KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):
- geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,
- afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst naar 9,5% in 2025,
- handicap: van 1,5% naar 2% in 2025.
Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel- en turfsystemen.
KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):
- geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,
- afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst naar 9,5% in 2025,
- handicap: van 1,5% naar 2% in 2025.
Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel- en turfsystemen.
De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):
- geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025.
- afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst naar 9,5% in 2025.
- handicap: van 1,5% naar 2% in 2025.
Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel- en turfsystemen.
Uit de resultaten van de diversiteitsmonitor van de Universiteit Antwerpen en de Universiteit van Amsterdam blijken volgende percentages:
- Vrouwen: 41,4%.
- Personen met buitenlandse herkomst: 12,7%.
- Personen met een handicap: 1,1%.
Deze performantiemaatstaf moet zijn behaald op 31 december 2025.
- ‹ KPI 9. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van alle Vlamingen. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75 van elke relevante doelgroep (verdeling naar geslacht, leeftijdsgroepen, opleidingsniveau en afkomst).
- Omhoog
- KPI 11. De VRT streeft naar een meer diverse samenstelling van haar personeelsbestand, afhankelijk van de instroom die gerealiseerd kan worden. ›