KPI 17. De VRT versterkt haar digitaal bereik door in te zetten op meer geregistreerde gebruikers. Tegen 2025 streven we naar 1 op 2 Vlamingen als geregistreerde gebruikers (hebben dus een VRT-profiel).

Alle Vlaamse mediagebruikers kunnen gratis gebruik maken van het aanbod op de eigen digitale platformen van VRT. Voor een aantal toepassingen (zoals het aanbod-op-aanvraag op VRT MAX) dient de gebruiker zich te registreren met een profiel.

Het aantal geregistreerde gebruikers steeg van 3.662.544 eind 2023 naar 4.284.025 eind 2024. Het aandeel geregistreerde gebruikers ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen bedroeg 62,8% (54,7% eind 2023) en bedroeg 72,6% ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen van dertien jaar of ouder (63,0% eind 2023).

Kinderprofielen zitten niet vervat in deze telling. Eind 2024 waren er 140.797 kinderprofielen (49.040 eind 2023). De inkanteling van Ketnet in VRT MAX zorgt er dus – afgaande op de eerste metingen – voor een gevoelig hoger digitaal bereik van kinderen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 te zijn behaald.