in december haar eindejaarsconference “Van Peel overleeft”, waar Radio 1 het jaar traditiegetrouw met humor afsluit.

1.2.3. Sport en muziek

Een belangrijke pijler en een sterke troef is de live sportverslaggeving in Sporza. Live verslaggeving van het BK en WK veldrijden, de Vlaamse wielerweek, en verslaggeving van de 100 ste  Tour de France in “Sporza Tour” waren absolute hoogtepunten in wielerverslaggeving. Radio 1 organiseerde samen met Canvas een historische wieleravond met als centrale gast de grootste Belgische renner ooit: Eddy Merckx. Sporza bracht naast Belgisch competitievoetbal en Europees voetbal, natuurlijk uitgebreid verslag van de weg van de Rode Duivels naar de WK kwalificatie voor het WK voetbal in Brazilië in 2014. “Sporza Brasil” ving de sfeer bij de uiteindelijke kwalificatie van de Duivels en ook de loting voor het WK zelf in december werd uitgebreid gecoverd.  Verder was er ook uitgebreid aandacht voor andere sporten als atletiek (bv Memorial van Damme), hockey (zilver voor de Red Lions op het EK in Boom), volleybal, gymnastiek,  enz… 

De muziek op Radio 1 blijft een mix van hedendaagse en klassieke pop & rock met extra aandacht voor Vlaamse producties. Radio 1 heeft structureel aandacht voor Nederlandstalige muziek doorheen de hele dag en behaalde in 2013 haar performantie maatstaf. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig . Bovendien heeft Radio 1 volgens de interne Muziekmonitor van de VRT-studiedienst de hoogste variatieratio van alle VRT-netten (aantal verschillende nummers / aantal gedraaide nummers.

Radio 1  promootte Vlaamse/Belgische muziek  ook in 2013 via belangrijke muzikale specials en acties als de “100 op 1” (top 100 van de Belgische muziek), de week van de  Radio 1 sessies met Vlaamse artiesten in november (Dez Mona, Johan Heldenberg, Johan Verminnen, Bent van Looy)   de “Radijoweejn Sesje” op Dranouter, de sessie met Meuris en Ozark Henry en natuurlijk via de actie Schrijver zoekt zanger , waarin bekende auteurs liedjesteksten schreven en hun favoriete muzikanten uitnodigden om samen een nieuw nummer te maken.

Er was veel aandacht voor concertverslagen en nieuwe releases en verslaggeving van belangrijke muziekfestivals. Radio 1 stond uitgebreid stil bij het overlijden van Lou Reed en herdacht Johnny Cash. Naast de “100 op 1” had Radio 1 ook in 2013 haar andere traditionele hitlijsten als de “Classics 100” (beste klassiekers uit rock en pop) .

2. Acties & events met oog voor samenwerking

Radio 1 werkte ook in 2013 intensief samen  (structureel of per project) met de culturele sector (o.a. literatuur, film, theater en podiumkunsten), de muzieksector, de sportsector en de mediasector. Persoonlijkheden uit die sectoren krijgen ook  kansen op Radio 1 als gastprogrammamaker en/of presentator.  De zender bouwt zijn relatie met zijn luisteraars ook uit door geregeld op locatie uit te zenden.   De vaste presentatoren zijn mediapersoonlijkheden die ook actief deelnemen aan  organisaties /evenementen van partners. En externe partners uit het middenveld zijn welkom om te participeren rond maatschappelijke thema’s in uitzendingen of projecten.

3.Online & Social Media

Radio 1 is multiplatform georganiseerd. Content op het web en de sociale media gaan hand in hand met de live programma’s om de persoonlijke banden met het publiek nog sterker aan te halen. Zowel de duidelijke stijging in dagelijkse bezoekers van de site als volgers op sociale media in 2013 tonen de online relevantie van radio 1.  Het aantal fans op Facebook steeg van 10.558 in 2012 tot 15.374 eind 2013 (+45.6 %) , het aantal twitter-followers steeg nog sterker van 17.219 in  2012 tot 28.192 eind 2013 (+61.1 %). Dit wijst op een groeiende digitale verankering van Radio 1 bij haar publiek.

Vooral het interactieve programma Hautekiet zette expliciet in op sociale media en verzorgde een sterke digitale, visuele en online uitwerking van haar thema’s en onderwerpen. Dit leidde in 2013 meermaals tot pieken in de bezoekcijfers van de R1-site van meer dan 40.000-50.000 bezoekers (Hautekiet maakt school, de taalweek. Alle R1-programma’s zijn herbeluisterbaar via de radiospeler, “radioplus”, waar de mobiele en digitale radiobeleving ook voor Radio 1 sterk is en verder wordt uitgebouwd.

Ook muzikaal is Radio 1 sterk digitaal uitgebouwd. Concertverslagen, muzikale reeksen, nieuwe releases en veel meer worden op de site aangeboden.  De Radio 1 sessies werden opnieuw live en integraal gestreamd. Radio 1 dook in 2013  geregeld in de database van de vernieuwde beta.vi.be-website (van poppunt), op zoek naar nieuwe, goeie bands en mooie liedjes van bij ons . Dus ook online ging R1 samenwerking niet uit de weg. Verder bood Radio 1 haar relevante muzikale selecties ook via andere online streamingdiensten als Spotify aan.

4.De nieuwe Radio 1 in 2014

Radio 1 is een geloofwaardige, betrouwbare, boeiende zender die alle luisteraars die “nieuws”-gierig in het leven staan, op de best mogelijke manier wil bedienen. Radio 1 wil met zijn sterke inhoud de luisteraars optimaal bereiken, ook in een veranderende mediacontext. In het najaar werd daarom een  vernieuwingstraject gestart voor de zender dat moet resulteren in een nieuw programmaschema van Radio 1 begin 2014, rekening houdend met de belangrijkste inzichten uit het Memo-onderzoek en met aandacht voor de 4 belangrijke radiobouwstenen :  muziek, inhoud, presentatie en vormgeving.

Vanaf oktober 2013 werd ook de organisatie van Radio 1 vernieuwd: samenwerking en duidelijke beslissingslijnen werden sterker verankerd in de werkingsstructuur. Onder leiding van het nieuwe nethoofd Filip Pletinckx  is de  kernstaf van Radio 1  voortaan gemengd samengesteld om samenwerking tussen de diverse afdelingen  ook in organisatie te verankeren.  In de staf is naast het productieteam van Radio 1, ook de nieuwsdienst  en  de sportredactie vertegenwoordigd. 

 

MNM

Missie

MNM is een ontspannende hitradio die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt en hen tegelijk gidst door een relevant informatief aanbod. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.

Waarden

groepsgevoel, openheid, optimisme, engagement, inspiratie, authenticiteit

In 2013 werkte de radioploeg van MNM verder aan de groei van jonge toegankelijke instapradio. MNM probeerde de betrouwbare gids te zijn die een sterke band met jong en divers Vlaanderen opbouwt via interactie, participatie en co-creatie. MNM heeft een half miljoen exclusieve luisteraars die de VRT anders niet bereikt. Hiermee profileert MNM zich sterker op scholieren en nieuwe Vlamingen waarmee een exclusieve connectie wordt opgezet.  

1.Nieuws en Actua

Ook in 2013 brengt MNM nog meer nieuws en informatie dan andere Vlaamse hitradio’s.  Elk uur brengt MNM nieuws en in de ochtend-, middag- en avondblokken zijn er extra half uur bulletins. Het nieuws, aangeleverd door de nieuwsdienst volgens strenge kwaliteitseisen, werd nog meer op maat gemaakt van de luisteraar van MNM. Een kleine ploeg journalisten maakt dagelijks gedifferentieerd nieuws voor MNM met meer geluidsfragmenten en meer informatie en duiding afgestemd op de jonge luisteraars van MNM.

Ook door de programma’s heen is er een goede samenwerking met de nieuwsdienst. Bijvoorbeeld nieuwsfragmenten in verschillende programma’s, jaaroverzichten 2013, thema-uitzendingen in Generation M, extra duiding en interactie bij de hoofdpunten en het nieuws in de ochtend- en avondshow. In de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow en in Planeet De Cock wordt de actualiteit op de voet gevolgd met interactie van luisteraars, experten en beleidsmakers.

2.Verkeer en sport

Dagelijks volgt MNM de recente verkeerssituatie en ’s morgens en ‘s avonds vertelt een ervaren verkeersmedewerker alles over de verkeersupdates in Vlaanderen en Brussel.

In de spitsprogramma’s (ochtend en avond) brengt MNM naast actua en brede info ook sport. De luisteraars krijgen een overzicht van bekende sporten zoals voetbal en wielrennen. Tijdens de zomer 2013 kwam er bijvoorbeeld een special Tour of Beauty met vrouwen van wielrenners over de beleving en de verhalen achter de Ronde van Frankrijk. MNM zet ook in op sportbeleving om luisteraars zelf te laten sporten. En er is ook heel wat aandacht voor minder bekende sporten zoals vrouwenvoetbal, hockey, snowboarden,…

3.Muziek

De slogan Music and More werd nog sterker ingevuld door extra muzikale en inhoudelijke verrassingen op maat van de luisteraars.

Bij MNM staan muziek en artiesten centraal met heel wat aandacht voor de Vlaamse muziekmakers die ongeveer 20% van het aanbod vertegenwoordigen. Muzikale themaweken werden geoptimaliseerd: Back to the 90’s, MNM1000, MNM-muziekweekends rond de Vlaamse Feestdag, 80’s weekend, Robbie Williams, Genk On Stage,…

Via MNM1000-luisterpunten werd een verbondenheid met en tussen de luisteraars opgezet.

Vlaamse artiesten en nieuwe talenten kwamen aan bod in het MNM1000-Café.

Nieuw muziektalent en nieuw dj-talent werden aangetrokken via free podia en een aantal acties zoals Start to DJ, UrbaNice met urban artiesten,…

Ook de urban leefwereld wordt wekelijks op de voet gevolgd in UrbaNice. Elke donderdagavond maken Brahim en Astrid Demeure leuke radio met urban muziektalent, stand up comedians en andere urban artiesten.

Als extra beleving voor de jonge luisteraars organiseert en ondersteunt MNM ook events zoals UrbaNice Party en MNM Back to the 90’s, concerten van internationale en nationale artiesten,...

4.Acties en events

4.1Thema’s en reeksen

Er werd verder gewerkt aan een sterk programmaschema dat regelmatig op een verrassende manier werd doorbroken met belevenisacties.

Themaprogramma’s en speciale programmareeksen onderstrepen het unieke karakter van MNM  met maatschappelijke relevante onderwerpen die leven bij het jonge publiek. De participatie en interactie van jongeren stonden centraal in items over werk, sociale media,…

Er kwam bvb een uitzending van Generation M op straat, bij daklozen in Antwerpen samen met Betonne Jeugd uit Antwerpen.  MNM maakte een volledige special rond Haiyan 2121 om de slachtoffers van de tyfoon in de Filippijnen te helpen.

MNM organiseerde een verkeersmaand met aandacht voor de verkeersveiligheid samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en VAB, en maakte radio vanop de Boekenbeurs samen met de Taaltelefoon.

MNM bracht werkgevers en werknemers ook samen in het Grootste Arbeidsbureau van de Wereld, een actie om jonge mensen extra kansen te geven op de arbeidsmarkt.

Positivisme, groepsgevoel, engagement en verbondenheid zijn MNM-waarden die ook staan voor enkele spraakmakende radio-acties zoals De Strafste School 2013, Op zoek naar Zwarte Peter, of  Marathonradio. Marathonradio toonde zich solidair met jong Vlaanderen en steunde  24/24u iedereen die bezig was met studeren en examens.

4.2 op pad naar de luisteraars

Regelmatig werden programma’s op locatie uitgezonden om luisteraars te ontmoeten, zoals tijdens De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow, Planeet De Cock en Generation M.

Daarnaast maakte MNM occasionele programma’s naar aanleiding van events, zoals UrbaNice Party, Summerfestival, White Sensations, Regi in the mix, Dimitri Vegas & Like Mike, MilkFest, Fantasiafestival, De Grote Verkeersquiz, De Boekenbeurs,…

De zomerprogrammatie zorgde ervoor dat jonge luisteraars in contact kwamen met het medium radio. MNM kwam letterlijk naar de luisteraars toe om samen met hen radio te maken. De wedstrijd Start to DJ leverde een muziekdj op en tijdens Sing Your Song Live konden luisteraars de grootste hits meezingen met een live band.

5. Online aanbod en sociale media

5.1 Interactie en co-creatie

Interactie en co-creatie staan altijd centraal bij MNM. Samen met professionele radiomakers helpen luisteraars aan programma’s, items, online belevingen en acties, door stemmingen, polls, meningen,…

Jonge  luisteraars zorgen voor nieuwe inzichten voor programmamakers door deel te nemen aan participatieve projecten.

5.2 360° beleving

De radiobeleving van MNM wordt volledig doorgetrokken via de website en sociale media zoals Facebook, Spotify en Twitter die de directe interactieve beleving verder zetten.

Er werden een aantal innovatieve trajecten opgezet rond visual radio. Met extra beeld en grafiek bij de audiostroom bieden we de luisteraars nog meer beleving aan via online, mobiele en digitale platformen.

5.3 MNM HITS

MNM Hits brengt 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM. Het digitale non-stop-kanaal brengt gevarieerde en brede hitmuziek gebaseerd op de playlist van MNM. Af en toe wordt het muziekaanbod aangepast aan de acties bij MNM. MNM Hits draaide bvb de MNM1000 van 2012 als extra beleving voor de MNM1000 van 2013.  De programmatie kreeg extra accenten met MNM Christmas Hits songs tijdens de kerst- en eindejaarsperiode.

6.Nieuw talent

Als jongerenzender geeft MNM ook heel wat kansen aan jong talent. Nieuwe muziekdj’s kregen een plaats in het uitzendschema. En nieuwe radiodj’s kregen ook extra kansen. Sander Gillis (ook Ketnet-wrapper) presenteert vanaf september het namiddagblok bij MNM. Ook de weekendprogramma’s kregen een aantal nieuwe dj’s.

Op donderdagavond installeerde MNM het succesvol platform UrbaNice rond urban music en de urban leefwererld. Het nieuwe urban dj talent Lady S kreeg een programmablok op zaterdagavond.

7.Samenwerkingen

Er werd een scholenproject opgestart in samenwerking met studenten uit media-opleidingen en docenten uit media-scholen. Het moet de goesting voor het radiomaken bij nieuw radiotalent aanscherpen. Via een scholenproject probeert MNM de jongeren met technologische kennis en interesse een extra kans te geven om online projecten uit te werken.

In de dagelijkse werking zoekt MNM samenwerking met verschillende partners in Vlaanderen die actief zijn in de leefwereld van jongeren en nieuwe Vlamingen. Heel wat partnerships zijn zowel structureel als ad hoc. Bvb Let’s go urban, de muziekindustrie, Ultratop, culturele organisaties, jongerenverenigingen, muziekorganisaties, verkeersorganisaties zoals BIVV, VSV, VDAB,…

 

Studio Brussel

Missie

Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld

Waarden

Avontuur, originaliteit, open minded, betrokken

In 2013 vierde Studio Brussel zijn 30 jarig bestaan met 300 luisteraars op de partyboot ‘Dirty Thirty’. De week voorafgaand aan deze verjaardag ( 1 april) werd teruggeblikt op de rijke geschiedenis  en de rol en impact van onze zender.

1.Muziek

Onder het motto ‘life is music’ staat muziek centraal bij Studio Brussel. Het aanbod is gevarieerd én verrassend. Ook in 2013 werden veel initiatieven genomen om het ruime en verdiepende muziekaanbod  in nieuwe programma’s, concepten of events te laten leven.  Zo stond  bijv.  Tijdens Jamaican Friday  de reggae cultuur een dag lang centraal en werd met de wedstrijd ‘De Nieuwe Lichting’ een forum en stimulans gegeven aan nieuw muzikaal talent.

Een reeks  programma’s, acties, en themadagen garanderen een breed en meer gespecialiseerd aanbod:

  • Select (elke avond 2 uur lang het beste uit de alternatieve scene)
  • Duyster (intimistische muziek)
  • Switch (dansmuziek)
  • TLP en Lefto (urban & worldgrooves)
  • Jaar Van De Gitaar (gitaarmuziek over verschillende decennia heen)
  • Murdock (drum and bass, dubstep….)
  • Sixties (muziekreeks met muziek  uit dat decennium)
  • Studio Brusselle (dag lang uitsluitend vrouwenmuziek)
  • 5 van de jaren 90 ( 5 dagen terugblik op muzikale jaren 90)
  • The Sound Of Belgium (uitsluitend  belgische dansmuziek)
  • Rapper’s Delight (themadag over roots van rap en hiphop)
  • Tijdloze, Album 100, The Greatest Switch, De Zwaarste Lijst, Duysterlijst (genrelijsten gestemd door de luisteraars)

Er was heel veel aandacht voor live muziek met oa  live-verslaggeving vanop 15 zomerfestivals, en live captaties  vanop  I Love Techno, Museum Night Fever, Studio  Ibiza ….

Studio Brussel organiseert ook zelf  live-concepten en showcases. Living Room is een akoestische sessie ( van oa Hooverphonic, Bastiile en Jacco Gardner) bij een luisteraar thuis. Club 69 is onze showcase met  (inter)nationale toppers als Rudimental, Passenger, Stromae, Trixie Whitley, The National, Arctic Monkeys, Jake Bugg en Charles Bradley.  De zomer werd op 21 juni muzikaal op gang getrokken  met concerten en dj sets op ons On The Rox -live event. En onze concertboot  ‘Music Cargo’ meerde aan in 3 Vlaamse steden met 3 Belgische bands .

Minimum 23% Vlaamse producties in de playlist en extra initiatieven (zoals De Week Van Eigen Kweek) zorgen voor ruime aandacht  en ondersteuning voor de Vlaamse muzieksector en nieuw Vlaamse talent.

2.Nieuws, actua en sport

Nieuws-updates elk uur informeren onze luisteraars op maat. Bij grote nieuwsfeiten is er  extra deskundige duiding. 

Studio Brussel is  ook ‘sport’minded: het programma Studio Sport belicht de sportieve beleving, in Studio Brasil werden de Rode Duivels aangemoedigd  en  we waren een actieve partner met uitzendingen vanop  Climbing For Life, Ten Miles, De Watersportdag en  Antwerpen Europese Sportstad. Met  het programma de  ‘De Sportclubquiz’ gingen we in ‘de week van de sportclub’  op zoek naar de slimste sportclub.

3.Acties en evenementen met oog voor samenwerking

De sociale betrokkenheid van Studio Brussel weerspiegelt zich in verschillende partnerships, events en live-uitzendingen zoals de dag van de jeugdbeweging, de dag  van de jeugdhuizen, Clean Beach Cup, kick off academiejaar ….

Met Music For Life 2013 maakten we van de week voor Kerst ‘ De Warmste Week’. Vlaanderen koos zelf zijn (meer dan 700) goede doelen. Voor de criteria, de toekenningen  en de financiële opvolging naar de vzw’s werd beroep gedaan op de Koning Boudewijnstichting. Er werden meer dan 1800 acties georganiseerd en er kwamen 38.000 sympathisanten kijken hoe onze 3 presentatoren een week lang radio maakten en overleefden  in open lucht (in  De Schorre in Boom);

4.Online en sociale media

In 2013 bleef Studio Brussel  zijn multiplatforme beleving verder  en volwaardig uitbouwen. Naast de website groeiden het aantal Facebookvrienden (tot bijna 300.000) en de Twittervolgers (140.000). Ook op Spotify, Instagram etc …converseert  en bedient Studio Brussel zijn community. De uitzending  van Music For Life op één en OP12 haalde sterke scores.

5.Nieuw

Met Gunther D in primetime in 2013 tastte Studio Brussel de grenzen van radio en humor af.  De laat-avonden waren  speels en avontuurlijk met Linde Late Night en Nightcall. Nieuwe radiotalenten  kregen alle kansen en ruimte in Wildbunch en ze mochten zelf campingradio realiseren vanop de festivals Tomorrowland en Pukkelpop.

 

Klara

Missie

Klara creëert een slowzone waar plaats is voor de essentie en waar je kan genieten van de schoonheid in klassieke muziek.

 Waarden

Schoonheid, Genot, Inzicht, Slowness

1.Muziek en cultuur

Klara focust op muziek en cultuur en doet dat volgens het principe van slow radio. Klara wil, met het nieuwe programmaschema dat in september 2013 werd ingevoerd, nog meer rekening houden met het bioritme van de luisteraar en de relevantie van informatie. De grote ambitie was om van Klara een open net te maken, waar zowel liefhebbers als kenners zich welkom voelen.

In Espresso komt het brede klassieke repertoire aan bod en focust Klara op het culturele voorpaginanieuws. In Klassiek Leeft steekt Bart Stouten de hand uit naar de luisteraar, ook via social media. Sylvia Broeckaert begeleidt ons bij de lunch in Promenade. In Maestro komt het grote klassieke repertoire aan bod, met focus op een artiest die die week op één van de grote podia in Vlaanderen en Brussel optreedt en dagelijks een concertopname. Chantal Pattyn maakt met Pompidou van maandag tot donderdag een kunstprogramma dat ook aandacht heeft voor de brede context waarin die kunst ontstaat. Op vrijdag presenteert Olav Grondelaers Happy Hour, met culturele tips voor het weekend. Heidi Lenaerts presenteert vier dagen per week Django, met een subtiele mix van klassiek en jazz. Klara Live is het wekelijks slot voor de concerten, een mix van eigen opnamen en EBU-opnamen. Late Night is de plek voor ‘andere’ muziek. Van Late Night Laika (de kosmische tunes van Mauro Pawlovski), Late Night Lab (hedendaags klassiek), Late Night Shift (experimentele pop), Late World (wereldmuziek) en Late Night Last Call (met een muzikant als curator). Tijdens het weekend zijn De Liefhebber, waarin Katelijne Boon wekelijks een liefhebber van klassieke muziek te gast heeft, en Iedereen Klassiek met Olav Grondelaers nieuw. Net als Valckenaers & Vanhoudt op zondagavond: klassiek met een twist.

Het slot tussen 18 en 20 uur wordt op zondag steevast ingenomen door speciale reeksen. Van De Bach Code (over de cellosuites van Bach) tot de tiendelige radioserie Weg Van Wagner n.a.v. de 150ste geboortedag van de componist. Giusseppe Verdi, even oud, werd herdacht in Viva Verdi én met een speciaal diner. De 100ste verjaardag van Le Sacre du Printemps van Stravinski stond vier weken lang op de agenda in Le Sacre. De 50ste editie van het MA-festival (voorheen Musica Antique) was aanleiding voor een reeks van 4 uitzendingen. Klara zond ook een tweede reeks uit van The Original Soundtrack, waarin filmmuziek centraal staat. Voorts waren er op zondag specials rond de componisten John Dowland en Benjamin Britten.

Klara zond ook een aantal specials uit. Opvallend was de radioserie Dat heet dan gelukkig zijn met psychiater Dirk De Wachter en Pat Donnez, met als hoogtepunt de live uitzending in AMUZ.

Klara zette ook de hele maand april in op de maand van de filosofie.

In oktober werd met de vierdelige serie Radio Marcel de 100ste verjaardag van het 1ste deel van A la Recherche du Temps Perdu herdacht.

2.Acties en evenementen

In januari vond de tweede editie plaats van Klara in deSingel. Klara4KIDS kende een nieuwe editie in coproductie met HETPALEIS in Antwerpen. In mei zette Klara helemaal in op de Koningin Elisabethwedstrijd. Klara was voor de vijfde keer presenting partner van Jazz Middelheim. In september vond de 9de editie plaats van het KlaraFestival, met als titel: Go Crystal Tears.

Voor de vierde keer werden de Klara's georganiseerd. De Klara-Carrièreprijs 2013 ging naar André Laporte (uitreiking op 25.1.2014).

Het meest opvallende project dat Klara dit jaar organiseerde was Baza(ar) Belg(ï)e, een 100-delige radioserie (uitgezonden in Espresso) waarin Claude Blondeel zijn imaginaire museum samenstelde aan de hand van 100 werken uit Belgische collecties. Dit project ging gepaard met een door 12.000 mensen bezochte tentoonstelling in de Centrale For Comtemporary Art (Brussel), een tweetalige catalogus en een CD.

(Nog een nieuwigheid was Klara’s Top 100 in Concert, dat voor het eerst plaats vond in een uitverkochte Stadschouwburg in Leuven, in samenwerking met 30 CC en Brussels Philharmonic.

Van 27 tot 31 december presenteerde Klara de felgesmaakte actie Klara Serveert, met als ondertitel: muziek om op te eten.

3.Online aanbod & Sociale Media

Klara.be is een site waar luisteraars terecht kunnen voor programma-informatie en voor de selectie van de beste klassieke releases in Klara’s 10. Meer en meer zet Klara ook in op Facebook en Twitter. Vooral met het dagelijkse programma Klassiek Leeft en met acties zoals Klara’s Top 100.

 

Klara Continuo

Klara Continuo is digitaal te ontvangen en brengt non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24.

 

Radio 2

Missie

Radio 2 is een optimistisch ontspanningsnet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en houvast biedt.

Waarden

vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

1. Nieuws en Actua

In 2013 werd volop ingezet op de verstaanbaarheid, helderheid en relevantie van het nieuws.

Radio 2 brengt regionale, nationale en internationale berichten en gaat telkens op zoek naar wat het nieuws  voor de luisteraar betekent. Met een nieuwe  vorm (interactie tussen nieuwslezer en presentator) mikt Radio 2 op een grotere toegankelijkheid van de inhoud.

Radio 2 beleeft en vertaalt. Het Proces De Gelder werd gevolgd, maar er werd ook nagegaan hoe het zit met de gemeentefinanciën één jaar na de gemeenteraadsverkiezingen. Wordt zwemmen in jouw gemeente duurder, betaal je in 2014 meer gemeentebelastingen en schrapt jouw stad de nieuwjaarsreceptie? West-Vlaanderen en Limburg vertaalden de cijfers in mensentaal en vroegen duiding aan specialisten.

De regionale redactie in Antwerpen is als eerste regio voluit gestart om het regionale nieuws ook via twitter te verspreiden. Op die manier proberen ze nog sneller het nieuws bij de mensen te brengen. Extra duiding volgt dan in de radiobulletins.

2.Programma’s

  • Het programma ‘De Zoete Inval’ werd gerestyled, rekening houdend met de noden en de flow van radio anno 2013.  Ook de panelleden komen uit meer diverse hoeken dan in de eerste formule.
  • ‘De klassiekers van de jaren ‘80’ resulteerde voor het eerst in een ‘vinyl top  80’.  Radio 2 is bij uitstek goed geplaatst om een verbindende rol te spelen tussen wat hip en traditioneel is.
  • De geëngageerde Leki werd de derde madam in het best beluisterde programma van Vlaanderen, de Madammen,
  • Plage Préférée verving afgelopen zomer ‘Mooie dagen’.  Elke week maakte Kim Debrie van op een andere zomerse locatie live radio, met de voeten in het zand en met het accent op een zomers ‘hier en nu’ gevoel. 
  • Zowel op zaterdag als zondag presenteerden Dieter Vandepitte en Vanessa Vanhove ‘Frituur De Wereld’ waarbij ook de ‘community’ van Radio 2 vakantiegangers aangesproken en ingeschakeld werd om (sfeer)verslag uit te brengen vanuit alle hoeken van de wereld.  Het programma werd goed onthaald en liep ook in september door  in de plaats van ‘A La Prima’.
  • In mei was er een ‘zaterdag van de jaren ‘90’ waarop de programma’s van weleer met de presentatoren van toen opnieuw tot leven kwamen: ‘Ochtendkuren’ met Somers en Verschueren, ‘De Zoete Inval’ met Luc Appermont, De BRT Top 30 met Guy Devynck, Radio Rijswijck met Rino Ver Eecke.
  • Dave Peeters presenteerde tijdens de zomer een korte show (één uur) op zaterdag gebaseerd op al dan niet waar gebeurde (sport)verhalen, Kleedkamergeheimen.
  • Vlaanderen Muziekland. Muziekprogramma op zondagnamiddag met het accent op Vlaamse producties en nieuwe releases, gepresenteerd door Iris Vanhoof.  Naar analogie van het gelijknamige TV-programma was er veel aandacht voor de zoektocht naar de Zomerhit van 2013 en werden ook de kanshebbers in andere categorieën belicht.

3.Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Radio 2 heeft een traditie van een groot netwerk met heel diverse partners. Het net blijft in elke regio apart en ook rond grotere mobiliserende thema’s (bv rond mediawijsheid via De Grootste Helpdesk) met diverse landelijke partners samenwerkingen aangaan. Radio 2 ondersteunt op die manier zeer uiteenlopende toeristische, sociale, sportieve, culturele en sensibiliserende acties, soms als mediapartner, soms als partner-organisator.  En versterkt zo ook zijn uitstraling en hechte band met zijn luisteraars.

  • ‘De eregalerij’ op één en met ‘De Volgelingen’ backstage. Voor het eerst was er een verslag van ‘De Eregalerij’  te zien op Eén.   Ook de opnamedag zelf en het event kregen meer weerklank en uitstraling door een rechtstreeks uitzending van ‘De Volgelingen’ ter plaatse (backstage).
  • ‘Zomerhit’ was opnieuw te zien op één.
  • De ‘1000 Klassiekers’ werden voor het eerst uitgezonden vanuit een externe locatie: van 12 tot 20u presenteerden Christel Van Dyck, Anja Daems en Albrecht Wauters van het ‘duizend klassiekerscafé’ ‘Gusto’ aan het theaterplein in Antwerpen.  Er ging ook een uitgebreide 360°-campagne aan vooraf.
  • Inspecteur Decaluwé organiseerde een ‘grootste helpdesk’ rond ‘iedereen veilig online’.  Voor het eerst kwam deze reeks tot stand door een verregaande samenwerking met stakeholders uit diverse sectoren die ook van bij de start bij het project werden betrokken.
  • Actie Goed Gezien, ism de Koning Boudewijnstichting: elke regio ging op zoek naar initiatieven rond burenengagement. Regionaal uitgewerkte actie met nationale uitstraling. 
  • Het Radio 2 zomerrestaurant: een pop-up die opduikt in de verschillende steden in Vlaanderen met groentenkok Frank Fol.
  • Radio 2 Tuindag met Bartel Van Riet. Succeseditie in Bokrijk.
  • Groot imagofeest: Radio 2 trakteert. Eerste editie in Kortrijk. Met live-uitzendingen en gratis uitdelen van oliebollen.

4.Online aanbod en sociale media

Aangevuurd door het Mediamomenten onderzoek (MeMo), is Radio 2 zich nog meer gaan toeleggen op het digitale potentieel van de doelgroep.  In 2013 werd nagedacht over de rol van sociale media enerzijds voor Radio 2 en anderzijds wat het net er als merk mee kan betekenen bij  zijn doelgroep.

Nationaal lag de focus op facebook als prioritair platform. Nu eens programma gerelateerd, dan weer gebonden aan een actie of ontsproten uit toeval of inspiratie, werden boodschappen steeds met het oog op echte interactie en conversatie met de luisteraar gepubliceerd. Qua bereik is Radio 2 erin geslaagd om een stijging van het aantal fans van 74% te realiseren voor de algemene merkpagina, met een traditioneel gevoelig sterkere stijging tijdens de 1000 Klassiekers campagne. Voor de regionale pagina’s en de programma- of themapagina’s wordt er gewerkt aan ‘best practices’ en een organisatorisch nauwgezettere opvolging daarvan.

Als sociaal medium om in conversatie te gaan met de doelgroep, werd Twitter niet als prioritair beschouwd voor de nationale activiteiten. Als PR-tool om communicatie met het middenveld en stakeholders te voeren, werd het wel door submerken als Inspecteur Decaluwé iets intensiever gebruikt.  De regionale redacties zetten wel volledig in op Twitter om zich als nieuwsmerk te profileren en de concurrentie aan te gaan met andere mediamerken. Radio 2 Antwerpen startte als proefproject.

De resultaten van het proefproject zijn zowel kwantitatief (stijging van het aantal volgers) als kwalitatief (toegenomen interactie met stakeholders, gemeentes, verenigingen, andere media…)  erg bemoedigend. Het project wordt begin 2014 organisatorisch vertaald naar elke regio.

5.Muziek

Ook in 2013 waren er op Radio 2 initiatieven die aandacht geven aan de actuele releases van Vlaamse muziekmakers.

Viva Vlaanderen-journaal

In het najaar van 2012 startte Hitwinkel met een dagelijks Viva Vlaanderen-journaal. Nieuwtjes, releases, verjaardagen of speciale acties van Vlaamse artiesten komen hier uitgebreid aan bod. Sinds najaar 2013 is het Viva Vlaanderen-journaal ook online te herbeluisteren en zo deelbaar via de sociale media.

Muziekcafé

Sinds januari 2011 biedt Het Muziekcafé elke zondagnamiddag een podium aan (voornamelijke Vlaamse) artiesten met live optredens, interviews en leuke verrassingen. Een speels programma, in het teken van de Vlaamse artiest.

Christoff presenteert de Vlaamse Top 10

Om de Vlaamse Top 10 nog meer glans en uitstraling te geven, is zanger Christoff aangetrokken om de hitparade te presenteren. Het is ook een apart programma geworden, waar het vroeger nog onderdeel uitmaakte van het programma Viva Vlaanderen.

Bestaande initiatieven waarbij nieuw Vlaams talent of nieuwe producties van bestaande (Vlaamse) producties aangemoedigd worden, bleven in 2013 gecontinueerd.

 “De Muziekklas”.

- De Muziekklas 1 – Kleinkunst met als muziekcoach Johan Verminnen-  Het winnend liedje:     Peperkoekenhart’ van An-Sofie Noppe

- De Muziekklas 2 – Meezinger met als muziekcoach Bart Kaëll-Het winnend liedje: ‘Dat hemels gevoel’ van Elke Taelman

- De Muziekklas 3 – Pop met als muziekcoach Tom Dice-Het winnend liedje: ‘Omdat ik van je hou’ van Joyce Lemmens

De 1000 Klassiekers

Om de aandacht te vestigen op de stemming voor de 1000 Klassiekers, vroeg Radio 2 aan een aantal Vlaamse artiesten om een klassieker te vertalen naar het Nederlands, en er hun eigen versie van te brengen: onder meer Will Tura, Guy Swinnen, Belle Perez, Gunther Neefs, Free Souffriau hebben een nummer onder handen genomen.

De Eregalerij

Voor Eregalerij 2012 nam Pieter Embrechts ‘Helena’ van Hugo Raspoet op, Free Souffriau zong ‘More than Sympathy’ in, in het kader van Eregalerij 2013. Jelle Cleymans werkt aan een moderne versie van een nummer van Jimmy Frey ter aankondiging van Eregalerij 2014.

Radio 2 zorgde op vlak van lokale producties ook voor een multiplatform-aanpak: Zomerhit en De Eregalerij kenden zowel op het internet een verhaal vooraf als een uitkomst op televisie.