2.1. Artikel 9 - Diversiteit op de netten

Betreffende de diversiteit op de netten:

Artikel 9 § 5: “De netten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit brengen in hun aanbod in de verschillende Openbare Omroepdomeinen, zodat in elk van de Openbare Omroepdomeinen over de netten heen een diversiteit aan genres en disciplines wordt aangeboden. Hierbij wordt ook de nodige aandacht besteed aan Brussel.

In het bijzonder zijn de radionetten zo geprofileerd dat zij een diversiteit aan muziekgenres aanbieden waaronder ook het Nederlandstalige in al zijn genres.” 

 

Om te voldoen aan deze bepalingen dient de VRT:

  1. diversiteit te brengen in hun aanbod, zodat in elk van de Openbare Omroepdomeinen over de netten heen een diversiteit aan genres en disciplines wordt aangeboden en waarbij de nodige aandacht aan Brussel wordt besteed;
     
  2. de radionetten zo te profileren dat zij een diversiteit aan muziekgenres aanbieden waaronder ook het Nederlandstalige in al zijn genres.

 

De VRT geeft met volgende gegevens aan op welke punten zij al dan niet voldoet aan de bepalingen:

 

1. Diversiteit in het aanbod van de Openbare Omroepdomeinen:
 

De VRT heeft het volgende overzicht bezorgd in het kader van de diversiteit van het aanbod:
 

Nieuws en informatie : Nieuws en informatie op televisie

Het Journaal was er in 2011 ook buiten de vaste uitzenduren. Er zijn 29 extra journaals uitgezonden (o.m. de aardbeving in Japan, de dood van Osama bin Laden, de aanslagen van Breivik, de ramp op Pukkelpop, het akkoord over de splitsing van BHV, de val van Tripoli en de dood van Khaddafi). Een aantal belangrijke gebeurtenissen werden live uitgezonden: persconferenties en de eedaflegging van de regering Di Rupo en het vonnis in het proces Ronald Janssen.

Terzake bracht in juli en augustus speciale uitzendingen over de politieke crisis, de aanslagen in Oslo, Libië, de Pukkelpop-ramp en de Eurocrisis, naast thematische reeksen over sociale media, overbevolking en mobiliteit.

Karrewiet, het dagelijkse nieuwsmagazine van Ketnet, bracht een extra Pukkelpop-uitzending en onderbrak daarvoor uitzonderlijk zijn zomerstop. Koppen bracht enkele specials o.a over de gebroeders Borlée. In Villa politica kon de kijker alle episodes in de langdurige regeringsonderhandelingen van dichtbij volgen. Reyers laat kende een tweede seizoen als laatavondprogramma.

 

Nieuws en informatie: Nieuws en informatie op het internet

Deredactie.be bracht meer nieuwsfeiten in livestreaming: de regeringsonderhandelingen, de revolutie in Egypte, herdenkingen in Noorwegen, de persconferentie na de Pukkelpop-ramp... Tijdens het proces-Ronald Janssen en tijdens Rock Werchter publiceerde de redactie een live blog. Via het gebruik van sociale media was er voeling met een nieuw segment van mediagebruikers. Er kwam een IPad app waarmee het aanbod van de videozones van de themasites in optimale omstandigheden op een IPad kan bekeken worden.

 

Nieuws en informatie: Nieuws en informatie op radio

Het VRT-radionieuws en de Radio 1-programma’s De ochtend en Vandaag informeerden over de vorming van een nieuwe federale regering. Radioverslaggevers waren meer live te horen vanaf de plek waar het nieuws zich afspeelde. Niet alleen in de Wetstraat en op de weide van Pukkelpop maar ook bij de val van Tripoli of op het Tahrirplein in Caïro. Radio 1 was in Japan vlak na de tsunami, en trok twee maanden na de kernramp het besmette gebied rond Fukushima binnen. In De ochtend was er een live uitzending vanuit het pas geopende MAS in Antwerpen en een special over asielzoekers. Vandaag had op 1 september een thema-uitzending over onderwijs. De regionale nieuwsbulletins van Radio 2 vallen onder de eindredactie van VRT Nieuws. De nieuwsuitzendingen op de andere radionetten worden door VRT Nieuws zelf gemaakt.

 

Nieuws en informatie: Buitenlands nieuws

Er werd aandacht besteed aan de verslaggeving in het buitenland. VRT Nieuws stuurde meer eigen journalisten naar de brandhaarden in de wereld: de Arabische Lente, de tsunami/kernramp in Japan, de aanslagen in Noorwegen, de schuldencrisis in Griekenland en de voedselcrisis in de Hoorn van Afrika. Met  De vloek van Osama en Back in the USSR, twee gesmaakte reeksen vonden VRT Nieuws en Canvas elkaar.

 

Nieuws en informatie: Onderzoeksjournalistiek

VRT Nieuws investeerde ook verder in onderzoeksjournalistiek. Panorama heeft onder meer volgende actuele programma’s gemaakt: Watt een kluwen (over elektriciteitstekort in ons land), Is ons pensioen te doen?, Het nieuwe zoet (over suikervervanger stevia), Bulgarije aan de Leie (over de filières die zigeuners uit Bulgarije massaal in Gent doen belanden), Ronald Janssen, het onderzoek van de gemiste kansen (wat is er fout gegaan in het onderzoek ) en Voor wie de klok luidt (over de problemen bij de Hasseltse politie).

 

Cultuur (lijst van televisieprogramma’s opgenomen in bijlage 5) : Signaleren van cultuur in programma’s

De nieuwsuitzendingen (alle radio- en tv-netten), Karrewiet en de wrap (Ketnet) en deredactie.be informeerden over culturele evenementen. Programma’s zoals De laatste show, Vrienden Van de Veire en Villa Vanthilt vulden die informatie aan op Eén. Terzake en Reyers laat deden dat op Canvas, de regionale programma’s en De madammen op Radio 2. Op Radio 1 brachten onder andere De ochtend, Vandaag, Joos en Moshi culturele onderwerpen. De programma’s van Studio Brussel en MNM informeerden over de brede culturele actualiteit, afgestemd op hun doelpubliek: film, nieuwe media, specifieke muziekgenres, mode en literatuur.

 

Cultuur: Cultuurspecifieke programma’s

Op Radio 1 bleef Friedl’ de afspraak met boeken. In de reeks Kleur in E-mineur van Moshi kozen 15 muzikanten een schilderij als inspiratiebron voor een nieuw nummer. Er waren vijf Radio1-sessies in het Amerikaans Theater met grote namen uit de Belgische muziekwereld: Milow, Filip Kowlier, Das Pop, Gorki en Hooverphonic. Op het zomerse festivalpodium van Dranouter was er een Radio1-sessie met Roland.

Studio Brussel maakte programmareeksen rond muziek en jongerencultuur: De 5 van 91, Born in the 80’s, Listomania, Hard to beat en Studio Brussel draait door en tijdens de showcases van Club 69 (voor 69 duo’s) en Living room (een huiskamerconcert) concerteerden toppers als Elbow, Robyn, White Lies en James Blake.

Canvas bouwde verder aan zijn culturele zondagavond. Cobra TV werd in oktober vervangen door De Canvasconnectie als wekelijks cultuurprogramma. Reeksen als Belpop en Goudvis werden verdergezet. Canvas klassiek besteedde aandacht aan de Vlaamse componisten (onder meer met documentaire over Luc Brewaeys), ensembles (o.m. Collegium Vocale) en aan opera. De Koningin Elisabethwedstrijd werd live uitgebreid gevolgd op Canvas+, met De nacht van de Koningin (een nieuw programma op Canvas), Klara en Cobra.be. Rock kreeg dan weer aandacht in Later with Jools Holland, een vierdelige special over Rock Werchter en enkele documentaire reeksen.

Ketnet had nieuwe afleveringen van de documentairereeks over de musical Oliver. Jonge circusartiesten kregen in Magic circus show de kans om een circusact uit te werken en die te brengen in een show in Genève.

 

Cultuur : Thematisch cultuuraanbod

Klara pakte uit met enkele evenementen en reeksen. Samen met de Nederlandse collega’s van Radio 4 maakte Klara een 10 uur durende live-uitzending vanuit De Brakke Grond in Amsterdam. Voor de tweede keer werden de Klara’s uitgereikt. Dit gebeurde tijdens de Staten-Generaal van de Klassieke Muziek in De Bijloke in Gent. In de Vlaamse Opera en de Handelsbeurs in Gent (Unesco Creative City of Music) vond de tweede editie plaats van Iedereen klassiek, een mobiliserend project rond klassieke muziek.

Wegens besparingen werd het volume captaties in 2011 bij Klara teruggeschroefd.

In juni zond Klara De vroolijke tocht uit, naar het boek dat Cyriel Buysse 100 jaar geleden schreef over zijn Tour de France per automobiel. Michiel Hendrickx reisde hem na en hield halt bij alle plekken die Buysse heeft beschreven.

Cultuur staat ook helemaal centraal op Cobra.be.  De site volgt het cultuurleven in Vlaanderen, België en het buitenland op, op basis van de 3 A’s: actualiteit, archief en agenda.

 

Cultuur: Samenwerking met de culturele sector

De verschillende VRT-netten werkten samen met culturele partners voor het verruilen van mediaruimte, om de culturele evenementen kenbaar te maken bij een ruim publiek, als coproducent, maar vooral voor redactionele aandacht.

Friedl’ (Radio 1) ging buitenhuis uitzenden, in Museum M (Leuven) en in het Gallo-Romeins Museum (Tongeren). Een special met Vlaamse artiesten rond de 70ste verjaardag van Bob Dylan werd in het voorjaar georganiseerd in en met kunstencentrum Vooruit (Gent).

Kunst op komst bij Radio 2 Vlaams-Brabant en Thuis voor een beeld via Radio 2 Oost-Vlaanderen ondersteunden actief het culturele leven in Vlaanderen. Radio 2 was partner van grote mobiliserende culturele evenementen als de Dag van de Architectuur, Erfgoeddag en Open Monumentendag.

Vier Vlaamse bands speelden in vier Vlaamse steden op de Music Box-concerten van Studio Brussel.

Klara in het Paleis en het KlaraFestival waren sleutelevenementen voor Klara. Klara was voor de vierde keer presenting partner van Jazz Middelheim. Klara4KIDS kende een nieuwe editie in coproductie met HETPALEIS in Antwerpen.

Alle afleveringen van Goudvis (Canvas) werden in avant-première in een cultureel centrum voorgesteld.

Ketnet capteerde het openingsfeest van Antwerpen Europese Jongerenhoofdstad, waarvoor het net samenwerkte met kunstenaar Koen Van Mechelen. Hij maakte voor Ketnet een Cosmogolem, die het hele land door trok om de dromen van kinderen te verzamelen.

Cobra.be bleef samenwerken met het culturele middenveld. Redactioneel gebeurde dit met een widget, waarmee de cultuurpartners VRT-materiaal op hun eigen site kunnen publiceren en via de c-tube, waarmee audiovisuele content van deze partners op Cobra.be getoond wordt. Cobra.be werkte ook enkele grotere projecten uit: De Boekendokter (Boekenbeurs en Mind the Book), Wereldboekendag (met Stichting Lezen), Cultuurprijzen (intensieve samenwerking met het Kabinet Cultuur en departement CSJM), Zomerwedstrijd (interactieve fotowedstrijd met het Antwerpse FotoMuseum), de Koningin Elisabethwedstrijd, Kamagurka in het Van Goghmuseum en het Filmfestival Gent.

 

Cultuur : Samenwerking met Arte Belgique

Vanaf september bracht Arte Belgique maandelijks een selectie uit het VRT-cultuuraanbod onder de noemer Vlaamse Kaai. De VRT sloot daartoe een intentieverklaring af met RTBF, de licentiehouder van Arte in België. Vlaamse Kaai bood een compilatie van VRT-cultuurprogramma’s (zoals CobraTV en Goudvis) en fragmenten uit andere cultuurprogramma’s uit het VRT-archief. Vlaamse Kaai werd in het Frans en het Nederlands ondertiteld en op La Deux herhaald.

De VRT heeft op deze manier bijgedragen tot de uitstraling van de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse culturele identiteit. Tegelijk ondertitelde Arte Belgique vanaf september haar dagelijks cultuurprogramma 50° Nord en het maandelijkse programma Quai des Belges in het Nederlands. Op die manier werden deze Arte-programma’s ook toegankelijker voor de Vlaamse kijkers.

 

Sport : Sportaanbod 2011

De VRT stelt dat omwille van de besparingen het sportaanbod in 2011 enigszins is teruggeschroefd. Halverwege het jaar werd het voetbalcontract stopgezet en vanaf augustus viel Studio 1, het programma met de samenvattingen van het eersteklassevoetbal, weg. Formule 1 werd geschrapt, alsook het grootste gedeelte van de wedstrijden van het tennistoernooi van Wimbledon, het gala van de Flandrien en dat van de Profvoetballer en de live verslagen van zaalsporten op zaterdagavond op Canvas+. Alleen voor het maandagmagazine Extra time bleven nog rechten behouden.

 

Sport : Sport in al zijn facetten

Er is toch nog een groot sportaanbod aangeboden, in diverse vormen en op alle platformen, met bijzondere klemtonen op de populairste sporten en evenementen, maar ook met oog voor kleinere sporten. Sport was aanwezig op allerlei platformen, onder meer in generalistische programma’s zoals De laatste show, of het radioprogramma Koning sport op Radio 2 en als vast onderdeel in de tv- journaals. Sportberichtgeving en duiding waren er in actualiteitenprogramma’s zoals Terzake, Reyers laat, De zevende dag, De ochtend en Vandaag.

Sportweekend werd in de winter door steeds meer dan een miljoen kijkers bekeken. Sportweekend liet ook 30 minder populaire sporten aan bod komen, die regelmatig ook live of in ruime samenvatting konden worden beleefd in Sporza op zondag, op Canvas. Canvas bracht met Belgasport en De flandriens van het veld documentaires.

Radio 1 toonde sport in al zijn facetten in de live sportprogramma’s en volgde als open net de sportactualiteit op de voet door de programmering heen en in de nieuwsbulletins.

De Memorial Van Damme was een van de topcaptaties van het Productiehuis Sport en werd over heel de wereld overgenomen. Daarnaast maakte het Productiehuis Sport nog het Sportgala, met de verkiezing van de Sportman en Sportvrouw van het Jaar. Dat laatste werd door meer dan 1,1 miljoen Vlamingen bekeken.

 

Sport: Populaire sporten

De Ronde van Frankrijk was bijzonder succesvol, met op Eén ’s middags de live verslaggeving en ’s avonds de Tourtalkshow, Tour 2011-Vive le vélo. Naast de Tour kregen ook andere populaire top-wielerwedstrijden aandacht, met het accent op de voorjaarsklassiekers van eigen bodem en de prestaties van Philippe Gilbert.  Die uitzendingen haalden marktaandelen van 50-60%, net als de veldritten in de winterperiode.

In de tennis Grand Slam-toernooien versloeg de VRT o.a. live de overwinning van Kim Clijsters in de Australian Open. En in voetbal volgde de VRT live de Rode Duivels, de Beker van België en de Europa League.

 

Sport : Kleinere sporten

In het voorjaar zijn op zaterdag 19 keer wedstrijden uit de zaalsportencompetities, basketbal, volleybal en handbal, live in de ether gegaan (op Canvas+), met telkens een samenvatting van de wedstrijden op zondag op Canvas. Ook de basketbal-bekerfinale werd live uitgezonden. Daarnaast was er regelmatig Europees volleybal op woensdagavond. Ook het WK atletiek kwam uitgebreid aan bod. In totaal werden er in het voorjaar 33 zaalsportenmatchen live uitgezonden.

 

Wetenschap en kennis – educatie (lijst van televisieprogramma’s opgenomen in bijlage 6)

Eén bracht het derde en vierde seizoen van Ook getest op mensen met reportages en studiogesprekken die gezondheid en de lichaamsverzorging behandelen. In de verschillende programma’s over dieren en dierentuinen (Dieren in nesten, Zoo Australië, De aarde vanuit de hemel) krijgt de kijker informatie over het leven van de dieren en de invloed van de mens op de aarde. In De laatste show en Koppen is er regelmatig aandacht voor wetenschappelijke onderwerpen.

In Alles voor de wetenschap (Canvas) werden zes prominente Belgische  weten-schappers geportretteerd met uitleg bij hun wetenschappelijk onderzoek. Man over woord gaf een leerrijke en eigenzinnige kijk op de Nederlandse taal. Te gek met Annick Ruyts behandelde in zes afleveringen de wereld van de psychiatrie, uitgaande van getuigenissen. Ted@canvas toonde een hele zomer lang de boeiendste TedX[30]-conferenties over technologie, entertainment en design. De tweede reeks van Niets is zwart-wit focuste op het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog.

In het dagelijkse nieuwsmagazine Karrewiet op Ketnet wordt de aandacht voor educatie gekoppeld aan de actualiteit: week tegen pesten, verkeersveiligheid met de verkeersregels, de bankencrisis, de klimaatconferentie in Kopenhagen, dovenreeks (n.a.v. Werelddovendag en met de medewerking van een dove stagiair). Karrewiet trekt ook regelmatig naar het buitenland met reeksen over Haïti en Rwanda. In de reeks KIW’ers laten vijf kinderen hun nieuwe thuisland zien en tonen hoe ze daar leven. Er is aandacht voor sport, natuur en gezondheid in Karrewiet, de wrap, Ketnet king size en X-peditie X-treem, waar kinderen leren hoe ze kunnen overleven in de natuur.

Radio 1 volgt de wetenschappelijke actualiteit in De ochtend, Vandaag, Nieuwe feiten, en in het middagmagazine Joos. Het consumentenprogramma Peeters &Pichal onderzoekt producten en consumentenkwesties vanuit een wetenschappelijke invalshoek. Ook in Interne keuken komen wetenschap en wetenschappers geregeld aan bod. In vakantieperiodes zijn er lange gesprekken in Touché. Wetenschappers zijn daar graag geziene gasten.

Radio 2 brengt praktische toepassingen van de wetenschap of toont de mens achter de wetenschapper. Zo wordt wetenschap voor een breed publiek toegankelijk gemaakt. Het programma De madammen geeft handige en praktische kennis over gezondheid, elementen van het dagelijks leven en koken. Inspecteur Decaluwé onderzoekt de rechten en mogelijkheden van de consument en gebruikt daarbij wetenschappelijke informatie. Via de programma’s Ochtendpost, Middagpost en Avondpost  houdt Radio 2 een vinger aan de pols van wat er in de verschillende regio’s in Vlaanderen op wetenschappelijk gebied geproduceerd wordt: technologische vernieuwingen, universiteitsonderzoeken, tentoonstellingen…

In Trio (Klara) staan wekelijks actuele kwesties op de agenda. Hierover worden doorgaans specialisten uit de academische wereld aan de tand gevoeld. In Berg & dal vraagt Pat Donnez wetenschappers naar hun wereldbeeld en persoonlijk verhaal.

 

Vlaamse identiteit : Fictie

Eén blijft investeren in drama en fictie van eigen bodem. In vergelijking met de voorbije jaren was er in 2011 minder nieuwe Vlaamse fictie. Nieuw waren: de originele tv-bewerking van de trilogie van de Vlaamse auteur Tom Lanoye, Het goddelijke monster,  de vernieuwende reeks De ronde en Rang 1. Verder waren er Thuis en Witse en werd het laatste seizoen van FC De Kampioenen uitgezonden.

Eén investeerde ook in de Vlaamse film. Het net ging coproducties aan voor Noordzee Texas (Laika Films), Swooni (Eyeworks), Hasta la vista (Fobic Films), Het varken van Madonna (Caviar film) en Groenten uit Balen (Skyline).

Het aanbod van Ketnet bestaat grotendeels uit Vlaamse producties, en waar mogelijk worden aangekochte reeksen door Vlaamse stemmen ingesproken.

 

Vlaamse identiteit: Muziek

Radio 2 blijft er zich toe verbinden ten minste 25% Nederlandstalig werk te draaien en minimum 30% Vlaamse producties. Het rijke erfgoed aan Vlaamse muziek wordt gekoesterd in programma’s zoals De Lage Landen en Viva Vlaanderen. De integrale Vlaamse top 10 wordt opnieuw uitgezonden. De Eregalerij lauwert jaarlijks muziek en artiesten van eigen bodem die deel uitmaken van het collectief geheugen van Vlaanderen.

Op Eén is er in Villa Vanthilt, De zevende dag, Radio 2 Zomerhit, Vrienden Van de Veire, Vlaanderen muziekland, De laatste show, muziekspecials en de MIA’s uitgebreide aandacht voor de Vlaamse muziekartiesten. In de uitzending van Nekka-nacht staat de Nederlandstalige muziek centraal.

Studio Brussel blijft de gangmaker en promotor van de Vlaamse pop- en rocksector. In De week van eigen kweek draaide Studio Brussel een week lang uitsluitend Vlaamse producties.

Op 11 juli brachten alle radionetten een thema-uitzending met uitsluitend muziek van Vlaamse componisten of Vlaamse uitvoerders. Op Eén werd De Vlaamse feestdag gevierd met een speciale uitzending van Vlaanderen muziekland.


VRT-Archief : Vlaams cultureel erfgoed

Het DivA-project (Digitaal VRT-Archief), eind 2008 opgestart, wil een deel van het Vlaamse culturele erfgoed bewaren en ontsluiten. Einde 2011 zijn alle filmrollen van de journaals uit de geschiedenis van de openbare omroep gerenoveerd. De VRT werkte daarvoor samen met de Beschutte Werkplaats van Meise-Bouchout. De helft ervan is intussen ook gedigitaliseerd en ontsloten.

Naast journaals werden reeksen zoals Autorama, Boeketje Vlaanderen, Hier spreekt men Nederlands, Jonger dan je denkt, Poëzie in 625 lijnen en Tienerklanken  gerenoveerd, gedigitaliseerd en gearchiveerd. In totaal werd 685 uur film gedigitaliseerd. Tenslotte digitaliseerde de VRT voor ongeveer 13.000 uur analoge en digitale videocassettes.

De radioprogramma’s Buitenlandse zaken, Commissaris O, French quiz, Hallo Hautekiet, Heldenmoed, Kook, Levende lijven en Radio Olympia werden gedigitaliseerd. Het topprogramma uit de jaren 90 Het vrije westen is volledig beschreven. Er werden ook nog 1.700 uur eigen muziekopnames gedigitaliseerd en ontsloten, en de VRT liet 160.000 foto’s uit het fotoarchief digitaliseren.

DivA werd in december 2011 afgesloten. Op 1 januari 2012 start het Verdi-project (VRT Erfgoed Digitaal). Dit traject loopt over de volgende 2 jaar, in afwachting van de mogelijke oprichting van het Vlaams Instituut voor Archivering en ontsluiting van Audiovisueel erfgoed (VIAA).

De VRT nam samen met 26 andere Europese partners deel aan EUscreen, dat in november online ging. Het onlineplatform biedt gratis archiefbeeld uit alle deelnemende landen aan. Elke omroep zal 1.000 items online zetten.

 

Ontspanning

Het behoort tot de opdracht van de VRT om in haar programmamix ook een divers aanbod aan ontspanningsprogramma’s te brengen, van human interestprogramma’s en fictiereeksen, tot spel- en quizprogramma’s en humor. Voor entertainment zijn in het kader van de besparingen in 2011 keuzes gemaakt.

Zo was het derde seizoen van Peter Live! op vrijdagavond op Eén ook het laatste seizoen. Het mediamagazine De rode loper had na 10 jaar haar laatste uitzending in juni 2011.

Een aantal ingrepen waren duidelijk te merken voor de kijker. De VRT heeft ervoor gekozen om de programmering rond nieuws- en informatieprogramma’s niet te verzwakken. Over het geheel bekeken kon de VRT de Vlamingen een kwalitatief ontspanningsaanbod brengen. Eén bracht voor de quizliefhebbers Blokken, De pappenheimers, De premiejagers, De slimste thuis, De allerslimste mens ter wereld en De klas van Frieda. Op Canvas was er de tiende editie van De Canvascrack. Er was humor met het laatste seizoen van FC De Kampioenen, Kiekens en het tragikomische Red Sonja (Canvas). Verder was er humor van eigen bodem met De Chriscollectie, Hoe is het zover kunnen komen en Geert Hoste en de lopende zaken.

Canvas bracht Vlaamse stand-up comedy met Comedy casino, Comedy specials en humor in Mag ik u kussen en Zonde van de zendtijd. De kazakkendraaiers, Vrienden Van de Veire, De laatste show, Villa Vanthilt en De rode loper (einde juni 2011) brachten entertainment.

Ketnet bracht kwaliteitsvolle Vlaamse fictie met De Elfenheuvel, Zingaburia en Galaxy Park.

Radio zorgt in de eerste plaats voor ontspanning via de muziek. Sommige radionetten hadden ook specifieke ontspanningsprogramma’s zoals Het besluit (Radio 1) en BRT 2 (Radio 2).

Live radio-uitzendingen met publiek bieden voor elk net een meerwaarde op gebied van beleving en ontspanning: sportverslaggeving bij Sporza (Radio 1), En Nu serieus  (Radio 2), de zomerfestivals bij Studio Brussel, de MNM Summerclub vanuit Zeebrugge en het Klarafestival en Iedereen klassiek bij Klara.

De aandacht besteed aan Brussel wordt niet gemeten.

 

2. Diversiteit muziekgenres

Ieder radionet heeft een muziekprofiel, vastgelegd in het muziekbeleidsplan. De muziekprofielen zorgen ervoor dat alle radionetten een diversiteit aan muziekgenres aanbieden waaronder ook het Nederlandstalige.

Omschrijving muziekprofielen

 

Radio 1

Radio 1 is een open informatienet met een flexibel uitzendschema, aanpasbaar aan de actualiteit.

Blue bayou (een stemmig zondagmiddagprogramma), De eredivisie (muzikale lofzangen voor idolen) en Sonar (vaste muziekafspraak in de namiddag) waren nieuwe muziekprogramma’s. Closing time is laatavondradio met specifieke genres en eigenzinnige keuzes met als blikvanger de reeks met Jan De Smet als presentator. Fris van Lefever (het muzikale afscheid van Mark Lefever) was de blikvanger van de zomer. Verder was er ook nog het nieuwe archiefprogramma Passato. Een belangrijke pijler is de live sportverslaggeving in Sporza en de jaarlijkse Sporza Tour.

Radio 1 had tijdens vakanties aandacht voor het lange gesprek met een boeiende gast in Touché en maakte gelegenheidsuitzendingen n.a.v. de geboorte van de 7 miljardste mens en 11.11.11. Het World Creativity Forum vormde de aanleiding voor inspirerende interviews en reportages in De ochtend.

Peeters & Pichal hield contact met de Vlaamse publieke opinie met toenemende respons van de luisteraars via sms, mail, web en telefoon. Dankzij Peeters & Pichal ondertekenden 20 bedrijven het charter voor meer klantvriendelijkheid na de radio-actie Neem ’s op in 2010. Het programma lanceerde ook De afvalrace, een sensibiliseringsactie tegen zwerfvuil, en in het najaar was er Made in misery, over wantoestanden in de mondiale kledingindustrie.

De identiteit van België was het thema van een speciale avond in Mechelen met een politiek debat, literatuur, interviews, satire en muziek.

De Radio 1- sessies waren live op de website te bekijken en meteen gekoppeld aan Facebook en Twitter. Radio 1 stuurde wekelijks een nieuwsbrief naar 10.000 abonnees en alle programma’s waren te herbeluisteren via de radiospeler. Interne keuken en Friedl’ werden ook als podcast aangeboden.

 

Radio 2

Radio 2 brengt een brede muzikale mix en een gevarieerd informatieaanbod, waaronder regionaal nieuws. De regionaal ontkoppelde programma’s spelen extra in op wat er in de eigen regio gebeurt. Het muziekcafé, waar de Vlaamse artiest thuis is, staat sinds begin 2011 op vrijdagavond op het programmaschema. Radio 2 heeft zijn programma-aanbod verfijnd met BRT 2, een nieuw humorprogramma op zaterdagochtend. De topcollectie werd doorgetrokken op zaterdagnamiddag. Al wat je lief is kreeg de opdracht om Vragen staat vrij, op zondagavond op te volgen. De madammen werd verfijnd met een gevarieerder thema-aanbod. Middagpost (regionaal) bleef in juli en augustus mobiel. Het consumentennieuws kreeg aandacht in Inspecteur Decaluwé en De madammen.

Radio 2 lanceerde De grootste helpdesk van Vlaanderen, een grote mobiliserende actie rond het gebruik van digitale media. Deze actie en De belastingspecial sprongen eruit qua luisteraarsservice op mensenmaat.

Via de website werd de community rond Radio 2 aangewakkerd. De fotozoektocht via de regio’s, waarbij plekjes in Vlaanderen moesten herkend worden en de stemronde voor 1000 Klassiekers zorgden voor opmerkelijke pieken in het bezoekersaantal.

Radio 2 was in alle provincies aanwezig met de Tuindag in Bokrijk, Vlaanderen muziekland op diverse locaties, Zomerhit - voor het eerst live op Eén - in Westende en de Wandeldag in Geraardsbergen.

Met de 7deeditie van de reportagewedstijd Belgodyssee wonnen 2 laatstejaars-studenten journalistiek een betaalde stage bij Radio 2 en Vivacité.

 

MNM

MNM stelt de leefwereld van de jongeren centraal en brengt van daaruit een relevant informatief aanbod. De radioploeg werkte verder met de hernieuwde missie en waarden die in 2010 geformuleerd werden. MNM kreeg in maart een vernieuwd jinglepakket met de slogan music and more. Music verwijst naar de hitradio en more staat voor alles waarmee het radionet kan opgeladen worden: nieuws, duiding, interactie, verbondenheid en engagement. Het kwaliteitstraject over presentatie en inhoudelijke relevantie werd door de radioploeg uitgewerkt. Een participatief project met jonge luisteraars zorgde voor heel wat inzichten voor de programmamakers.

Het nieuws werd aangeleverd door de nieuwsdienst volgens strenge kwaliteitseisen. In De Grote Peter Van de Veire ochtendshow en in de Avondshow met Dave Peters wordt de actualiteit op de voet gevolgd met interactie van luisteraars, experten en beleidsmakers. Er kwam ook een thema-uitzending in De Cock late night naar aanleiding van de regeringsvorming en een programmareeks Masterclasses met Tom De Cock over levensthema’s zoals seks, werk, vakantie en toekomst. In De ochtendshow vertelt een verkeersmedewerker over de verkeerssituatie in Vlaanderen en Brussel.

Sing your song versterkte de weekprogrammatie tussen 9 en 10 uur als interactief muziekmoment. Van de totale muziekprogrammatie op MNM is ongeveer 20%  muziek uit Vlaanderen. Muzikale themaweken werden verfijnd: Back to the 90’s, Back to the nillies, MNM1000, de Vlaamse feestdag… Via MNM1000-luisterpunten werd een verbondenheid met en tussen de luisteraars opgezet. Vlaamse artiesten en nieuwe talenten kwamen aan bod in het MNM1000-café. De creativiteit in de Vlaamse muziekwereld werd via een free podium gestimuleerd, een wedstrijd rond voorprogramma’s spelen en rechtstreekse muzikale opdrachten voor nieuw talent.

De strafste school was een scholenactie die zorgde voor groepsgevoel, engagement en verbondenheid onder leerlingen, leerkrachten, ouders, scholendirectie en sympathisanten.

De website werd volledig vernieuwd en zorgt samen met Facebook, Netlog, Spotify en Twitter voor een directe interactieve beleving van MNM. Via stemmingen, meningen, post en polls kunnen luisteraars actief deelnemen aan de radioprogramma’s. De nieuwsbriefabonnees stegen tot 75.000. Een speciale app zorgde voor meer mobiele interactie en radiobeleving tijdens de MNM1000-hitlijst.

 

Studio Brussel

Studio Brussel brengt nieuws en brede culturele informatie, met speciale aandacht voor nieuwe media, de Vlaamse festivals, de (jeugd)verenigingen en de muzieksector. De zender is een open-minded smaakmaker en een trendsetter die kiest voor avontuur. Hij engageert zich ook op maatschappelijk vlak. Muziek staat centraal in het dagelijkse aanbod. In de avonduren wordt er extra aandacht besteed aan specifieke muziekgenres en muziekinformatie in programma’s als Select, Switch, Duyster, De zwaarste show, Lefto en Tlp.

Naast vaste muziekprogramma’s als Was het nu 80,90 of 2000, De afrekening of De maxx bracht Studio Brussel ook extra themaprogramma’s. Vrouwen en hun muziek waren aan de macht tijdens Studio Brusselle en in Papa was a rolling stone deelden een ouder en zijn/haar kind hun muzikale passies.

Het programma All areas bracht live verslaggeving vanaf de festivals. Via Radio Tomorrowland powered by Studio Brussel deed Studio Brussel aan talentscouting op de camping van het gelijknamige zomer dancefestival in Antwerpen. Jongeren maakten zelf radio op een lokale frequentie.

The sound of Sam bespreekt dagelijks maatschappelijke thema’s uit de leefwereld van de jongeren en geeft hen een forum. Spelen met Sofie is er elke middag met een leerrijk en ludiek spelprogramma.

Studio Brussel organiseerde de sportevenementen Sambal en Tomas staat op de Galibier (Climbing for life). Op 1 april veranderde het net voor 1 dag in Studio Lier en De dag van de jeugdbeweging ging live vanuit Torhout.

De website stubru.be maakt een geïntegreerd deel uit van het totale aanbod. Studio Brussel is de meest actieve en succesvolle radiozender op de sociale media: de Facebook-pagina en Twitteraccount groeiden substantieel en zijn een structurele poot in de communicatie met de jongste doelgroepen. Ook de podcasts en de vlogs bleven voor een digitale boost en beleving zorgen.

 

Music for life

Het Studio Brussel-evenement van het jaar was de laatste editie van Music for life. Deze radiomarathon stond in het teken van de bestrijding van diarree, wereldwijd de grootste doodsoorzaak bij kinderen. Vlaanderen mobiliseerde zich voor het goede doel of kwam langs aan de Glazen Huizen in Leuven, Gent of Antwerpen. De actie bracht het recordbedrag van 7.142.716 euro op. Deze opbrengst gaat integraal naar de hulpprogramma’s van het Rode Kruis.

De VRT en Studio Brussel zetten vanaf volgend jaar de schouders onder een nieuwe mobiliserende solidariteitsactie in de kerstperiode.

 

Klara

Klara focust op klassieke muziek en doet dat volgens het ritme van de luisteraar. In Espresso wordt vooral op de muzikale kleur gelet. In Brede opklaringen staat de uitvoerder centraal. Nieuw op de middag is het programma Bellevue waarin Bart Stouten voor een muzikaal moment de joie zorgt. Het programma Concerto verdween op weekdagen en is nu integraal onderdeel van Café Zimmermann. Vanaf 22 uur is er Late night, waarin op legendarische momenten uit de muziekgeschiedenis wordt gefocust, van jazz tot hedendaags.

Klara maakte ook werk van klassieke themadagen en specials. Sterpianiste Martha Argerich werd in de bloemetjes gezet n.a.v. haar 70steverjaardag. Klara vierde de 200steverjaardag van de geboortedag van Franz Liszt met de 8-delige reeks Liszt for life en een cd-opname met de Brussels Philharmonic & Liebrecht Vanbeckevoort.

De 20steverjaardag van de dood van Miles Davis werd herdacht tijdens de vijf uur durende tribute An evening with Miles. Jazz kreeg ook op zondagavond een vaste plaats in het programma Round midnight.

Het jaar werd afgesloten met de 2deeditie van De grootste componisten aller tijden. Vivaldi, Brahms, Dvorak, Haydn en Tsjaikovsky kregen elk een themadag.

In het najaar werd de prestigieuze reeks Chanson. Een gezongen geschiedenis van Frankrijk - gebaseerd op het gelijknamige boek van Bart Van Looy - uitgezonden.

 

RVi

Tot 31 december bood de VRT een beperkte eigen programmering aan voor Vlamingen in het buitenland via RVi en RV op satelliet en RVi.be. RVi bracht vooral Radio 1-programma’s en RV vooral Radio 2-programma’s. De site van RVi had een doorverwijsfunctie naar gespecialiseerde informatie. De VRT wil nu haar internationale rol nog versterken en zo de uitstraling van Vlaanderen in de wereld ondersteunen. Vanaf 1 januari 2012 zendt de VRT Radio 1 en Radio 2 via satelliet uit. Vlamingen in het buitenland zullen zo nog beter de nationale en regionale actualiteit en het maatschappelijk leven in Vlaanderen kunnen volgen. Daarnaast kunnen ze ook luisteren naar alle VRT-radionetten via het internet.

 

BVN

Het Beste van Vlaanderen en Nederland (BVN) is de publieke satellietzender voor Nederlandstaligen in het buitenland. De BVN-partners (VRT, Nederlandse Wereldomroep en de Nederlandse Publieke Omroep) zorgen voor een volledige Nederlandstalige programmering. De VRT levert ongeveer een derde van de programma’s. Het gaat over nieuws-, informatie-, ontspanning-, sport- en kinderprogramma’s.

Nederlandstalige producties

Voor het totaalaanbod van Nederlandstalige producties behaalde Radio 1 in 2011 10,8% Nederlandstalige muziek, voor Radio 2 bedraagt dit percentage 25,4%.

De VRM heeft steekproefgewijze controles uitgevoerd tijdens de maanden mei en november 2011. De overgemaakte data van de VRT zijn gelijk aan de aan de controlegroep die door de Vlaamse Regulator voor de Media is bepaald[31].

 

Conclusie:  Wegens het gebrek aan gegevens kan voor het onderdeel het meten van de aandacht voor Brussel van punt 1 (het meten van diversiteit brengen in het aanbod, zodat in elk van de Openbare Omroepdomeinen over de netten heen een diversiteit aan genres en disciplines wordt aangeboden en waarbij de nodige aandacht aan Brussel besteed wordt) niet aangetoond worden of de VRT deze bepaling behaald heeft.

[30]TED (Technology, Entertainment, Design) is een bijeenkomst die sinds 1984 jaarlijks gehouden wordt in Californië (USA).  Sprekers vermaken en informeren elkaar met korte lezingen over onderwerpen uit hun gebied van expertise of de wetenschap in het algemeen.  Sinds 2009 worden er geregeld TedX-conferenties gehouden in andere steden en landen.

[31]De onderzoekscel van de Vlaamse Regulator voor de Media heeft steekproefsgewijze controles uitgevoerd. In het kader van de controle op de playlists van de radio’s is op verschillende tijdstippen tijdens de maanden mei en november een uur radio-uitzending geanalyseerd. Deze is ter controle vergeleken met de playlists die zijn overgemaakt voor de verschillende radiokanalen van de VRT voor de maanden mei en november. De data die de VRT heeft overgemaakt waren identiek aan de steekproefgewijze data die de Vlaamse Regulator voor de Media intern had gecontroleerd.

 

Betreffende de inverstering in Vlaamse fictie:

Artikel 9 § 6: “De VRT engageert zich te blijven investeren in Vlaamse fictie.

De VRT zal haar aandeel in kwalitatieve fictie en animatie uitbreiden op Eén, Canvas en Ketnet en haar documentaire aanbod op Canvas, op voorwaarde dat de VRT hiervoor bijkomende middelen kan verwerven.

De VRT zal hiertoe een samenwerkingsovereenkomst sluiten met het VAF. Voor de realisatie van deze doelstelling zullen VAF en VRT een beroep kunnen doen op alle financieringsinstrumenten die door de Vlaamse Gemeenschap worden ontwikkeld voor zover zij aan de toekenningvoorwaarden ervan beantwoorden.” 


Om te voldoen aan deze bepaling dient de VRT:

  1. haar aandeel in kwalitatieve fictie en animatie uit te breiden op Eén, Canvas en Ketnet en haar documentaire aanbod op Canvas, op voorwaarde dat de VRT hiervoor bijkomende middelen kan verwerven;
     
  2. hiertoe een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

 

1.  Vlaamse fictie en documentaires op televisie

Eén bleef investeren in drama en fictie van eigen bodem. Naast Thuis, Witse en Rang 1 was er ook de vernieuwende reeks De ronde en de originele tv-bewerking van de trilogie van de Vlaamse auteur Tom Lanoye, Het goddelijke monster. In 2011 werd het laatste seizoen van FC De Kampioenen uitgezonden.

Ketnet investeerde opnieuw in Vlaamse fictie. Voor de allerkleinsten was er Kaatjes Tralalaatjes dat op een speelse manier het probleemoplossende denken stimuleert. Voor de oudere kinderen was er de telenovelle De  Elfenheuvel, de MNM special ‘De Dolfijnendiefstal’ en de Toby special ‘Toby redt de race’, de 5-delige minireeks rond Amika ‘De Gevaarlijke stunt’ en de Sint-special “De Sint danst de tango”.  Daarnaast ook nog Rox, Zingaburia en Galaxy Park en nieuwe afleveringen van  Mega Mindy en Amika.

Op Canvas was er opnieuw plaats voor Vlaamse fictie in de tragikomische serie Red Sonja, met Sien Eggers in de hoofdrol.  Met Belgasport en De flandriens van het veld bracht Canvas documentaires. In Taboe, werden aan de hand van Vlaamse auteursdocumentaires maatschappelijk moeilijkere onderwerpen belicht.
Het tweeluik Triq Slama Mohamed – reis in vrede was een documentaire over de Marokkaanse migratie.

 

2.  Samenwerkingsovereenkomst VAF

In 2011 werd geen samenwerkingsovereenkomst gesloten, maar in 2010 besliste Minister Lieten wel om een Mediafonds op te richten.  Via  dit Mediafonds wil de Vlaamse overheid een impuls geven aan de creatie van kwalitatieve en hoogwaardige tv-fictie, tv-animatie en tv-documentaire. Daarnaast moet het Mediafonds bijdragen tot hogere continuïteit en stabiliteit van de Vlaamse productiehuizen.  Tenslotte creëert het Mediafonds via de ondersteuning van tv-reeksen een specifiek kader voor:

  • samenwerking rond kwalitatieve Vlaamse televisiereeksen
  • samenwerking tussen de Vlaamse onafhankelijke creatie- en productiesector enerzijds
  • en de Vlaamse omroepen anderzijds.

De officiële startdatum van het Mediafonds was op 1 januari 2011. Het Mediafonds beschikt over € 4 miljoen budget Media (minister Ingrid Lieten) + max. € 2,52 miljoen culturele bijdrage uit budget VAF/Filmfonds.
Door het VAF gesteunde (vastgelegd op de begroting) projecten die door VRT werden gecoproduceerd of gecofinancierd in 2011 waren:

 

  1. VAF/Filmfonds

Speelfilms

  • The Wasteland (Epidemic/Pieter Van Hees)
  • Marina (Eyeworks/Stijn Coninx)
  • Deep in a dream of you (Minds meet/Caroline Strubbe)

Documentaires

  • Desert Cantos (OffWorld/Sofie Benoot)
  • Ik vergeet u nooit (Caviar, Filmnatie/Katrien Steppe)
  • L’amour des moules (Associate Directors/Willemiek Kluijfhout)
  • La terre amoureuse (OffWorld/Manu Bonmariage)
  • Ouverture (OffWorld/Ibbe Daniëls)
  • R.I.P. (Panache/Luc Vrydaghs)
  • Remediating Catastrophe (Khadouj Films/Lut Vandekeybus)
  • Werk, het leven van Anton Corbijn (Savage Film/Klaartje Quiryns)

2. VAF/Mediafonds

Fictiereeksen

  • Red Sonja (Sultan Sushi/Gijs Polspoel)
  • Parade’s End (Anchorage Entertainment/Susanna White)
  • Red Star Line (Caviar/Frank Van Passel)

Documentaire reeksen

  • Armoe troef (Associate Directors/Annabel Verbeke, Ellen Vermeulen, Fabio Wuytack, Jelle Janssens, Joke Nyssen, Klara Van Es, Sofie Hanegreefs)

Animatiereeksen

  • Picknick met taart (Walking the dog/Tom Van Gestel)

Conclusie: De VRT blijkt de doelstelling behaald te hebben, behalve voor punt 2 (een samenwerkingsakkoord sluiten met het VAF).

In 2011 werd van start gegaan met het Mediafonds en verscheidene projecten werden door de VRT gecoproduceerd of gecofinancierd.