KPI 16. KLAAR en Edubox of gelijkaardige initiatieven worden verdergezet en dragen ertoe bij dat de VRT op een toekomstgerichte manier en vanuit haar educatieve taak connecteert met een jonger publiek.
VRT zette in 2024 verder in op educatieve projecten gericht op jongere generaties. Met haar verschillende initiatieven voor onderwijs, zoals het thematische KLAAR en tal van EDUboxen, bereikte VRT vanuit haar educatieve taak een jonger publiek.
De publieke omroep en Smartschool sloegen de handen in elkaar. Vanaf mei 2024 bood VRT nieuwe features op het leerplatform om leerkrachten beter te informeren over het VRT-aanbod.
EDUbox. Het doelpubliek van de EDUbox zijn leerlingen uit het secundair onderwijs en hun leerkrachten. De EDUbox is een educatief, digitaal en interactief pakket dat telkens een maatschappelijk relevant thema behandelt. De inhoud werd afgestemd op de eindtermen en het verwerven van sleutelcompetenties in het secundair onderwijs. Het educatief pakket gaf jongeren inzichten en faciliteerde kritisch denken. Bovendien stelt het jongeren in staat een eigen mening te vormen en te discussiëren.
Nieuwe boxen in 2024 waren: Burgerschap, Online pesten, Historisch bewustzijn en Mens en technologie. De EDUboxen Democratie en Nepnieuws kregen een update. VRT stelde de EDUboxen ter beschikking aan leerkrachten via de VRT-kanalen, Smartschool en KlasCement.
Naast bovenvermelde EDUboxen besteedde VRT in een verkiezingsjaar bijzondere aandacht aan zij die voor het eerst gingen stemmen. De publieke omroep breidde haar aanbod rond democratische principes en politiek uit en pakte uit met doelgerichte campagnes voor leerkrachten. Doel was de bewustwording om het belang van deelname aan de verkiezingen te vergroten en jongeren te stimuleren gebruik te maken van hun stemrecht.
KLAAR. Met KLAAR bood de publieke omroep educatieve uitlegvideo’s met actueel materiaal over een specifiek thema, gericht op leerlingen van het secundair onderwijs. Leerkrachten kunnen de video’s gebruiken als lesmateriaal, om te werken rond nieuws en om discussie in de klasgroep te stimuleren. Volgende thema’s kwamen in 2024 aan bod: Artificiële intelligentie en Eenzaamheid.
Vanuit haar educatieve taak zette VRT in 2024 ook stappen naar het brede publiek. In het kader van levenslang leren, lanceerde VRT op VRT MAX de Leer mee-pagina. VRT MAX clusterde op deze pagina het educatieve VRT-aanbod rond wetenschap, taal en economie. Op VRT NWS lanceerde VRT een aanbod voor ouders over online pesten.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 te zijn behaald.
- ‹ KPI 15. De VRT geeft een overzicht van de evoluties en gemaakte keuzes in de aanbod- en merkenportfolio en hoe die inspelen op het wijzigende mediagebruik.
- Omhoog
- KPI 17. De VRT versterkt haar digitaal bereik door in te zetten op meer geregistreerde gebruikers. Tegen 2025 streven we naar 1 op 2 Vlamingen als geregistreerde gebruikers (hebben dus een VRT-profiel). ›